کمترین و بیشترین نرخ مالیاتی کشورها

کمترین و بیشترین نرخ مالیاتی کشورها

یکی از سوالات مهم برای افرادی که قصد مهاجرت دارند، نرخ مالیاتی کشورها است. این پرسش به خصوص برای کارآفرینان که قصد سرمایه گذاری در آمریکا و یا هر کشور دیگری را دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه افرادی زیادی به دلیل کاهش ارزش پول ملی در جستجوی راهی برای سرمایه‌گذاری در خارج از ایران به معنی سپردن پول در جایی با هدف کسب سود، هستند که هم سودآور است و هم به اخذ اقامت دائم در کشور مورد نظر کمک می‌کند. 

اگر می‌خواهید برای زندگی، کار یا سرمایه‌گذاری به کشورهای خارجی مهاجرت کنید،  باید از اطلاعات کافی درباره نرخ مالیات کشورهای مختلف جهان برخوردار باشید. این کار به شما در بررسی مزایا و معایب راه‌اندازی کسب و کار جدید کمک می‌کند.

تاریخچه مالیات در جهان

با توجه به تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) مالیات یک پرداختی الزامی و بلاعوض است. به عبارت دیگر، به پولی که مردم یک کشور برای تامین مخارج عمومی می‌پردازند، مالیات گفته می‌شود. در حال حاضر، انواع مالیات در جهان وجود دارد که میزان آن با توجه به درآمد و دارایی‌های فرد مشخص می‌شود.

در طول تاریخ پرداخت مالیات به شکل‌های مختلف انجام می‌شده است. مالیات بر درآمد در تمدن‌های باستان نقش چندانی نداشته است. اما امروزه این نوع مالیات بخش مهمی از درآمد کشورها را تشکیل می‌دهد. در گذشته، دلیل اصلی دریافت مالیات تامین مخارج جنگ‌ها بود. در یونان و روم باستان مالیات بر مصرف (Consumption Tax) رواج داشته است. همچنین مالیات بر دارایی تا مدت‌ها فقط شامل املاک می‌شده که بعدها سایر دارایی‌ها را هم در برگرفته است. 

در یونان، نرخ مالیات بین برده‌ها و شهروندان آزاد متفاوت بوده است. در امپراتوری روم هم بین میزان مالیات دریافتی از شهروندان خودی و ساکنان سرزمین‌های تصرف شده، تفاوت وجود داشته است. در بسیاری از تمدن‌های باستان واسطه‌ها جمع‌آوری مالیات را انجام داده و درصدی از مبلغ جمع‌آوری شده را به خود اختصاص می‌دادند. اما بعدها این کار به کارکنان حکومتی واگذار شد.

تاریخچه مالیات در جهان

در دنیای مدرن امروزی، معمولا قوانین مالیاتی توسط مجلس یا پارلمان کشورها تعیین می‌شوند. جمع‌آوری مالیات هم بر عهده وزارت دارایی یا سازمان مالیات است. در کشورهای توسعه یافته به مالیات توجه بیشتری می‌شود. معمولا در کشورهای توسعه یافته وابستگی زیادی به مالیات بر درآمد وجود دارد. اما کشورهای در حال توسعه، بیشتر به مالیات بر درآمد شرکت‌ها وابسته هستند. مالیات بر درآمد فقط شامل افراد ثروتمند نمی‌شود؛ بلکه همه مردم باید با  توجه به درآمد خود این نوع مالیات را پرداخت کنند.

کمترین نرخ مالیاتی کشورها

کسب اطلاعات کافی در مورد میزان مالیات در نقاط مختلف جهان به شما در انتخاب کشور مناسب برای مهاجرت کمک می‌کند. معمولا کشورهای پیشرفته امکانات زیادی در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهند، اما از سوی دیگر آن‌ها را ملزم به پرداخت مالیات‌های سنگین می‌کنند.

در لیست زیر نام کشورهای دارای کمترین نرخ مالیاتی دیده می‌شود:

  • آندورا: نرخ مالیات در این کشور بسیار پایین بوده و فقط شامل مالیات بر درآمد می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از افراد آندورا را بهشت مالیاتی برای راه اندازی کار و شرکت‌ها می‌دانند.
  • بلغارستان: بلغارستان، یکی از کشورهای اروپایی با نرخ مالیات پایین است. نظام مالیاتی این کشور نرخ مالیات را 10 درصد تعیین کرده است.
  • جمهوری چک: در این کشور، هم نرخ مالیات پایین است و هم معافیت‌های زیادی شامل کارآفرینان می‌شود.
  • گرجستان: هم شهروندان گرجستان و هم افراد خارجی ساکن در این کشور مالیات نسبتا کمی پرداخت می‌کنند.
  • مالت: این کشور در جنوب قاره اروپا واقع شده و عضو منطقه شینگن محسوب می‌شود. مالت جز کشورهای دارای کمترین نرخ مالیات طبقه‌بندی می‌شود. بنابراین، به راحتی می‌توان در این کشور اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.

بیشتر بخوانید: خرید ملک در پرتغال چه شرایطی دارد؟

بیشترین نرخ مالیاتی کشورها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که معمولا بین میزان مالیات و امکانات رفاهی کشورها رابطه مستقیمی وجود دارد. کشورهای دارای نرخ مالیات بالا از شرایط و امکانات رفاهی مطلوب‌تری برخوردار هستند. 

نرخ مالیاتی کشورها

چند نمونه از کشورهایی که بیشترین نرخ مالیاتی را دارند، عبارتند از:

  • سوئد: سوئد یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است که بالاترین استانداردهای زندگی را در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهد. در این کشور، مالیات بر درآمد 1/57 درصد تعیین شده است. مقایسه نرخ مالیاتی کشورها نشان می‌دهد که دولت سوئد بیشترین میزان مالیات را دریافت می‌کند.
  • پرتغال: در این کشور اروپایی 5/56 درصد مالیات دریافت می‌شود. دریافت مالیات در پرتغال تا حد زیادی در کاهش اختلاف طبقاتی تاثیر داشته است.
  • ژاپن: این کشور آسیایی، یکی از اقتصادهای بزرگ جهان به شمار می‌رود. ژاپن با دریافت 9/55 درصد مالیات جز کشورهای دارای نرخ مالیاتی بالا قرار می‌گیرد.
  • دانمارک: نرخ مالیات در دانمارک 8/55 درصد است. به دلیل امکانات مناسبی که در دانمارک وجود دارد، دریافت مالیات با مخالفت شهروندان این کشور مواجه نمی‌شود.
  • اتریش: در این کشور ثروتمند اروپایی میزان مالیات سالانه 55 درصد تعیین شده است. شهروندان این کشور از امکانات مناسب از جمله بیمه رایگان و تحصیل رایگان برخوردار هستند.
  • کانادا: در این کشور، دولت فدرال و دولت‌های استانی با توجه به درآمد افراد اقدام به اخذ مالیات می‌کنند. بنابراین، هر چقدر درآمد فرد بیشتر باشد باید مالیات بیشتری بپردازد. نرخ مالیات در دولت‌های استانی به جز کبک، در مقایسه با دولت فدرال کمتر است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *