TEFL / TESOL / TESL/ CELTA / DELTA تفاوت چیست؟

TEFL / TESOL / TESL/ CELTA / DELTA تفاوت چیست؟

تصمیم گرفته‌اید که درباره بهترین روش زندگی در خارج از کشور کمی بیشتر تحقیق کنید؟ به نظر می‌رسد تدریس زبان انگلیسی در خارج از کشور برای شما مناسب باشد، اما وقتی به گوگل مراجعه می‌کنید و در مورد آموزش انگلیسی در خارج از کشور جستجو می‌کنید، به سرعت متوجه دنیای پیچیده‌ای از کلمات با حروف اختصاری خاص می‌شوید: TESOL، CELTA، ESL، EFL، DELTA و غیره.

نگران نباشید، ما به شما کمک می‌کنیم تا تفاوت بین این اصطلاحات را به طور کامل متوجه شوید. اول از همه، بیایید روشن کنیم که ESL و EFL چیست و اینکه اینها به خودی خود گواهینامه نیستند.

انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) و به عنوان یک زبان خارجی (EFL)

انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL)، این اختصار به طور معمول به آموزش زبان انگلیسی در کشورهایی اشاره دارد که در آنها انگلیسی زبان رسمی است. نمونه‌ای از دانشجویان ESL مهاجران یا دانشجویان اکسچنج یا تبادلی هستند که در یک کشور انگلیسی زبان تحصیل می‌کنند.

انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL)، این اصطلاح معمولاً هنگام اشاره به آموزش زبان انگلیسی در کشورهایی که انگلیسی در آنها زبان رسمی نیست (بیشتر جهان) استفاده می‌شود. دانش آموزان در این شرایط اغلب در زندگی روزمره خود به زبان مادری صحبت می‌کنند و فقط در محیط کلاس با زبان انگلیسی روبرو می‌شوند.

محبوب‌ترین و رایج‌ترین گواهینامه آموزش زبان انگلیسی

TEFL (به عنوان یک زبان خارجی):

TEFL مخفف آموزش انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی است.

TEFL محبوب‌ترین و رایج‌ترین گواهینامه برای آموزش زبان انگلیسی در خارج از کشور است. “گواهینامه TEFL” به دوره‌های آموزشی و گواهینامه‌ای گفته می‌شود که معمولا از طرف مدارس و موسسات زبان در سراسر جهان برای استخدام معلمان انگلیسی مورد نیاز است.

توجه داشته باشید که “TEFL” به یک نهاد، شرکت، گواهینامه یا مدرسه خاص اشاره نمی‌کند. این یک کلمه اختصاری رایج در صنعت آموزش است و در مدارس گوناگون TEFL، برنامه‌های آموزشی TEFL و گزینه‌های صدور گواهینامه با درجه‌های مختلف کیفیت، مدت و هزینه وجود دارد.

TEFL مخفف آموزش انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی

TESOL (دارندگان زبان‌های دیگر):

TESOL مخفف آموزش انگلیسی به دارندگان زبان‌های دیگر است.

در آمریکای شمالی، معمولا منظور از استفاده از عبارت “TESOL”  اشاره به تدریس زبان انگلیسی در کشورهای انگلیسی زبان به افرادی که در این کشورها زندگی می‎کنند اما انگلیسی زبان نیستند است. 

صدور گواهینامه TESOL در مراکز آموزشی انگلیس، کانادا و استرالیا رایج است و از این گواهینامه برای آموزش در سیستم داخلی کشور نیز استفاده می‌شود. ایالات متحده هیچگونه مقررات داخلی برای آموزش انگلیسی در مدارس زبان خصوصی ندارد و بنابراین بیشتر دوره‌های آموزشی در این زمنیه در ایالات متحده و اروپا از اصطلاح TEFL برای تدریس در خارج از کشور استفاده می‌کنند.

اگر قصد رفتن به انگلیس و کانادا را دارید، اینوسپات میتواند برای خرید ملک در انگلیس و خرید خانه در کانادا به شما کمک کند.

TESOL مخفف آموزش انگلیسی به دارندگان زبان‌های دیگر

TESL (آموزش به عنوان زبان دوم):

TESL مخفف آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم است.

درست مانند TEFL، گواهینامه TESL شما را قادر می‌سازد تا انگلیسی را به غیر انگلیسی زبانان آموزش دهید. تفاوت اصلی بین TEFL و TESL در جایی است که شما در واقع در آن تدریس می‌کنید.

گواهینامه TESL معمولاً به افرادی اشاره دارد كه قصد آموزش زبان انگلیسی به غیر بومیان یک کشور انگلیسی زبان را دارند. به عبارت دیگر، اگر هدف اصلی شما تدریس در کشوری است که انگلیسی زبان اصلی آن است، مانند ایالات متحده، کانادا، انگلستان یا استرالیا، به دنبال  مدرک TESL خواهید بود و اگر به سفر و آموزش انگلیسی در خارج از کشور علاقه دارید، باید به دنبال یک گواهینامه TEFL باشید.

TESL مخفف آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم

CELTA (آموزش به بزرگسالان):

CELTA مخفف گواهینامه آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان است.

CELTA یک برند خاص گواهینامه TEFL است که توسط سازمان سنجش غیرانتفاعی دانشگاه کمبریج، Cambridge English Assessment اعطا می‌شود.

این دوره توسط انواع مدارس و موسسات آموزشی مختلف در سراسر جهان ارائه می‌شود. این مدرک معادل 4 هفته 120 ساعت فشرده مدرک TEFL است و مشخصا تنها به شما آموزش می‌دهد که چگونه به بزرگسالان زبان انگلیسی بیاموزید.

لازم به ذکر است که بسیاری از ارائه دهندگان CELTA کمک‌های محدود (معمولا محلی) در زمینه شغل یابی ارائه می دهند. اکثریت قریب به اتفاق این مراکز مدارس زبان هستند و سازمان CELTA با مدارس CELTA در زمینه چنین کمک‌هایی همکاری ندارد. بنابراین، هر مدرسه با توجه به منابع کاری و موقعیت‌های شغلی موجود، به تنهایی این کار انجام می‌دهد.

CELTA مخفف گواهینامه آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان

DELTA (دیپلم آموزش به بزرگسالان):

DELTA مخفف دیپلم آموزش انگلیسی به بزرگسالان است.

همانند CELTA، DELTA برند گواهینامه دیگری است که توسط سازمان سنجش غیر انتفاعی دانشگاه کمبریج، Cambridge English Assessment اعطا می‌شود.

مدرک DELTA از این نظر دارای محدودیت است که تنها به معلمان واجد شرایطی که حداقل یک سال سابقه تدریس دارند ارائه می‌شود. بنابراین، DELTA به طور خاص به عنوان گزینه‌ای برای معلمین باتجربه برای دریافت یک مدرک تحصیلی از سازمان سنجش غیر انتفاعی کمبریج در نظر گرفته می‌شود. اگرچه ممکن است داشتن مدرک DELTA برای رزومه شما خوب به نظر برسد، اما برای تدریس زبان انگلیسی در خارج از کشور نیازی به DELTA ندارید.

DELTA مخفف دیپلم آموزش انگلیسی به بزرگسالان

سوالات متداول درباره TEFL / TESOL / TESL / CELTA / DELTA

آیا TESOL همان TEFL است؟

وقتی صحبت از آموزش انگلیسی در خارج از کشور می شود، TESOL، همانند TEFL، صرفا یک کلمه اختصاری است که اشاره به آموزش به غیر بومیان دارد و تا حد زیادی، “TEFL” و “TESOL” به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

آیا برای تدریس زبان انگلیسی در خارج از کشور به CELTA نیاز دارم؟

پاسخ کوتاه “خیر” است. اکثریت قریب به اتفاق صدها هزار معلم انگلیسی دارای گواهینامه TEFL که در سراسر جهان تدریس می‌کنند CELTA ندارند – برند دیگری از گواهینامه TEFL را دارند.

اگر قبلا شنیده اید یا به شما گفته شده است که “باید CELTA داشته باشید”، نادرست است. مثل این می‌ماند که کسی به شما بگوید شما فقط می‌توانید از یک دانشگاه خاص یک مدرک دانشگاهی معتبر کسب کنید.

در آکادمی بین المللی TEFL، ما سالانه بیش از 5000 دانش آموز که گواهینامه معتبر TEFL – نه CELTA – را کسب می‌کنند، تأیید و فارغ التحصیل کرده و آنها هم با موفقیت در 80 کشور مختلف در جهان استخدام می‌شوند.

آیا CELTA معادل TEFL است؟

CELTA برندی از گواهینامه TEFL است که توسط یک موسسه خاص، یعنیCambridge English Assessment اعطا می‌شود.

برندهای مختلفی برای صدور گواهینامه TEFL وجود دارد. Trinity، نام یک مدرک از دانشگاه Trinity در ایرلند است که اغلب همراه با CELTA مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است شنیده یا دیده باشید که یک موسسه خاص برای استخدام مدرس شرط “دارا بوردن گواهینامه CELTA / Trinity یا معادل آن” داشته باشد.

فقط به این دلیل که مدرک CELTA بیشتر به چشم می‌خورد، به این معنی نیست که تنها گواهینامه ارزشمند موجود است. مهم‌ترین معیار برای بررسی و انتخاب یک گواهینامه، اعتبار و استانداردهای بین المللی رعایت شده – و نه مارک تجاری – است.

CELTA یا TEFL – کدام یک بهتر است؟

CELTA بدون شک یک نوع گواهینامه TEFL شناخته شده و قابل احترام است. با این حال، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است CELTA برای شما مناسب نباشد. همانطور که در نام آن هم آمده است، یادگیری CELTA صرفاً به منظور آموزش انگلیسی به بزرگسالان است. این بدان معنی است که گواهینامه‌های CELTA در بسیاری از بازارهای پردرآمد مانند آسیا که جوانان اکثریت دانشجویان را تشکیل می‌دهند به سرعت منسوخ شده و از اهمیت کمتری برخوردار می‌شوند.

علاوه بر این، بسیاری از ارائه دهندگان CELTA بیشتر به اعتبار گواهینامه خود برای جذب معلمان آینده تکیه دارند و پس از اتمام دوره آموزش، راهنمایی برای پیدا کردن شغل یا خدمات شغلی ارائه نمی‌دهند.

در آموزشگاه‌های CELTA قبل از ثبت نام دانش آموزان هیچ وقت با آنها در مورد گزینه‌ها و آینده شغلی صحبت نمی‌شود. برخی از ارائه دهندگان CELTA در زمینه شغل کمک‌های محلی ارائه می‌دهند، اما این کار در سراسر جهان انجام نمی‌شود، بنابراین اگر دوره خود را در آلمان بگذرانید و بخواهید در ژاپن تدریس کنید، شانسی برای دریافت راهنمایی برای پیدا کردن یک شغل با کیفیت، نخواهید داشت.

از خودتان بپرسید، “آیا واقعاً می‌توانم به تنهایی در بازار گسترده کار بین‌المللی دنبال شغل مناسب بگردم؟” در صورتی که اینچنین نیست، دریافت مدرک CELTA که کمک شغلی جامعی ارائه نمی‌دهد، احتمالاً مناسب شما نیست.

چه تفاوتی بین DELTA و CELTA وجود دارد؟

CELTA یک برند گواهینامه TEFL است و گواهینامه TEFL مدرکی است که شما برای تدریس زبان انگلیسی در خارج از کشور به آن نیاز دارید. DELTA یک برند گواهینامه است که توسط همان سازمانی اعطا می‌شود که CELTA را اعطا می‌کند. البته، DELTA برای افرادی است که حداقل یک سال تجربه آموزش انگلیسی به افراد غیر بومی را دارند. به عبارت دیگر، قبل از تصمیم به اخذ DELTA احتمالا به گواهینامه TEFL نیاز خواهید داشت.

من به کدام دوره یا گواهینامه برای آموزش زبان نیاز دارم؟

من به کدام دوره یا گواهینامه نیاز دارم؟

خوب، حالا که تفاوت‌ها را دانستید، کدام یک برای شما مناسب است؟ اینکه کدام یک را انتخاب کنید به اهداف شغلی، بودجه شما، اینکه آیا می‌خواهید سفر کنید یا نه و بیشتر به اینکه به کدام کشور علاقه دارید بستگی دارد. مهم‌ترین مسئله این است که اطمینان حاصل کنید که گواهینامه خود را از یک موسسه معتبر دریافت می‌کنید. نام اختصاری گواهی‌نامه شما چندان مهم نیست.

شما می‌توانید یک دوره دریافت گواهینامه با عناوین TEFL، TESL، TESOL یا CELTA را بگذرانید و یک مدرک قانونی مطابق با استانداردهای بین‌المللی British Council را تحت شرایط زیر دریافت کنید:

  • حداقل 100 ساعت آموزش و دوره (معادل یک دوره فشرده 4 هفته‌ای تمام وقت).
  • حداقل 6 ساعت آموزش تمرینی زنده با دانشجویان واقعی ESL (نه نقش آفرینی!)
  • این دوره توسط مربیان باتجربه در سطح دانشگاه تدریس می‌شود (بسیاری از آنها دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد در تدریس انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی یا زبان‌شناسی، DELTA یا آموزش حرفه‌ای گسترده و تجربه تدریس انگلیسی هستند).
  • این دوره از یک برنامه درسی که توسط یک سازمان معتبر و مستقل در این زمینه معتبر شناخته شده استفاده می کند.

چگونه یک گواهینامه معتبر دریافت کنم؟

بسیاری از مدارس معتبر TEFL در جهان وجود دارد که این شرایط را دارند و بسیاری از دوره‌های TEFL (معمولا با قیمت‌های بسیار ارزان) ارائه می‌شود که این استانداردها را رعایت نمی‌کنند. درست است که کمی آموزش باز هم بهتر از عدم وجود آموزش است، اما اگر می‌خواهید یک آموزش در سطح حرفه ای دریافت کنید و یک گواهینامه معتبر که شما را برای ده‌ها هزار شغل در سراسر جهان واجد شرایط می کند کسب کنید، باید 120 ساعت آموزش معتبر دوره گواهینامه TEFL که مطابق با استانداردهای ذکر شده در بالا باشد را بگذرانید.

علاوه بر این، بهتر است دوره آموزشی خود برای آموزش انگلیسی در خارج از کشور را در موسسه‌ای بگذرانید که خدمات راهنمای جستجوی شغلی جامعی ارائه می‌دهد – یک عامل مهم در انتخاب دوره مناسب TEFL – برای کمک به شما در یافتن فرصت‌های شغلی و مواردی مانند مصاحبه، دریافت ویزا و پاسپورت مانند پاسپورت ترکیه و پاسپورت دومینیکا و سایر جنبه‌های فرایند کاریابی است.

منبع:


internationalteflacademy


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *