درباره نویسنده: root

کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری.

هزینه تحصیل در کانادا با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. علاوه بر هزینه‌های دانشگاه، هزینه خوراک، پوشاک، حمل و نقل و خرید خانه در کانادا هم از اصلی‌ترین مخارج یک دانشجو به شمار می‌روند. شما می‌توانید با استفاده از انواع بورسیه‌های تحصیلی و کار دانشجویی بخشی از این هزینه‌ها را بپردازید. در ادامه هزینه تحصیل در کانادا را در موارد مختلف بررسی خواهیم کرد.

چگونه هزینه تحصیل در کانادا را محاسبه کنیم؟

این کشور یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است. هزینه تحصیل در این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورها بالا است؛ اما این هزینه‌ در مقایسه با سایر کشورهای انگلیسی زبان از جمله آمریکا، انگلستان و استرالیا کمتر است.

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با استفاده از نرم‌افزاری که شورای وزارت آموزش و پرورش کانادا در اختیار همگان قرار داده، هزینه دانشگاه‌های مختلف کانادا را محاسبه کنند. این نرم‌افزار لیستی از مدارک مورد نیاز جهت اپلای کردن را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. برای دسترسی به این نرم‌افزار به لینک زیر مراجعه کنید:

w05.educanada.ca

 تحصیل در کانادا چقدر هزینه دارد؟

توانایی پرداخت شهریه دانشگاه و برخورداری از تمکن مالی به  اندازه 10 هزار دلار، از شرایط  اخذ ویزای تحصیلی کانادا است. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که برای تامین هزینه‌های خود در این کشور به مبلغی فراتر از این نیاز دارید.

سبک زندگی و شهر محل سکونت شما تاثیر زیادی در تعیین این هزینه‌ها دارند. هزینه زندگی در شهرهای بزرگ کانادا در مقایسه با شهرهای کوچک آن بیشتر است. در سال 2019 شهرهای تورنتو و ونکوور گران‌ترین شهرهای کانادا برای زندگی اعلام شدند. هزینه اجاره مسکن در این دو شهر نسبت به سایر مناطق کانادا بیشتر است.

تحصیل در کانادا چقدر هزینه دارد؟

هزینه تحصیل در هر دانشگاه این کشور به صورت مستقل محاسبه می‌شود. این هزینه‌ها به موارد مختلفی مثل مقطع تحصیلی و برنامه انتخابی فرد بستگی دارد. علاوه بر این، هزینه تحصیل در دانشگاه ‌های کانادا برای شهروندان این کشور با دانشجویان بین‌المللی متفاوت است.

آمارهای مربوط به سال‌های 2020-2019 نشان می‌دهد که هزینه تحصیل در کانادا برای شهروندان این کشور 3/5 درصد کاهش یافته است. اما در همین مقطع زمانی هزینه تحصیل برای اتباع سایر کشورها 6/7 درصد بیشتر شده است. 

دانشگاه‌های مختلف کانادا میزان مخارج سالانه دانشجویان را برای تامین هزینه‌های مسکن، خوراک، پوشاک، لوازم مربوط به تحصیل، تلفن و سایر مخارج جانبی محاسبه کرده‌اند. این هزینه‌ها توسط دانشگاه مونترال بیش از 14 هزار دلار و توسط دانشگاه بریتیش کلمبیا بیش از 15 هزار دلار در سال برآورده شده است. در این محاسبه، هزینه بیمه سلامت اجباری که بین 600 تا 800 دلار در سال است، لحاظ نشده است.

شهریه دانشگاه های کانادا در مقاطع مختلف تحصیلی

شهریه دانشگاه با توجه به شهر و استان انتخابی شما متفاوت است. اما به طور کلی می‌توانید مقادیر زیر را برای تحصیل در مقاطع مختلف در نظر بگیرید:

  • شهریه دانشگاه در مقطع کاردانی یا لیسانس سالانه بین 1800 تا 20 هزار دلار کانادا است.
  • هزینه تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس 2500 تا 18 هزار دلار در سال است. این مبلغ برای دانشجویان مقطع دکتری سالانه 2500 تا 17 هزار دلار برآورد می‌شود.

هزینه مسکن، خوراک، حمل و نقل و تفریحات مختلف برای دانشجویان بین‌المللی

دانشجویان خارجی می‌توانید در این کشور از سه نوع مسکن استفاده کنند:

  • در خوابگاه دانشگاه ساکن شوند.
  • مسکن مستقلی را اجاره کنند.
  • همراه با یک خانواده مقیم کانادا زندگی کنند. این خانواده ممکن است از اقوام یا بستگان دانشجو باشد.

هر کدام از روش‌های فوق هزینه‌های متفاوتی دارند. اقامت در خوابگاه دانشگاه در مقایسه با اجاره مسکن ارزان‌تر است. سکونت در خوابگاه دانشگاه به هزینه‌ای حدود 3000 تا 7500 دلار در سال نیاز دارد. اگر بخواهید به طور مستقل زندگی کنید باید برای اجاره بها سالانه حدود 8400 دلار در نظر بگیرید. البته هزینه شارژ ساختمان، آب، برق و… هم باید به صورت جداگانه حساب شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در کانادا چگونه است؟

هزینه مسکن و دیگر هزینه ها برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا

هزینه‌های مربوط به خوراک، حمل و نقل و تفریحات مختلف برای یک نفر به شرح زیر است:

  • یک وعده غذا در رستوران: 16 دلار کانادا
  • بلیط یک طرفه برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی: 3 دلار کانادا
  • نان: 86/2 دلار کانادا
  • تخم‌مرغ: 32/3 دلار کانادا
  • بلیط سینما: 5/13 دلار کانادا
  • عضویت باشگاه ورزشی: ماهانه 25/48 دلار کانادا

شرایط اشتغال به کار دانشجویی در کانادا چیست؟

اگر می‌خواهید برای تامین هزینه تحصیل در کانادا کار پاره وقت انجام دهید، می‌توانید بدون نیاز به مجوز در طول ترم تحصیلی 20 ساعت در هفته کار کنید. در تعطیلات زمستانی یا تابستانی امکان کار کردن به صورت تمام وقت در داخل یا خارج دانشگاه وجود دارد. درآمد هر ساعت کار دانشجویی حدود 10 تا 15 دلار است.

برای اینکه اجازه کار دانشجویی داشته باشید، باید:

  • دانشجوی تمام وقت باشید.
  • برای تحصیل مجوز داشته باشید.
  • از یک موسسه آموزشی معتبر در مقطع پس از دبیرستان پذیرش بگیرید.
  • در یک برنامه آموزشی آکادمیک، کالج یا فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و در پایان دوره مدرک معتبر یا دیپلم دریافت کنید.

علاوه بر شروط فوق، برای کار در این کشور باید به یکی از مراکز خدمات کانادا مراجعه کرده و شماره بیمه اجتماعی (SIN) دریافت کنید. 

درباره این نویسنده: root

کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری.