چرا بازنشستگی در کشور پرتغال جذاب است؟

بازنشستگی در کشور پرتغال

بازنشستگان از سراسر جهان کشور پرتغال را به عنوان محل بازنشستگی خود انتخاب می کنند. دلایل زیادی پرتغال را به گزینه ای مطلوب برای گذراندن دوران بازنشستگی تبدیل کرده است، از جمله خرید ملک در پرتغال به صورت آسان، کیفیت بالای زندگی، آب و هوای عالی در تمام طول سال و جمعیت مهمان نواز و خونگرم این کشور.

راهنمای مربوط به بازنشستگی در کشور پرتغال

با این حال، مهاجرت و زندگی در یک کشور دیگر همواره با سوالات و نگرانی های خاص خود همراه است. این راهنما برای پاسخ به تمام سوالات مربوط به بازنشستگی در کشور پرتغال تهیه شده است.

1. مناسب بودن کشور پرتغال برای بازنشستگی

قبل از پرداختن به جزئیات مالی، بهتر است کمی در مورد اینکه چرا پرتغال کشوری فوق العاده برای بازنشستگی است، صحبت کنیم. در درجه اول، این کشور به طرز حیرت انگیزی زیبا است و از پیشینه تاریخی بسیار غنی برخوردار است. ردپای این میراث تاریخی عظیم در سرتاسر کشور پرتغال قابل مشاهده است. حتی در پایتخت این کشور، لیسبون نیز می توانید در میان مناطق پر جنب و جوش شهر، بقایای محله های کوچک ماهیگیری قرون وسطایی را ببینید.

بعلاوه، خورشید در پرتغال تقریباً در تمام طول سال می درخشد. با بیش از 300 روز آفتابی در سال، خط ساحلی این کشور به یک جاذبه طبیعی باورنکردنی تبدیل شده است. خط ساحلی طولانی پرتغال همچنین باعث وجود غذاهای دلچسب با گزینه های خارق العاده دریایی در این کشور شده است.

پرتغال همچنین در شاخص های مربوط به امنیت، آموزش و مراقبت های بهداشتی یک رقیب اصلی برای سایر کشورها است. این کشور بالاترین کیفیت زندگی را برای شهروندان و ساکنان خود فراهم می کند. به عنوان یکی از آرام ترین کشورهای اروپایی، جای تعجب نیست که پرتغال در میان بازنشستگان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، تمام امکانات فوق با هزینه های بسیار مقرون به صرفه ای به شما ارائه می شوند. در حومه پرتغال امکان یک زندگی بسیار راحت با هزینه ماهیانه 1500- 1700 دلار وجود دارد. البته در کلان شهرهایی مانند پورتو و لیسبون، این مبلغ تا 2000-2200 دلار هم می رسد. مهاجران ایالات متحده اذعان دارند كه هزینه زندگی در پرتغال حدود یک سوم مخارج زندگی در ایالات متحده است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در آمریکا

قوانین و برنامه های مالیاتی پرتغال هزینه های زندگی در این کشور را به شدت کاهش می دهند. به همین دلیل بازنشستگانی که به دنبال کاهش هزینه های مالیاتی هستند، پرتغال را یک گزینه عالی برای مهاجرت می دانند. نشریات Forbes و CNN هر دو در سال 2020 به این موضوع اشاره کرده و هر دو منطقه آلگارو پرتغال را بهترین مکان برای گذراندن دوران بازنشستگی دانسته اند.

2. نحوه بازنشستگی در پرتغال

بازنشستگی در پرتغال مانند برخی دیگر از کشورها فرایند پیچیده ای نیست. تقریباً همه می توانند با انتخاب مسیر صحیح و عدم وجود سابقه کیفری و با دارا بودن منابع درآمدی مشخص، در پرتغال بازنشسته شوند. گزینه های مختلفی برای گروه های مختلف افراد مانند شهروندان اتحادیه اروپا، شهروندان ایالات متحده و سایر افراد وجود دارد. بیشتر بازنشستگان آلگارو را به عنوان محل مورد نظر خود انتخاب می کنند. بیش از 100000 بازنشسته در این منطقه از کشور پرتغال اقامت دارند.

نحوه بازنشستگی در پرتغال

3. شهروندان اتحادیه اروپا

بازنشستگی در پرتغال برای شهروندان اتحادیه اروپا بسیار آسان است. شهروندان اتحادیه اروپا از بسیاری از حقوق شهروندی بومیان کشور پرتغال بهره مند هستند و برای بازنشستگی در پرتغال تنها کافی است از طریق SEF (Servico de Estrangeiros e Fronteiras) اقدام کنند.

4. شهروندان غیر اتحادیه اروپا

شهروندان غیر اتحادیه اروپا می توانند به طور مستقیم برای درخواست اجازه اقامت در پرتغال اقدام کنند. این فرایند در دفاتر کنسول گری پرتغال انجام می شود. مدارک مورد نیاز برای این کار یک گذرنامه معتبر، اثبات منبع درآمد، بیمه درمانی و عدم سابقه کیفری است.

یکی دیگر از گزینه های محبوب برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا، برنامه گلدن ویزای پرتغال است. این طرح به سرمایه گذارانی که با استفاده از یکی از گزینه های موجود در این برنامه با موفقیت در پرتغال سرمایه گذاری می کنند، اجازه اقامت می دهد. گزینه های موجود عبارتند از:

  • سرمایه گذاری حداقل 500000 یورو در املاک و مستغلات پرتغال.
  • سرمایه گذاری حداقل 350000 یورو در املاک و مستغلات پرتغال که بیش از 30 سال قدمت داشته و با تشخیص شهرداری منطقه نیازمند نوسازی هستند.
  • ایجاد حداقل ده شغل تمام وقت برای شهروندان پرتغالی.
  • انتقال سرمایه به ارزش حداقل 1 میلیون یورو.
  • سرمایه گذاری حداقل 350000 یورو در یک صندوق سرمایه گذاری در پرتغال.
  • سرمایه گذاری حداقل 350000 یورو در پروژه های تحقیق و توسعه مشخص شده در پرتغال.
  • كمک هزینه به ارزش حداقل 350000 یورو به هنر، فرهنگ یا میراث ملی پرتغال.

ویزای طلایی پرتغال به مدت 5 سال به دارنده آن حق زندگی، کار و تحصیل در پرتغال را می دهد. پس از گذراندن این دوره، افراد می توانند برای درخواست تابعیت اقدام کنند.

شهروندان غیر اتحادیه اروپا و شهروندان اتحادیه اروپا

5. شهروندان ایالات متحده و یهودیان سفاردی

شهروندان ایالات متحده می توانند از طریق یک ویزای اقامت 120 روزه اقامت کشور پرتغال را دریافت کنند. برای دریافت این ویزا، متقاضیان باید داشتن حداقل درآمد 1070 دلار در ماه را ثابت کنند. پس از این مدت، شهروندان ایالات متحده می توانند برای اجازه اقامت یک ساله درخواست خود را ارائه کنند. پس از دو بار تمدید دو ساله (در کل پنج سال)، شهروندان ایالات متحده می توانند برای اقامت دائم اقدام کنند.

یهودیان سفاردی در صورت ارائه مدارک لازم می توانند به راحتی تابعیت پرتغال را دریافت کنند.

6. قوانین و مالیات برای بازنشستگان در پرتغال 

پرتغال در سال 2009 برنامه ای به نام (non-habitual tax residency) NHR را آغاز کرد. بر اساس این برنامه، بازنشستگان می توانند از نرخ مالیات مسطح که ممکن است به 48 درصد برسد، معاف شوند. بازنشستگانی که قبل از ارائه درخواست به مدت پنج سال در پرتغال ساکن نبوده و مالیات پرداخت نمی کرده اند، می توانند از مزایای NHR بهره مند شوند.

NHR به بازنشستگان اجازه می دهد به مدت ده سال در مورد درآمد بین المللی خود از پرداخت مالیات معاف شوند. در طول این مدت، ثروت آنها نیز مشمول مالیات نخواهد بود. در این ده سال، از محل درآمد تولید شده در پرتغال، 20٪ مالیات دریافت می شود. این نرخ، خارج از برنامه NHR، ممکن است به 48 درصد هم برسد.

NHR همچنین بر اساس معاهدات بین المللی پرتغال، از مالیات مضاعف نیز جلوگیری می کند.

7- اعمال حقوق بازنشستگی و مزایای تأمین اجتماعی سایر کشورها در پرتغال

شهروندان اتحادیه اروپا می توانند حقوق بازنشستگی خود را مستقیماً از کشور خود به پرتغال منتقل کنند. مزایای تأمین اجتماعی آنها به عنوان جزئی از حقوق بازنشستگی پرداختی توسط دولت پرتغال محاسبه می شود. در حال حاضر، دولت پرتغال بر اساس میزان پرداختی تامین اجتماعی به بازنشستگان مستمری پرداخت می کند. برای دریافت این حقوق بازنشستگی، متقاضیان باید برخورداری از حداقل 15 سال حق بیمه تأمین اجتماعی را ثابت کنند.

از طرف دیگر، جابجایی حقوق بازنشستگی و کمک هزینه های تامین اجتماعی برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا چندان آسان نیست. به منظور انجام این کار، کشور خارج از اتحادیه اروپا باید با پرتغال توافق نامه های مالیاتی و تأمین اجتماعی متقابل داشته باشد. برخی کشورها با پرتغال چنین توافق نامه هایی دارند. بنابراین، متقاضیان باید بررسی کنند که آیا چنین توافقی بین کشور آنها و پرتغال وجود دارد یا خیر.

درآمد جهانی در پرتغال مشمول مالیات است. با این حال، بازنشستگان می توانند از طریق NHR این مالیات ها را کاهش داده یا به طور کلی از پرداخت آنها اجتناب کنند.

8. وراثت در پرتغال

طبق قانون مدنی پرتغال، ارث متوفی تابع قوانین کشورش است. در صورتی که زوجین از کشورهای مختلف باشند و اقامت دائم در پرتغال باشد، قوانین پرتغال اعمال خواهد شد.

پرتغال برای املاک موروثی مالیات وضع نمی کند. با این حال، برخی از هزینه های اجرایی و میزان 10 درصد حق تمبر اعمال خواهد شد. اقوام درجه یک از این هزینه معاف هستند.

طبق قانون وراثت پرتغال کلیه اعضای درجه یک خانواده از حق دارایی موروثی برخوردار هستند و تنها در صورتی که در وصیت نامه ذکر شده باشد، می توان خلاف آن عمل کرد. بنابراین، بهتر است یک وصیت نامه مجزا برای هر کشور محل اقامت ایجاد شود. به این ترتیب، قوانین کشور نمی توانند در خواسته های متوفی دخالت کند.

9. هزینه زندگی و مسکن در پرتغال

هزینه پایین زندگی در پرتغال برای بازنشستگان بسیار جذاب است. گرچه زندگی در پرتغال از چند سال پیش گران تر شده است، اما این کشور هنوز در این زمینه از وضعیت مطلوبی برخوردار است. در مقایسه با ایالات متحده، انگلستان یا سایر کشورهای اروپای غربی، هزینه های زندگی در پرتغال ناچیز است.

بیشتر بخوانید: خرید ملک در استانبول

یک زوج که در حومه شهر زندگی می کنند، می توانند به راحتی با 1600- 1800 یورو در پرتغال زندگی کنند. اگر محل اقامت در یک کلان شهر باشد، این مبلغ ممکن است تا 2000- 2200 یورو افزایش پیدا کند. این هزینه شامل محل اقامت، مواد غذایی، لوازم خانگی، هزینه ارتباطات و اینترنت و فعالیت های اجتماعی با درجه متوسط است.

همچنین ذخیره مقداری پول به عنوان پس انداز می تواند ایده خوبی باشد. داشتن مقداری پس انداز برای مواجهه با تغییرات ناگهانی نرخ ارز، از بازنشستگان در برابر اینگونه حوادث ناخوشایند محافظت خواهد کرد.

هزینه زندگی و مسکن در پرتغال

درباره GET Golden Visa

فرایند بازنشستگی در خارج از کشور می تواند کمی پیچیده باشد. GET Golden Visa سرمایه گذاران را برای پشت سر گذاشتن تمام موانع موجود در این مسیر راهنمایی می کند. کارکنان حرفه ای GET Golden Visa با ارائه خدمات خود در طول فرایند برنامه ریزی و بازنشستگی بین المللی، همیشه برای کمک به شما آمادگی دارند. این شرکت در زمینه راهنمایی و مشاوره مهاجرت از مهارت و تجربه بالایی برخوردار است.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *