شرایط ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا

لاتاری گرین کارت آمریکا

امکان مهاجرت به آمریکا و اخذ اقامت دائم از طریق سرمایه گذاری در آمریکا، ازدواج، کار و تحصیل وجود دارد. با این حال، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه مهاجرت به این کشور ثبت نام در لاتاری است. لاتاری گرین کارت آمریکا اولین بار در سال 1990 میلادی ایجاد شد. هدف از آن حضور شهروندان مختلف در آمریکا و در نتیجه افزایش تنوع نژادی این کشور است. به همین دلیل، به آن ویزای گوناگونی (Diversity Visa) هم گفته می‌شود.

لاتاری به معنی قرعه‌کشی است. فرآیندی است که در صورت برنده شدن در آن امکان اقامت دائم آمریکا برای فرد فراهم می‌شود. هر سال از طریق لاتاری گرین کارت آمریکا 55 هزار نفر از سرتاسر جهان امکان اخذ اقامت دائم این کشور را دریافت می‌کنند. به همین دلیل، گفته می‌شود آسان‌ترین راه برای مهاجرت به آمریکا شرکت در لاتاری است.

روال کار بدین صورت است که هر سال اداره مهاجرت آمریکا لیست کشورهایی که اتباع آن‌ها می‌توانند در این قرعه‌کشی شرکت کنند را اعلام می‌کند. یکی از کشورهای اعلام شده در این لیست ایران است.

معیار انتخاب کشورهایی که در این لیست قرار می‌گیرند، تعداد مهاجران آن کشور است که از طریق روش‌های دیگر به آمریکا مهاجرت کرده‌اند. زیرا هدف از لاتاری آمریکا حفظ تعادل نژادی بین مهاجران است. اگر هر سال تعداد زیادی از اتباع یک کشور از طریق روش‌های دیگر به آمریکا مهاجرت کرده باشند نام آن کشور در این لیست قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال، اتباع چینی به همین دلیل نمی‌توانند در لاتاری شرکت کنند.

شرایط ثبت نام لاتاری آمریکا

ثبت نام هر سال در مهر و آبان انجام می‌شود و همه افراد با هر جنسیت و مذهبی می‌توانند شرکت کنند. برای شرکت در آن نیاز به داشتن مدرک زبان نیست. 

داشتن حداقل مدرک دیپلم برای متقاضیان ضروری است. در صورت نداشتن دیپلم باید طی پنج سال گذشته دو سال سابقه کاری قابل اثبات داشته باشید.

افراد زیر 18 سال نمی‌توانند به صورت مستقل ثبت نام کنند. ثبت نام این افراد به صورت زیر مجموعه والدین صورت می‌گیرد. در مقابل، فراد بالای 21 سال باید فقط به صورت مستقل ثبت نام کنند.

مدارک لازم برای ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا

برای ثبت نام باید یک فرم آنلاین را تکمیل کنید.  همچنین به پاسپورت (تاریخ  انقضاء آن نگذشته باشد) و عکس نیاز است. پاسپورت فقط برای متقاضی اصلی مورد نیاز است. اما هم متقاضی اصلی و هم تمام افراد زیر مجموعه او باید عکس مناسب داشته باشند. عکسی که برای ثبت نام لاتاری آمریکا استفاده می‌شود باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • مربع شکل و طول آن بین 600 تا 1200 پیکسل باشد
  • رزلوشن تصویر ۳۰۰DPI باشد
  • رنگی و با زمینه سفید باشد
  • بدون عینک باشد
  • گردی صورت به طور کامل مشخص باشد (عکس با حجاب ممانعتی ندارد)
  • نباید از زمان عکس بیش از 6 ماه گذشته باشد
  • از عکسی که سال گذشته برای ثبت نام استفاده کرده‌اید، مجدداً استفاده نکنید

بیشتر بخوانید: مزیت پاسپورت دومینیکا

راهکارهایی برای افزایش شانس برنده شدن لاتاری

افراد متاهل، هر کدام، می‌توانند به طور جداگانه ثبت نام کنند. بدین صورت که یک بار آقا به عنوان نفر اصلی و سایر افراد خانواده به عنوان زیر مجموعه او ثبت نام می‌کنند. یک بار هم خانم به عنوان نفر اصلی ثبت نام می‌کند و سایر افراد خانواده به عنوان زیر مجموعه او قرار می‌گیرند. با این کار، شانس برنده شدن دو برابر می‌شود. هر کدام که برنده شوند می‌توانند برای کل افراد زیر مجموعه درخواست ویزا و گرین کارت دهند.

