درباره نویسنده: ایران آوادا

کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری.

ویزای انگلستان انواع مختلفی دارد. الزامات و فرآیند دریافت هر کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل، لازم است که تفاوت بین ویزای کار (work permit visas)، ویزای نیروی کار ماهر (skilled worker visas) و ویزای خوداشتغالی (self-employment visas) را بدانید.

اینکه نیاز به دریافت ویزای کار انگلستان دارید یا نه به کشور محل زندگی شما بستگی دارد. اگر اهل اتحادیه اروپا (EU)، منطقه اقتصادی اروپا (EEU) یا سوئیس باشید برای کار در انگلستان به ویزا یا مجوز کار نیاز ندارید. اگرچه انگلستان از اتحادیه اروپا خارج شده اما در حاضر قوانین تغییر نکرده است.

اگر اهل اتحادیه  اروپا، EEU و سوئیس نیستید و می‌خواهید حداقل شش ماه در انگلستان باشید باید برای دریافت ویزای این کشور اقدام کنید. ویزای کار و اقامت موقت به شما امکان زندگی و کار قانونی را در انگلستان می‌دهد. پس از این مدت، ممکن است واجد شرایط برای اقامت دائم شوید.

فرآیند دریافت ویزای انگلستان الزامات و هزینه‌های متفاوتی دارد که به مدت زمان اقامت شما در این کشور، شغل شما در مدت اقامت و کشور فعلی که در آن زندگی می‌کنید، بستگی دارد. این مقاله تمام اطلاعاتی که در مورد انواع ویزای انگلستان نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: هزینه های خرید ملک در انگلیس

مجوزهای کار و ویزاهای مبتنی بر اشتغال

برای زندگی و کار در انگلستان شما به مجوز کار و ویزای اشتغال نیاز دارید. با توجه به مدت اقامت شما یا نوع کاری که انجام می‌دهید انواع مختلفی از ویزاهای کار وجود دارد. 

مجوزهای کار و ویزاهای مبتنی بر اشتغال

بررسی مجوز کار و ویزای اشتغال

دو تا سه ماه طول می‌کشد که مجوز کار انگلستان تائید شود و شما بتوانید در یک مکان خاص به یک کار مشخص بپردازید. کارفرمای جدید باید از طرف شما مجوز کار را ثبت  کند. با این حال، تا زمان صدور ویزای مناسب اجازه ورود به کشور و کار را ندارید. همچنین باید هزینه خدمات درمانی را تحت عنوان healthcare surcharge پرداخت کنید.

به طور کلی، اجازه ورود یک تا دو هفته بعد از دریافت مجوز کار صادر می‌شود. مجوزهای امنیتی برای ساکنین روسیه، کره شمالی، لیبی، عراق و چین بیشتر طول می‌کشد. بعد از ورود به انگلستان اگر می‌خواهید شغل خود را عوض کنید یک کارفرمای جدید باید برای شما درخواست مجوز کار جدید دهد.

چه کسانی به مجوز کار نیاز ندارند

افرادی که در یکی از گروه‌های زیر قرار دارند به این مجوز نیاز ندارند:

  • شهروندان 25 کشور عضو EEA و همسران‌شان
  • دارندگان اقامت دائم
  • همسران دارندگان مجوز کار، سرمایه‌گذاران، نمایندگان شرکت‌ها (sole representatives)، دانشجویان و ویزاهایancestry
  • شهروندان کشورهای مشترک المنافع با ویزای Ancestry (داشتن پدربزرگ یا مادربزرگی که در انگلستان متولد شده است)

انواع ویزاهای کار در انگلستان

  • ویزای Tier 2 (عمومی) برای نیروی کار ماهر صادر می‌شود (درآمد حداقل 25 هزار پوند یا 32 هزار دلار). حمایت مالی از طریق یک سازمان معتبر در این زمینه الزامی است و برای شش سال معتبر است.
  • ویزای Tier 2 (انتقال داخل شرکتی) برای افرادی است که برای کارفرمای انگلیسی در خارج از انگلستان کار می‌کنند و به آن‌ها برای کار در انگلستان پیشنهاد شده است. این ویزا 6 ماه تا 9 سال اعتبار دارد.
  • ویزای Tier 2 (مبلغان دینی) برای افرادی است که از سازمان‌های مذهبی در انگلستان پیشنهاد کاری دریافت می‌کنند. این ویزا سه سال معتبر است و می‌تواند تمدید شود.
  • ویزای Tier 2 (ورزشکاری) مخصوص ورزشکاران و مربیان نخبه‌ و شناخته شده در سطح بین‌المللی است. تا سه سال اعتبار دارد و برای سه سال دیگر هم قابل تمدید است.
  • ویزای Tier 5 (کار موقت) اجازه کار موقت را می‌دهد (برای کارمندهای خیریه، ورزشکاران و هنرمندان) و غالباً به یک پیشنهاد کاری از طرف اسپانسر نیاز دارد. یک تا دو سال اعتبار دارد.
  • ویزای Tier 5 (Youth Mobility Scheme) برای افراد 18 تا 30 سال از کشورهای کانادا، ژاپن، موناکو، نیوزیلند، هنگ کنگ، کره جنوبی و تایوان صادر می‌شود. برای دو سال معتبر است.
  • ویزاهای Domestic Workers in Private Household visa برای کارگران خانگی است که حداقل یک سال برای کارفرمای خود کار کرده‌اند. تا حداکثر شش ماه معتبر است.
  • ویزای Permitted Paid Engagement برای کار کوتاه مدت و بدون نیاز به اسپانسر در انگلستان صادر می‌شود و برای یک ماه معتبر است.

انواع ویزاهای کار در انگلستان

انواع ویزاهای تجاری در انگلستان

  • ویزای Tier 1 (استعداد خاص) هزار عدد از این ویزاها در هر سال صادر می‌شود. تا پنج سال معتبر است و امکان تمدید آن برای پنج سال دیگر هم وجود دارد. این ویزا برای متخصصان در زمینه‌های مختلف مثل علوم انسانی، مهندسی، پزشکی، فناوری دیجیتال و هنر صادر می‌شود.
  • ویزای Tier 1 (سرمایه‌گذار) برای افرادی که می‌خواهند حداقل دو میلیون پوند (6/2 میلیون دلار) سرمایه گذاری انجام دهند، صادر می‌شود. برای سه سال معتبر است و می‌تواند برای دو سال دیگر تمدید شود.
  • ویزای استارت‌آپ برای شهروندان کشورهای خارج از EEA و سوئیس که می‌خواهند شغلی را راه بیندازند و امکانات کافی برای حمایت از خود را در این پروسه دارند، صادر می‌شود. برای دو سال معتبر است.

بیشتر بخوانید: شرایط لازم برای سرمایه گذاری در انگلیس

برای اتباع ترکیه و شهروندان کشورهای مشترک المنافع که پدربزرگ یا مادربزرگ متولد انگلستان دارند، ویزاهای کاری ویژه‌ای در دسترس است.

مدارک مورد نیاز برای ویزاهای کار

  • پاسپورت معتبر
  • اثبات تمکن مالی (مدارک بانکی یا تائید اسپانسر)
  • مدارک مربوط به تسلط به زبان انگلیسی
  • مدارک مربوط به پرداخته هزینه healthcare surcharge

درباره این نویسنده: ایران آوادا

کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری.