ثبت علامت تجاری در ترکیه

راهنمای جامع ثبت علامت تجاری در ترکیه

ترکیه یکی از محبوب ترین مقاصد بازرگانی برای خارجی هاست، زیرا اقتصاد ترکیه مبتنی بر گردشگری و تجارت بوده و پیشرفت های چشمگیری را در حوزه های مختلف بدست آورده است. ترکیه که در یکی از مناطق حساس و استراتژیک واقع شده، مرز بین اروپا و جنوب شرق آسیاست.

ترکیه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشورها در تجارت جهانی محسوب می شود که همه این دلایل باعث شده تا ثبت علامت تجاری در این کشور محبوب باشد. اگر مشغول فعالیت در ترکیه هستید یا برنامه ای برای آغاز تجارت در این کشور دارید، پس با ماه همراه باشید تا نحوه ثبت علامت تجاری و مزایای آن را در ترکیه، بیاموزید.

مزایای ثبت علامت تجاری در ترکیه

با ثبت شرکت یا انتقال شرکت به ترکیه و ثبت برند در این کشور، سرمایه گذاران برای پیشرفت و تبلیغ محصولات خود، به فرصت های زیادی دست می یابند. به طور کلی، به این دلیل که تجارت در ترکیه تحت قوانین تجارت بین الملل است، بسیاری از تولید کنندگان و سرمایه گذاران این کشور، از طریق ورود به بازار منحصربفرد ترکیه، فرصت ورود به بازار پیشرفته جهانی را دارند. از سوی دیگر، سیاست های کلی اقتصادی ترکیه با هدف پشتیبانی از تولید کنندگان و صادرکنندگان تبیین شده است، بنابراین دولت ترکیه مالیات بر درآمد صادرات و محصولات را حذف نموده است که باعث جذب بسیاری از سرمایه گذاران سراسر جهان شده است. بدین ترتیب دولت ترکیه از سرمایه گذاران حمایت می کند تا سرمایه گذاری در این کشور را آغاز کنند.

دیگر نکته مهم اینجاست که بازار ترکیه بزرگ و رقابتی است و برای شناخته شدن در این بازار، ثبت شرکت و تجارت کافی نیست، بلکه کسب و کار شما باید شناخته شود. همانطور که گفته شد، رقابت در ترکیه بالاست و شرکت های فعال زیادی در این کشور مشغول کار هستند، و هرچه رقابت بیشتر باشد، نیاز به ابزارهای رقابتی از جمله برندسازی نیز بیشتر خواهد شد.

مهم ترین مزیت ثبت علامت تجاری در ترکیه جلوگیری از سواستفاده و تامین کالاهای مشابه توسط اشخاص ثالث با هویت های یکسان یا جعلی، می باشد. بنابراین مصرف کنندگان محصولات واقعی را از تقلبی تشخیص می دهند و مشتری به راحتی برندهای قابل اطمینانی را برای محصولات می یابد.

بیشتر بخوانید :  مراحل دریافت پاسپورت ترکیه در کوتاهترین زمان ممکن

روش های ثبت علامت تجاری در ترکیه

دو راه برای ثبت علائم تجاری در ترکیه وجود دارد:

ثبت علامت تجاری در اداره ثبت ترکیه
ثبت علامت تجاری بین المللی طبق قرارداد (تفاهم نامه) مادرید

سازمان مالکیت صنعتی ترکیه، قانوناً از علامت تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی ساکن در ترکیه و ثبت شده در کشور، یا دارای حقوق تحت قرارداد پاریس، حمایت می کند و اجازه کپی علامت تجاری این اشخاص را تحت هیچ شرایطی، نمی دهد.

1. ثبت علامت تجاری از طریق ارائه درخواست مستقیم به اداره ثبت ترکیه

این روش برای کسانی مناسب است که شرکتی را در ترکیه ثبت نموده و در این کشور کسب و کاری راه انداخته اند.

با ثبت علامت تجاری در نظام حقوقی ترکیه، این اشخاص می توانند علامت تجاری خود را بعدها به صورت جهانی ثبت کنند. طبق قوانین دولت ترکیه، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی در طول فعالیت تجاری در ترکیه، می توانند مطابق با قوانین تجاری این کشور اقدام به ثبت علائم تجاری در ترکیه کنند، زیرا علامت تجاری در این کشور مورد حمایت است.

قوانین علامت تجاری ترکیه برای خارجی ها و شهروندان ترکیه اعمال می شود، یعنی افراد با ملیت غیرترکیه­ای که طبق قوانین اقامت در این کشور زندگی می کنند، می توانند درخواست ثبت علامت تجاری کسب و کارشان را بدهند.

این کار مستلزم ارائه درخواست به اداره ثبت ترکیه است که تمام جزئیات علامت تجاری به همراه تصویر علامت تجاری ارسال خواهد شد. بعد از ارائه درخواست، کارشناسان اداره ثبت، تقاضای شما را از نظر مطابقت با قوانین، مقررات، مشابهت ها و ملزومات علامت تجاری بررسی می کنند.

اگر درخواست ثبت علامت تجاری منطبق با قوانین و اصول طراحی برند باشد، علامت تجاری در بولتن ماهانه رسمی برند ترکیه، اعلام خواهد شد. مدت اعلام 3 ماه خواهد بود تا مدعیان قانونی و حقیقی فرصت اعتراض را داشته باشند، سپس برند در روزنامه رسمی اعلام می شود.

اگر درخواست ثبت علامت تجاری در ترکیه در هر یک از این مراحل به هر دلیلی رد شود، کارفرما می تواند اعتراض نموده و خواستار رسیدگی مجدد باشد. اگر بعد از این مراحل مشکلی درباره علامت تجاری وجود نداشت، متقاضی باید اسناد لازم برای ثبت نهایی علامت تجاری در ترکیه را ارائه کند. در پایان، علامت تجاری در سیستم ثبت علامت تجاری ترکیه، به ثبت خواهد رسید.

بعد از ثبت در سیستم تجارت ترکیه، مالک علامت تجاری می تواند در هر زمانی که بخواهد، علامت تجاری را ثبت جهانی نماید. دوره اعتبار علامت تجاری در ترکیه 10 سال با امکان تمدید خواهد بود.

اما توجه کنید که اگر در پنج سال اول ثبت علامت تجاری، بدون دلیل از این علامت تجاری استفاده نشود، حق استفاده از آن سلب خواهد شد.

اشاره به این نکته ارزشمند است که بهترین راه برای کسانی که علامت تجاری دارند، ثبت جهانی علامت تجاری است، زیرا علامت تجاری شما نه تنها در ترکیه بلکه در 85 کشور دیگر عضوء قرارداد مادرید دارای اعتبار خواهد بود.

بیشتر بخوانید :  صفر تا صد خرید ملک در اسپانیا

مراحل ثبت علائم تجاری در ترکیه

2. ثبت علامت تجاری از طریق سیستم مادرید

استفاده از سیستم مادرید بر اساس سازمان مالکیت معنوی جهان (WIPO) در 85 کشور دنیا از جمله ترکیه، ممکن خواهد بود. بدین ترتیب مالکان مشاغل در کشورهای عضوء قرارداد مادرید می توانند با پرداخت هزینه های قانونی، اقدام به ثبت علامت تجاری کنند.

ثبت علامت تجاری بین المللی بدان معناست که می توانید علامت تجاری را در کشورهای عضوء قرارداد مادرید، از طریق پرداخت هزینه های قانونی مربوط به هر کشور، ثبت کنید. متقاضیانی که اقامت ترکیه داشته و شرکتی در این کشور ثبت کرده اند، امکان ثبت برند و استفاده بین المللی از آن خواهند داشت.

ثبت برند بین المللی برند آسان و ارزان و موثرتر خواهد بود، زیرا در بسیاری از کشورها زمینه پشتیبانی از برند شما را فراهم می آورد.

همانطور که گفته شد، توافق نامه مادرید 85 عضوء دارد و ثبت در این 85 کشور از طریق دفاتر IP که در تمامی کشورهای عضوء فعال هستند، امکان پذیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید :  شرایط و هزینه های خرید آپارتمان در استانبول

[kkstarratings]


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *