سرمایه گذاری در ترکیه

انواع روش های سرمایه گذاری در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که این روزها به مقصد سرمایه‌گذاران ایرانی تبدیل شده است. متقاضیان در گذشته برای اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در ترکیه باید حدود ۱ تا ۳ میلیون دلار سرمایه وارد این کشور می‌کردند اما از سال ۲۰۱۹ این عدد به ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دلار تقلیل یافت. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی مزایا، شرایط و نحوه راهنمای سرمایه‌ گذاری در ترکیه بپردازیم.

مزایای سرمایه گذاری در ترکیه

بدون شک مهم‌ترین مزیت سرمایه گذاری در ترکیه، امکان اخذ تابعیت و پاسپورت ترکیه در یک بازه ۳ تا ۶ ماه است. اما سرما‌یه‌گذاری در کشور ترکیه مزایای دیگری نیز دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برای اخذ تابعیت از طریق سرمایه ‌گذاری متقاضی نیازی به حضور دائمی در خاک ترکیه ندارد.
  • امکان حفظ تابعیت قبلی با دریافت تابعیت جدید
  • امکان برخورداری از تحصیلات رایگان
  • امکان سفر به کشورهای اتحادیه اروپا
  • امکان سفر به بیش از ۱۴۰ کشور دنیا بدون نیاز به ویزا
  • دریافت پاسپورت معتبر برای ۱۰ سال و امکان تمدید آن به صورت مادام‌العمر
  • امکان دریافت یکی از ۳۰ پاسپورت معتبر دنیا
  • امکان بهره‌مندی از خدمات درمانی رایگان
  • امکان کسب سود از طریق سرمایه گذاری در ترکیه به واسطه زیرساخت‌های اقتصادی
  • امکان برخورداری از معافیت مالیاتی برای برخی از سرمایه‌گذاران خارجی و یا پرداخت مالیات با مبلغ اندک
  • امکان بهره‌مندی از انواع حمایت‌های مالی یا معنوی از سوی دولت ترکیه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی
  • امکان دسترسی به بازار اروپا و استفاده از روابط تجاری ترکیه به اتحادیه اروپا

توافق ‌نامه‌های تسهیل سرمایه گذاری در ترکیه

در راستای ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه اولیه در کنار کسب سود، توافق‌نامه‌های دوجانبه تجاری متعدی میان ایران و ترکیه منعقد شده است که موجب تسهیل سرمایه گذاری در ترکیه برای ایرانیان می‌شود. در این خصوص می‌توان به دو توافق‌نامه زیر اشاره کرد:

توافق‌نامه حفاظت از سرمایه‌گذار

بر طبق این توافق‌نامه، دولت‌ ترکیه تضمین می‌کند که محیط مناسبی را برای رشد سرمایه‌ گذاران خارجی فراهم کند و جز در موارد خاص و استثنایی، از مصادره اموال سرمایه‌گذار جلوگیری نماید.

توافق‌نامه پیشگیری از مالیات دوگانه

بر اساس این توافق، سرمایه‌گذار تنها در یکی از کشورهای ترکیه یا ایران ملزم به پرداخت مالیات خواهد بود و مجبور نیست در هر دو کشور مالیات بپردازد.

بیشتر بخوانید : هزینه خرید آپارتمان در استانبول چقدر است؟

حداقل سرمایه گذاری در ترکیه

شرایط اخذ تابعیت از طریق سرمایه گذاری در ترکیه

همانطور که پیش از این گفتیم، یکی از راه‌های اخذ تابعیت ترکیه، سرمایه ‌گذاری در این کشور است. شخص سرمایه‌ گذار می‌تواند علاوه بر خود، برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال نیز تابعیت بگیرد. در همین راستا ضروری است که در یکی از موارد و با حداقل مبلغ اعلام شده توسط دولت ترکیه در زمینه موردنظر سرمایه‌گذاری کنید. در نهایت فرآیند اخذ تابعیت و پاسپورت از طریق سرمایه گذاری در ترکیه حدود ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد.

مالیات سرمایه ‌گذاران خارجی در کشور ترکیه

ترکیه در حال حاضر از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی دارد و بیشترین درآمد این کشور از مالیات به دست می‌آید. بنابراین سیستم مالیاتی و قوانین ترکیه در خصوص پرداخت مالیات دقیق و سخت‌گیرانه است. این سیستم موجب پیشرفت و رشد اقتصادی ترکیه نیز شده است و مردم باید بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازند. مالیات بر درآمد کشور ترکیه حدود ۲۲ درصد است. این مبلغ که از اروپا، کانادا و آمریکا کمتر است، برای سرمایه‌گذاران خارجی کاملا ایده‌آل است.

تسهیلات ترکیه برای سرمایه گذاران خارجی

کشور ترکیه از سرمایه‌گذاران خارجی حمایت‌ می‌کند و مقرراتی نیز برای سرمایه‌گذاری مقرر کرده است که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  1. سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند بدون محدودیت با سایر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معامله و همکاری داشته باشند.
  2. سرمایه‌گذاران خارجی بدون محدودیت می‌توانند هر زمان مایل بودند سرمایه خود را از کشور ترکیه خارج کنند.
  3. اموال سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه مصادره یا سلب مالکیت نمی‌شود.
  4. سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند به راحتی در دادگاه‌های ترکیه برای مشکلات حقوقی خود طرح دعوی کنند.
  5. سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند بدون محدودیت در ترکیه اموال منقول داشته باشند.

انواع روش ‌های سرمایه گذاری در ترکیه

برای سرمایه گذاری در این کشور می‌توانید به یکی از روش‌های زیر اقدام کنید:

سرمایه گذاری در ترکیه با ایجاد سپرده بانکی

در این حالت شما باید حداقل ۵۰۰ هزار دلار آمریکا را برای مدت دست کم ۳ سال، در بانک‌های ترکیه سپرده‌گذاری کنید. در گذشته حداقل مبلغ مورد نیاز برای این روش از سرمایه‌گذاری ۳ میلیون دلار بود که در سال‌های اخیر با هدف جذب سرمایه‌گذار خارجی تقلیل یافت.

سرمایه ‌گذاری با خرید ملک در ترکیه

یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین روش‌های اخذ شهروندی ترکیه، سرمایه‌گذاری در این کشور از طریق خرید ملک در ترکیه است. در گذشته حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید ملک در ترکیه ۱ میلیون دلار بود که در قوانین جدید به ۲۵۰ هزار دلار تقلیل یافت. در این حالت شما باید ۳ سال ملک خریداری‌شده را نگه دارید. البته می‌توانید با خرید یک ملک به ارزش حداقل ۶۰ هزار دلار، برای ۳ سال اقامت بگیرید که قابل تمدید است. این اقامت از نوع توریستی خواهد بود و به شما اجازه کار نمی‌دهد. با این حال در شرایطی امکان دریافت مجوز کار وجود دارد.

یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری در ترکیه در حوزه املاک، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های املاک و مستغلات است. در این حالت سرمایه‌گذار باید حداقل ۵۰۰ هزار دلار در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کند

سرمایه‌گذاری با خرید سهام

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید سهام، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار است. این عدد در گذشته ۲ میلیون دلار بود و حالا کاهش یافته است. در این روش، در صورتی می‌توانید اقامت دریافت کنید که از وزارت صنایع و فناوری ترکیه تاییدیه دریافت کنید و برای ۳ سال نیز سهام خود را نگه‌ دارید.

شرایط سرمایه گذاری در بورس ترکیه

سرمایه گذاری با خرید اوراق قرضه دولتی

اوراق قرضه خریداری‌شده در این روش باید حداقل ۵۰۰ هزاردلار ارزش داشته باشد و برای ۳ سال فروخته نشود. البته در این روش، سرمایه‌گذار به تایید وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه نیز نیاز دارد.

سرمایه‌ گذاری از طریق ثبت شرکت یا کارآفرینی

در گذشته برای اخذ تابعیت ترکیه با این روش، سرمایه‌گذار خارجی باید ۱۰۰ شهروند ترکیه‌ای را استخدام می‌کرد؛ اما این تعداد از سال ۲۰۱۹ به ۵۰ شهروند ترک تقلیل یافته است. در این روش، بیزنس پلن شما باید توسط وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه تایید شود و به حداقل ۱۰ هزار لیر ترکیه یا حدود ۲.۶۰۰ دلار نیاز دارید.

جمع‌ بندی

در این مطلب با انواع روش‌ها و مقررات سرمایه گذاری در ترکیه آشنا شدیم. به طور کلی روش‌های دیگری مانند روش سرمایه‌ گذاری در فرانچایزها نیز وجود دارد؛ که از طریق آن‌ها نمی‌توان تابعیت ترکیه را اخذ کرد. با این حال از میان همه روش‌های سرمایه‌گذاری که به اخذ تابعیت نیز منجر می‌شود، بهترین روش، خرید ملک یا ثبت شرکت است. شما با حداقل ۲۵۰ هزار دلار می‌توانید در ترکیه خانه بخرید و اقامت دریافت کنید. البته با سرمایه‌گذاری حداکثر ۵۰۰ هزار دلار می‌توانید فوری و در عرض ۳ ماه تابعیت ترکیه را اخذ کنید.

[kkstarratings]


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *