کشور قبرس برای کار

شرایط کار در قبرس

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که قبرس یکی از کشورهایی است که از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار دارد. دریافت ویزای کار قبرس بر خلاف بسیاری از کشورها رقابتی است. با این حال، متخصصان رشته‌های IT، برق و اقتصاد شانس بالایی برای یافتن کار در قبرس دارند.

آشنایی با کشور قبرس

قبرس کشوری در شرق دریای مدیترانه و یکی از پرجمعیت‌ترین جزایر این دریا است. این کشور در جنوب ترکیه و جنوب شرقی یونان قرار دارد. در سمت شرق آن سوریه و لبنان و در سمت جنوب و جنوب شرقی آن مصر و فلسطین واقع شده‌اند.

بیشتر بخوانید: هزینه های خرید ملک در یونان

قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. این کشور به قاره آسیا نزدیک است اما از نظر تاریخی و فرهنگی یک کشور اروپایی محسوب می‌شود. آب و هوای قبرس مدیترانه‌ای است. تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل دارد.

در سال 2020 جمعیت قبرس حدود یک میلیون و دویست هزار نفر تخمین زده شده است. مردم این کشور به زبان‌های یونانی و ترکی استانبولی صحبت می‌کنند. یونانی‌های این کشور مسیحی و ترک‌های آن مسلمان هستند.

نیکوزیا پایتخت این کشور است. از سایر شهرهای بزرگ آن می‌توان به لارناکا، لیماسول و پافوس اشاره کرد. واحد پول قبرس یورو است.

وضعیت کار در قبرس

نرخ بیکاری در کشور مقصد یکی موضوعات مهمی  است که باید در هنگام مهاجرت مورد توجه قرار بگیرد. چون آمارهای مربوط به نرخ بیکاری شانس پیدا کردن شغل را در آن کشور نشان می‌دهد. هر چقدر تعداد افراد بیکار کمتری وجود داشته باشد شانس متقاضی برای پیدا کردن کار بیشتر است. در حال حاضر نرخ بیکاری در قبرس حدود 8/7 درصد است. 

دریافت ویزای کار قبرس

برای شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزای کار امکان اشتغال در قبرس وجود دارد. افرادی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند باید ویزای کار دریافت کنند. 

برای دریافت ویزای کار قبرس باید مدارک هویتی و مدارک مربوط به پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرمای معتبر در قبرس به سفارت این کشور تحویل داده شود. 

یکی از سوالات رایج افراد هنگام اخذ ویزای کار امکان بردن اعضای خانواده به کشور مورد نظر است. در قبرس در صورتی به همسر و فرزندان مجرد زیر 18 سال فرد ویزا داده می‌شود که وی حداقل به مدت دو سال در این کشور زندگی کرده باشد. ویزای همراه برای یک سال صادر می‌شود و بعد از این مدت امکان تمدید آن وجود دارد.

دریافت ویزای کار قبرس

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز کار در قبرس

افرادی که خواهان کار و استخدام در قبرس هستند باید در هنگام مراجعه به سفارت مدارک زیر را ارائه دهند:

  • مدارک شناسایی
  • کپی پاسپورت
  • رزومه کاری
  • تکمیل فرم‌های لازم برای دریافت ویزای کار
  • تائیدیه قرارداد کاری بین متقاضی و کارفرما
  • مدارک مربوط به نداشتن سوء پیشینه
  • مدارک مربوط به تست‌های پزشکی مورد نیاز
  • مدارک مربوط به تمکن مالی

میزان درآمد در قبرس

میزان درآمد یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید قبل از اقدام به مهاجرت مورد بررسی قرار گیرد. درآمد فرد در کشور مقصد باید به حدی باشد که وی قادر به پرداخت هزینه‌های زندگی باشد.  

قبرس عضو اتحادیه اروپا است. بنابراین، حقوق ماهیانه در این کشور بر حسب یورو پرداخت می‌شود. کمترین میزان درآمد در این کشور 460 یورو و بیشترین درآمد 15200یورو است. میانگین درآمد ماهیانه در قبرس حدود 3400 یورو است. میانگین حقوق در دو کشور همسایه قبرس یعنی یونان و ترکیه به ترتیب 6300 و 3260 یورو است.

عواملی مثل مدرک تحصیلی و سابقه کار تخصصی شانس افزایش میزان درآمد را بیشتر می‌کند. معمولاً افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد و افرادی که بیش از 5 سال سابقه کار تخصصی دارند از درآمد بالاتری برخوردار هستند.

مشاغل مورد نیاز کشور قبرس

تمام کشورها به صورت سالانه لیست مشاغل مورد نیاز خود را اعلام می‌کنند. این لیست با توجه به کمبود نیروی آن کشور در برخی رشته‌ها و تخصص‌ها منتشر می‌شود. 

در قبرس به دارندگان ویزای کار اجازه اقامت چهار ساله اعطا می‌شود. اما اگر شغل متقاضی جزء مشاغل مورد نیاز باشد وی می‌تواند اقامت خود را تمدید کرده و در نهایت برای اقامت دائم اقدام کند. رشته‌هایی مثل مهندسی برق، مهندسی IT و اقتصاد جزء مشاغل مورد نیاز این کشور محسوب می‌شوند. اگر تخصص فرد یکی از رشته‌های پرطرفدار نباشد وی باید بعد از چهار سال به کشور خود بازگردد.

مشاغل مورد نیاز کشور قبرس

روش‌های کاریابی در قبرس

متقاضی کار در این کشور باید به یکی از سه زبان ترکی استانبولی، یونانی یا انگلیسی مسلط باشد. فرد باید بعد از جستجو و یافتن شغل مناسب با کارفرمای خود یک قرارداد تنظیم کند. 

موسسات کاریابی در قبرس وجود دارد که می‌توانند در یافتن کارفرما کمک کنند. راه دیگر برای یافتن شغل رفتن به این کشور از طریق ویزای توریستی و ارائه رزومه شغلی به کارفرماها است. افرادی هم که با ویزای تحصیلی به قبرس رفته‌اند بعد از اتمام دانشگاه می‌توانند برای استخدام اقدام کنند. 

شخص بعد از پنج سال کار مداوم در این کشور می‌تواند اقامت دائم دریافت کند. بعد از هفت سال هم امکان دریافت پاسپورت قبرس وجود دارد.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *