تحصیل در بهترین دانشگاه های ترکیه

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل

هر سال متقاضیان زیادی از سراسر جهان به منظور ادامه تحصیل کشور ترکیه را انتخاب می‌کنند. در این میان، وجود جاذبه‌های توریستی، کیفیت بالای آموزش، اعتبار بالای  مدارک دانشگاهی، هزینه پایین زندگی و تحصیل موجب شده ایرانیان زیادی برای تحصیل در این کشور اقدام کنند. جهت دریافت پاسپورت ترکیه، کارشناسان اینوسپات میتوانند مشاوره‌های لازم را به شما بدهند.

قصد داریم در این مطلب شما را با تعدادی از بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل آشنا کنیم.

تحصیل در بهترین دانشگاه های ترکیه

معمولاً دروس در دانشگاه های خصوصی ترکیه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. اما در برخی دانشگاه های دولتی ترکیه تدریس به زبان ترکی استانبولی انجام می‌شود. 

برای پذیرش دانشگاه های ترکیه که زبان آموزش در آن‌ها ترکی است باید مدرک زبان ترکی تومر داشته باشید و در آزمون ورودی دانشگاه و آزمون YOS شرکت کنید. شهریه دانشگاه های خصوصی در مقایسه با دانشگاه های دولتی بسیار بیشتر است.

حدود 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که نام هفده مورد از آنها در بین هزار موسسه آموزشی برتر دنیا دیده می‌شود. برخی از بهترین دانشگاه های ترکیه عبارتند از:

دانشگاه بغازیچی

بغازیچی به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در بخش اروپایی استانبول و در کنار پل بسفر قرار دارد. بغازیچی اولین دانشگاه آمریکایی است که در خارج از خاک ایالات متحده آمریکا تاسیس شده است. فارغ التحصیلان می‌توانند از بورسیه دانشگاه‌های آمریکا برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر استفاده کنند.

دانشگاه دولتی بغازیچی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد و زبان آموزش آن انگلیسی است و از دانشکده‌های فنی و مهندسی، اقتصاد، علوم پایه و ادبیات تشکیل شده است.

کیفیت آموزش بالا و هزینه تحصیل در آن پایین است. حدود 10 هزار دانشجو دارد و هر ساله 8/1 میلیون نفر متقاضی تحصیل در آن هستند. اما فقط حدود هزار نفر در آزمون ورودی این دانشگاه پذیرفته می‌شوند.

دانشگاه بیلکنت

بیلکنت در سال 1984 میلادی به عنوان اولین دانشگاه خصوصی ترکیه تاسیس شد که در شهر آنکارا واقع شده است. از هفت دانشکده، یک مدرسه فنی و حرفه‌ای و یک مرکز آموزش موسیقی تشکیل شده است و یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه و یک مرکز تحقیقاتی مهم محسوب می‌شود که با دانشگاه‌های معتبری مثل کالیفرنیا در آمریکا و مک گیل کانادا قرارداد انتقال دانشجو دارد.

بیشتر بخوانید: الگوهای سرمایه گذاری در کانادا

تعداد اعضای هیات عملی آن حدود هزار نفر است. هر سال حدود 12 هزار دانشجو در دپارتمان‌های مختلف آن مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه در رشته‌های اقتصاد، کسب و کار، مهندسی و فناوری، علوم انسانی و هنر و علوم اجتماعی از شهرت زیادی برخوردار است.

دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. اما برای تحصیل در آن نیازی به داشتن مدرک زبان نیست. بلکه می‌توان به کمک دوره‌های زبان آن برای تحصیل آماده شد.

دانشگاه حاجت تپه

این دانشگاه در سال 1967 میلادی در شهر آنکارا تاسیس شده است. دارای دو پردیس، یکی در شهر قدیمی آنکارا و دیگری در فاصله 13 کیلومتری مرکز شهر، است. همچنین دارای یک مدرسه خدمات اجتماعی و یک هنرستان دولتی هنرهای زیبا است.

حاجت تپه از کیفیت آموزشی بسیار بالایی برخوردار است. دارای 9 دانشکده، 24 مرکز تحقیقاتی، 14 مدرسه، 1 مدرسه هنر و 12 موسسه است و در مقاطع تحصیلی مختلف و رشته‌های متنوع دانشجو می‌گیرد. بیشتر شهرت آن به دانشکده پزشکی آن مرتبط است. به طوریکه، یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه برای پزشکی به شمار می‌رود.

دانشگاه حاجت تپه آنکارا

دانشگاه کوچ

به عنوان یک دانشگاه خصوصی، درسال  1993 در حومه شهر استانبول تاسیس شده است که در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد. 

پذیرش دانشجویان از طریق بررسی سوابق تحصیلی و امتحان ورودی است و زبان آموزش در آن انگلیسی است. البته در رشته‌های حقوق و پرستاری دروسی به زبان ترکی استانبولی ارائه می‌شود.

دانشگاه کوچ در رنکینگ جهانی جایگاه ششم را در بین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه دارد. رشته‌های اصلی آن عبارتند از: علوم پزشکی، علوم انسانی و هنر، مهندسی و فناوری، علوم طبیعی، علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت کسب و کار. 

دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی در 40 کیلومتری شهر استانبول قرار دارد. دانشجویانی که از طریق کنکور وارد می‌شوند از نظر تسلط به زبان انگلیسی مورد سنجش قرار می‌گیرند. اگر این دانشجویان در آزمون زبان موفق نباشند به صورت فشرده در مدرسه زبان به یادگیری انگلیسی و ترکی استانبولی مشغول می‌شوند.

این دانشگاه خصوصی 3 دانشکده، 1 مدرسه زبان و حدود هزار دانشجو دارد. دانشکده‌های آن عبارتند از: دانشکده هنر و علوم اجتماعی، علوم طبیعی و مهندسی و دانشکده مدیریت. سابانجی یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل و از نظر هزینه برای دانشجویان بین‌المللی مقرون به صرفه است. 

دانشگاه غازی (قاضی)

غازی که از معتبرترین و بهترین دانشگاه‌ های ترکیه است در شهر آنکارا واقع شده است. از 15 دانشکده، 9 مدرسه فنی و حرفه‌ای، 6 انستیتو تحصیلات تکمیلی و 26 مرکز تحقیقاتی تشکیل شده است و دارای یک کتابخانه مرکزی با بیش از صد هزار کتاب و امکانات ورزشی مناسبی است.

دانشگاه استانبول

یک دانشگاه دولتی است و همانطور که از نام آن مشخص است در شهر استانبول واقع شده است. تعداد اعضای هیات علمی آن به حدود 2 هزار نفر می‌رسد. هر سال حدود 60 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و 18 هزار نفر در مقاطع تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. 

دانشگاه استانبول دارای 5 پردیس و 17 دانشکده  است. از دانشکده‌های آن می‌توان به دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، اقتصاد، فنی و مهندسی و … اشاره کرد. در کتابخانه بزرگ این دانشگاه حدود 5/1 میلیون کتاب موجود است. در اغلب رشته‌ها تدریس به زبان ترکی استانبولی است. با این حال، در برخی دانشکده‌ها دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

شما میتوانید اقدام به خرید ملک در استانبول کرده تا به راحتی دوران دانشجویی خود را سپری کنید.

دانشگاه فنی استانبول

این دانشگاه در شهر استانبول قرار دارد و شامل 5 پردیس در مناطق مهم این شهر است. یکی از بهترین دانشگاه های فنی ترکیه و از نظر قدمت به عنوان سومین دانشگاه فنی مهندسی جهان شهرت دارد که در ابتدا دانشکده سلطنتی مهندسی نیروی دریایی بود در سال 1773 میلادی تاسیس شد.

این دانشگاه دولتی در زمینه مهندسی و معماری یک مرکز پیشرو به شمار می‌رود که دارای 13 دانشکده و بیش از 350 آزمایشگاه است که زبان آموزش ترکی و انگلیسی است و ساختار آموزش در این آن بر اساس سیستم آموزش آمریکا است.

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی خاورمیانه

این دانشگاه دولتی در سال 1956 میلادی و در شهر آنکار تاسیس شده است. برای ورود به آن باید در آزمونی شرکت کنید که نسبتاً دشوار است. به طوریکه فقط یک درصد افراد شرکت کننده در آن موفق به دریافت مجوز ورود به آن می‌شوند.

از بهترین دانشگاه های ترکیه در زمینه رشته‌های مهندسی و علوم پایه است. زبان آموزش در آن انگلیسی است و بیش از 2 هزار هیات علمی و بیش از 20 هزار دانشجو دارد که در 5 دانشکده مشغول به کار و تحصیل هستند. دانشکده‌های آن عبارتند از: دانشکده معماری، علوم پایه، علوم آموزشی، اقتصاد و علوم مدیریتی و دانشکده فنی مهندسی.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *