افتتاح حساب شرکتی در عمان یکی از مقدماتی است که برای استفاده از شرایط عالی اقتصادی کشور عمان نظیر ثبات اقتصادی و ارزش پولی بالای موجود در این کشور به آن نیاز دارید. اگر پس از تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت، ثبت شرکت در عمان به عنوان راه‌حلی برای شما در نظر گرفته شده است تا از این طریق به کشور عمان مهاجرت کنید، این مقاله مختص شماست. نرخ منصفانه مالیات در کشور عمان، وجود شرایط مساعد برای ثبت برند بین‌المللی، حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی و هزاران دلیل دیگر سبب شده تا عمان به یکی از مقاصد مهاجرتی ایرانیان تبدیل شود. افتتاح حساب شرکتی در عمان، در اصل قدمی مهم به منظور شروع فعالیت‌های تجاری در این کشور بوده و به همین علت ما در این مقاله به دنبال بررسی دقیق جزئیات و شرایط افتتاح این نوع از حساب بانکی هستیم. اگر شما هم در زمینه افتتاح حساب شرکتی در عمان سوالی دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شرایط افتتاح حساب شرکتی در عمان

فرم ارزیابی رایگان مهاجرتی

بانک های عمان

قبل از افتتاح حساب شرکتی در عمان باید اطلاعات کامل و کافی پیرامون سیستم بانکداری در کشور عمان داشته باشیم تا پس از آن راحت‌تر بتوانیم در ارتباط با شرایط افتتاح حساب شرکتی در عمان سخن بگوییم. سیستم بانکداری کشور عمان به گونه‌ای تنظیم شده تا بانک‌ها به راحتی بتوانند تسهیلات مورد نیاز استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های چندملیتی را در اختیار آن‌ها قرار دهند. طبیعتاً در رأس سیستم بانکداری کشور عمان نیز بانک مرکزی قرار دارد که به عنوان یک نهاد نظارتی عالی بر فعالیت کلیه بانک‌های تجاری نظارت دارد. در سیستم بانکداری بخش تجاری عمان با سه قسمت مهم روبه‌رو هستیم که این بخش‌ها به شرح زیر هستند:

  • بخش مربوط به روابط خارجی: این بخش از خدمات بانک‌های عمان به حوزه ارتباط با بانک‌های خارجی و بین‌المللی ارتباط دارد که در آن امکان انجام تراکنش‌های بین‌المللی بانکی و انتقال وجوه به صورت بین‌المللی پس از افتتاح حساب شرکتی در عمان برای مشتریان بانکی فراهم می‌شود.

  • بخش بازرگانی بانک‌ها: این بخش شامل خدماتی بوده که به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک ارائه می‌گردد و کارآفرینان به منظور دریافت تسهیلات بانکی باید به این بخش از بانک های عمان مراجعه نمایند.

  • بخش تخصصی بانک‌ها: این بخش از بانک‌ها ویژه مشتریان خاصی بوده و خدمات ارائه شده در این بخش صرفاً در اختیار شرکت‌های بزرگ یا مشتریان با نیازهای خاص قرار می‌گیرد.

بهترین بانک ها برای افتتاح حساب شرکتی در عمان

معرفی بهترین بانک ها برای افتتاح حساب شرکتی در عمان

کشور عمان به دلیل داشتن ثبات اقتصادی و ارزش پولی بالا دارای تعداد بسیار زیادی بانک باسابقه بوده که در سطح جهانی شناخته شده‌اند. روابط خوب دیپلماتیک موجود میان ایران و عمان سبب شده تا افتتاح حساب شرکتی در این کشور برای اتباع ایران به کار چندان سختی تبدیل نشود و از بهترین بانک ها برای افتتاح حساب شرکتی در عمان که گزینه خوبی برای ایرانیان هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بانک توضیحات
بانک ظفار (BankDhofar) این بانک در دسته بانک‌های منطقه‌ای کشور عمان قرار گرفته است؛ اما با این وجود می‌توان کلیه خدمات بانکی بین‌المللی را نیز از این بانک دریافت کرد. از امکانات این بانک می‌توان به صدور کارت‌های اعتباری برای مشتریان و فراهم نمودن بستری برای ایجاد حساب‌های بین‌المللی برای آن‌ها اشاره کرد.
بانک نیزوا (Bank Nizwa) بانک نیزوا عنوان برترین بانک اسلامی عمان را به خود اختصاص داده و به دلیل دریافت 25 جایزه بین‌المللی و منطقه‌ای در مدت زمان 6 ساله به جایگاه ویژه‌ای در میان بانک‌های فعال عمانی دست پیدا کرده است.
بانک مسقط (Bank Muscat) این بانک در سال 1982 تاسیس شده و به پشتوانه اعتبار بسیار بالای خود طیف وسیعی از خدمات بانکی نظیر بانکداری شرکتی، بانکداری بازرگانی، بانکداری اختصاصی و غیره را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد و دارای شعبات بین‌المللی زیادی در سرتاسر جهان است.
بانک عمان العربی (Oman Arab Bank) این بانک نیز یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های عمان به شمار می‌رود که در سال 1984 تاسیس شده و به دلیل داشتن شعبات بین‌المللی متعدد، افرادی که حسابی در این بانک داشته باشند به راحتی می‌توانند تراکنش‌های خود را در سرتاسر جهان بدون مواجهه با نگرانی خاصی انجام دهند.
بانک ملی عمان (National Bank of Oman) بانک ملی عمان یکی از سه بانک بزرگ عمان براساس رتبه‌بندی مودیز (Moody’s) بوده و کلیه افرادی که در عمان اقامت دارند می‌توانند با افتتاح حساب در آن از تمامی خدمات بانکی آن بهره ببرند.

انواع حساب بانکی در عمان

به هنگام افتتاح حساب شرکتی در عمان باید علاوه بر عواملی همچون کارمزد و هزینه‌ها، سطح امنیت، اعتبار و مواردی از این دست، به نوع حساب نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر شرکتی را در کشور عمان ثبت کرده‌اید، افتتاح حساب شرکتی گزینه بهتری برای شما خواهد بود و در غیر اینصورت باید به سراغ حساب‌های بانکی شخصی بروید. در ادامه به معرفی تفصیلی هر یک از انواع حساب بانکی در عمان پرداخته‌ایم:

حساب بانکی شخصی

حساب بانکی شخصی همان طور که از نام آن پیداست به افراد حقیقی اختصاص داشته و شاید به جرئت بتوان گفت که کشور عمان ساده‌ترین شرایط را برای افتتاح حساب بانکی شخصی در نظر گرفته است که خود آن به دو نوع جاری و پس‌انداز تقسیم می‌شود. منظور از حساب بانکی شخصی جاری، حسابی بوده که برای انجام تراکنش‌های روزانه مناسب است. برای افتتاح حساب کافیست مدارک شناسایی، گواهی از محل کار و در نهایت فرم افتتاح حساب بانکی را تحویل دهید. البته لازم به ذکر است که بانک HSBC عمان در دستورالعمل خود به این نکته اشاره کرده است که اشخاص دارای پاسپورت ایرانی نمی‌توانند در نزد این بانک حسابی افتتاح کنند که این مورد استثنا بوده و چنین محدودیتی در سایر بانک های عمان به چشم نمی‌خورد.

حساب بانکی شرکتی

حساب بانکی شرکتی که به آن حساب بانکی تجاری نیز گفته می‌شود، نوع دیگری از انواع حساب بانکی در عمان بوده که به اشخاص حقوقی یا همان شرکت‌ها اختصاص دارد. افتتاح حساب شرکتی در عمان همچون سایر کشورها با سخت‌گیری‌های خاصی همراه است و در مقایسه با افتتاح حساب بانکی شخصی روند طولانی مدتی دارد. براساس قوانین کشور عمان، برای افتتاح چنین حسابی در قدم اول باید نسبت به ثبت شرکت در عمان اقدام کرده و سپس با مدارک شخصی صاحب شرکت به بانک مراجعه و درخواست خود برای افتتاح حساب بانکی شرکتی را ارائه نمائید. اصولاً به دلیل فرآیند طولانی و پیچیده افتتاح حساب بانکی شرکتی، انجام فرایند آن به مشاوران و کارشناسان فعال و باتجربه در این حوزه محول می‌گردد.

شرایط افتتاح حساب شرکتی در عمان

در کشور عمان امکان افتتاح حساب بانکی شخصی بدون داشتن اقامت عمان امکان‌پذیر نبوده و شرط برخورداری از خدمات بانکی این کشور اقامت در آن بوده و افراد به هنگام مراجعه به بانک‌ها به منظور افتتاح حساب، نباید به لحاظ سن قانونی، اقامت در کشور عمان و همچنین ارائه آدرس سکونت معتبر و مشخص در این کشور مشکلی داشته باشند؛ در نتیجه اقامت مهم‌ترین شرط افتتاح حساب بانکی شخصی است؛ اما چرا در ذیل عنوان شرایط افتتاح حساب شرکتی در عمان گریزی به شرایط افتتاح حساب شخصی زده شد؟!

در پاسخ باید بگوئیم که براساس قوانین افتتاح حساب شرکتی در عمان همچون حساب شخصی بحث اقامت بسیار حائز اهمیت بوده و اگر قصد مهاجرت به عمان را دارید و می‌خواهید کسب‌وکار خود را در این کشور ادامه دهید، در قدم اول باید شرکتی در عمان به ثبت رسانده و سپس به سراغ افتتاح حساب شرکتی بروید. توجه داشته باشید که ثبت شرکت در عمان شیوه‌ای رایج برای کسب اقامت این کشور نیز به شمار می‌رود که انجام آن مستلزم داشتن درک عمیقی از قوانین مربوط به ثبت شرکت در عمان بوده و در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان ما در مجموعه اینوسپات برای انجام فرایند ثبت شرکت در این کشور توریستی کمک بگیرید.

مناطق آزاد عمان نظیر منطقه صحار و سلاله بهترین گزینه برای انجام فعالیت اقتصادی در کشور عمان به شمار می‌روند و به مقصد اصلی بسیاری از فعالان تجاری در کشور عمان تبدیل شده‌اند. البته لازم به ذکر است که سخت‌گیری در افتتاح حساب شرکتی به دلیل بدحسابی‌هایی بوده که از سوی مهاجران رخ داده که پس از ثبت شرکت دسته چک را خرج کرده و سپس از عمان متواری شده‌اند یا صرفاً به منظور کسب اقامت اقدام به ثبت شرکت کرده و در اصل هیچ سرمایه‌گذاری واقعی رخ نداده است؛ در نتیجه پس از اثبات اقامت باید ثابت کنید که واقعاً یک کسب‌وکار در عمان ایجاد کرده‌اید.

کارت بانکی در عمان

پس از افتتاح حساب شرکتی در عمان، یک کارت بانکی از سوی بانک در اختیار شما قرار می‌گیرد که با استفاده از این کارت می‌توانید نیازهای روزمره خود را برطرف کنید. لازم به ذکر است که داشتن کارت بانکی در عمان بسیار حیاتی بوده و علت آن را می‌توان در این نکته جستجو کرد که غالب ادارات عمان صرفاً از کارت بانکی استفاده می‌کنند و کاربرد پول فیزیکی در این کشور بسیار کمتر از سایر کشورهاست.

مدارک لازم برای افتتاح حساب شرکتی در عمان

در حال حاضر بهترین بانک‌ها به منظور افتتاح حساب شرکتی در عمان 2024 برای ایرانیان بانک‌های ظفار، مسقط و صحار هستند که هر یک شرایط و مدارک خاصی را برای افتتاح حساب شرکتی در عمان درنظر گرفته‌اند؛ اما عموماً کلیه بانک‌های عمان از مراجعه‌کنندگان خویش که قصد افتتاح چنین حسابی را دارند، مدارک زیر را درخواست می‌کنند:

  • شهادت انتصاب

  • سجل تجاری شرکت

  • گواهی ارزش افزوده
  • مدارک مربوط به عقد قرارداد و اجاره محل فعالیت شرکت
  • مدارک هویتی تمامی سهامداران شرکت به همراه مدارک اقامتی آن‌ها

به طور خلاصه برای بالاتر بردن شانس افتتاح حساب شرکتی در عمان باید پس از دریافت اجاره‌‌نامه از سوی شهرداری یک صورتجلسه میان شرکا به منظور افتتاح حساب شرکتی تنظیم گردد و در کنار آن انجام کارهایی مثل امضای بیانیه تحریم‌ها و تنظیم صورتجلسه صاحبان امضا بانکی نیز ضروری است. توجه داشته باشید که حتماً باید یک سربرگ مناسب برای نامه‌های شرکتی طراحی کنید. در سربرگ رنگی شرکت حتما باید به C.R.NO، آدرس محل تجاری شرکت، ایمیل، کدپستی و شماره موبایل اشاره کنید. انجام چنین کارهایی به منظور اثبات سرمایه‌گذاری شما در کشور عمان بوده و طبق قوانین افتتاح حساب شرکتی در عمان لازم است.

مراحل افتتاح حساب شرکتی در عمان

اولین مرحله از افتتاح حساب شرکتی در عمان به بحث جمع‌آوری مدارک گفته شده در فوق اختصاص پیدا کرده است؛ پس از تکمیل مدارک باید بانکی را انتخاب کنید که در افتتاح حساب بانکی محدودیتی در نوع پاسپورت ارائه شده در نظر نگرفته و اتباع ایران نیز می‌توانند با ارائه پاسپورت ایرانی اقدام به افتتاح حساب بانکی در نزد بانک مورد نظر نمایند. توجه داشته باشید که بحث کسب اقامت از طریق ثبت شرکت موجب تغییر تابعیت شما نمی‌شود و در نتیجه نمی‌توانید پاسپورت کشور عمان را دریافت کنید.

قدم بعدی افتتاح حساب به انتخاب نوع حساب اختصاص پیدا کرده است که از میان دو نوع جاری و پس‌انداز کدام یک می‌تواند پاسخگوی نیازهای مالی روزمره شما باشد. پس از انتخاب حساب و تکمیل فرم باید مدارک را به انضمام فرم افتتاح حساب به بانک تحویل دهید تا حساب بانکی شرکتی شما در عمان ایجاد گردد.

مزایای افتتاح حساب شرکتی در عمان

علت این که آمار مهاجرت به عمان افزایش یافته و بسیاری از مهاجران به دنبال افتتاح حساب شرکتی در این کشور هستند به مزایایی گره خورده است که با افتتاح چنین حسابی از آن برخوردار خواهید شد. مهم‌ترین مزایای افتتاح حساب شرکتی در عمان به شرح زیر هستند:

• امنیت بالا در انجام تراکنشات مالی به دلیل روابط دوستانه ایران و عمان

• امکان استفاده از کارت بانکی عمان در کشورهای عضو GCC

• وجود بستری مطمئن برای انتقال سریع وجوه بین‌المللی

• فراهم شدن امکان ایجاد درگاه بانکی بین‌المللی

• در نظر گرفتن انواع معافیت‌های مالیاتی

• داشتن ثبات ارزی بالا

اینوسپات در این راه چگونه به شما کمک می کند؟

همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، روابط دوستانه دیپلماتیک میان دو کشور ایران و عمان موجب شده تا شرایط فعالیت اقتصادی در این کشور برای اتباع ایرانی که قصد انجام سرمایه‌گذاری در یک کشور ثروتمند در حال رشد را دارند، فراهم باشد؛ اما مسلماً مقدمه انجام چنین فعالیتی داشتن یک یک حساب بانکی است؛ به همین علت ما در این مقاله از بلاگ اینوسپات تلاش نمودیم تا کلیه نکات مهم موجود پیرامون افتتاح حساب شرکتی در عمان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. ناگفته نماند که اگر چنانچه به افتتاح حساب شرکتی در عمان نیاز دارید و پیچیدگی کار موجب سردرگمی‌تان شده است، می‌توانید با شماره‌گیری 02187700913 از جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان ما که سال‌ها سابقه فعالیت حرفه‌ای در این زمینه را دارند، بهره ببرید.

سوالات متداول

در صورتی که مقیم عمان بوده و شرکتی را در این کشور به ثبت رسانده باشند، پاسخ به این سوال مثبت خواهد بود.

  • بله، مدارک هویتی و اقامتی کلیه سهامداران باید به بانک ارائه گردد.
  • با کمک یک مشاور تجاری که سابقه فعالیت در حوزه افتتاح شرکتی در عمان را دارد، روند را پیش ببرید و حتماً پیش از اقدام چند فاکتور خرید و فروش به نام شرکت منتشر کنید.

اقامت در این کشور مهم‌ترین شرطی است که برای ارائه خدمات بانکی در نظر گرفته شده است.

در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته حساب بانکی شخصی و حساب بانکی شرکتی تقسیم می‌شوند و سپس خود این حساب‌ها را به دو نوع پس‌انداز و جاری تقسیم می‌کنند.