افرادی که سن آن‌ها بین ‌18 تا 21 سال است می‌توانند هم به طور مستقل و هم به عنوان زیر مجموعه والدین ثبت نام کنند. یعنی فرد یک بار جدا از خانواده ثبت نام می‌کند. بار دیگر به عنوان زیر مجموعه پدر و بار سوم به عنوان زیر مجموعه مادر ثبت نام صورت می‌گیرد. بدین صورت شانس برنده شدن سه برابر می‌شود.

راهکارهایی برای افزایش شانس برنده شدن لاتاری آمریکا

مراحل بعد از بر‌نده شدن در لاتاری آمریکا

اگر در لاتاری گرین کارت آمریکا برنده شده‌اید اولین  اقدامی که باید انجام دهید پر کردن فرم DS260 است. هم فرد برنده و هم تمام اعضای زیر مجموعه او باید به صورت جداگانه این فرم را تکمیل نمایند. فرم DS260 از اهمیت زیادی برخوردار است و کلیه اطلاعات فردی، تحصیلی و شغلی شما را در برمی‌گیرد. سوالاتی در این فرم از شما پرسیده می‌شود که پاسخ‌های شما به آن‌ها می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.

بعد از تکمیل و ارسال فرم بر طبق کیس نامبر (Case Number) یک ایمیل دریافت می‌کنید. با دریافت این ایمیل باید مدارک هویتی خود را ترجمه کنید. سپس مدارک را با توجه به استانداردهای لازم به KCC ارسال کنید. در این مرحله است که مدارک شما بررسی شده و در صورت تائید زمان مصاحبه مشخص می‌شود.

قبل از آن که زمان مصاحبه شما فرا برسد واکسن‌های لازم را تزریق کنید. می‌توانید برای واکسیناسیون به انستیتو پاستور تهران و یا مراکز هلال احمر شهر خود مراجعه کنید. برخی از سفارت‌ها واکسن ایران را قبول نکرده و باید در همان شهر محل مصاحبه واکسیناسیون انجام شود. بنابراین، لازم است در این مورد به طور کامل از قوانین سفارت مورد نظر آگاه شوید. 

علاوه بر واکسن، لازم است قبل از مصاحبه از پزشک معتمد سفارت وقت بگیرید. پزشک شما را معاینه کرده و پرونده پزشکی‌تان را تکمیل می‌کند.

بعد از این اقدامات زمان مصاحبه شما فرا می‌رسد. افسر سفارت مصاحبه را به زبان فارسی انجام می‌دهد. وی با توجه به بررسی مدارک و پاسخ سوالاتی که از شما پرسیده در مورد اخذ گرین کارت توسط شما تصمیم می‌گیرد.

شرایط زندگی برندگان لاتاری گرین کارت آمریکا

فرد برنده شده در این کشور یک شخص خارجی محسوب می‌شود. اما بعد از دریافت گرین کارت می‌تواند به طور دائم در آمریکا زندگی کند و همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال خود را به این کشور ببرد.

فرد برنده حق تحصیل دارد و اگر مجوزهای لازم را کسب کند می‌تواند در آمریکا مشغول به کار شود. برای افراد دارای گرین کارت امکان کار در بخش‌‌های دولتی و خصوصی وجود دارد. در صورتی که قصد خرید کسب و کار دارید، این مقاله از اینوسپات را از دست ندهید.

اگر 5 سال از دریافت گرین کارت بگذرد فرد می‌تواند برای شهروندی یا سیتیزن شیپ شدن اقدام کند. با دریافت سیتزین شیپ شما شهروند آمریکا محسوب می‌شوید. در نتیجه می‌توانید هر زمان که خواستید از این کشور خارج شوید یا به آن برگردید. افراد دارای گرین کارت با دریافت پاسپورت آمریکایی می‌توانند بدون ویزا به 170 کشور سفر کنند. 

فرد برنده می‌تواند ایالت محل زندگی خود را انتخاب کند. هزینه زندگی در ایالت‌های مختلف آمریکا با هم متفاوت است. به عنوان مثال، نیویورک جزء گران‌ترین ایالت‌ها و تگزاس جزء ارزان‌ترین ایالت‌ها دسته‌بندی می‌شوند. در نتیجه شما باید با توجه به شغل و امکانات مالی خود بهترین ایالت را برای زندگی انتخاب کنید.

شرایط زندگی بعد از برنده شدن در لاتاری گرین کارت آمریکا

از طرف دیگر، بازار کاری ایالت‌ها هم با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال، میزان درآمد یک شغل واحد ممکن است در ایالت‌های مختلف، متفاوت باشد. بنابراین، باید در انتخاب ایالت محل زندگی میزان درآمدی که می‌توانید از طریق شغل و مهارت خود کسب کنید را در نظر بگیرید.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *