کار در ترکیه

کار در ترکیه و شرایط اخذ اجازه کار در ترکیه

ترکیه در سال‌های اخیر از سوی بسیاری از مهاجران ایرانی مورد استقبال واقع شده و به مقصد ایده‌آلی برای آن‌ها تبدیل شده است. یکی از مسائل مهمی که در زمان مهاجرت به ترکیه باید به آن توجه کرد؛ کار در ترکیه و فرآیند استخدام در موسسات و شرکت‌های این کشور است. بسیاری از افراد به دلیل نزدیکی ترکیه به ایران، شباهت‌های فرهنگی و دینی و هزینه‌های زندگی مناسب، این کشور را برای سرمایه گذاری، خرید ملک در ترکیه ، مهاجرت و اخذ ویزای کاری و دریافت اقامت انتخاب می‌کنند. در ادامه همراه ما باشید تا با شرایط و نحوه استخدام و کار در ترکیه آشنا شویم.

شرایط اخذ اجازه کار در ترکیه

دولت ترکیه دو نوع اجازه کار پیش‌بینی کرده است:

اجازه کار مدت‌دار

کارکنان خارجی می‌توانند برای یک حرفه و به مدت یک سال اجازه کار در ترکیه دریافت کنند. این مجوز بار اول برای ۳ سال و بار دوم برای ۳ تا ۶ سال قابل تمدید است.

اجازه کار دائم

کارکنان خارجی و تبعه سایر کشورها می‌توانند با ۵ سال سابقه بیمه و کار، برای اقامت و اجازه کار دائم ترکیه اقدام کنند.

برای دریافت اجازه کار در ترکیه و اقامت کاری در این کشور، باید از وزارت امور خارجه ترکیه ویزای کار بگیرید. این ویزا در صورتی به شما اعطا می‌شود که با یکی از شرکت‌های ثبت‌شده ترکیه یک قرارداد کاری امضا کنید. در صورتیکه شرکت مذکور برای شما سابقه بیمه رد کند، بعد از ۵ سال می‌توانید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید. ویزای کاری ترکیه در صورت وجود قرارداد کاری، ظرف یک ماه به متقاضی اعطا می‌شود. البته لازم است پیش از شروع کار در ترکیه با کارفرما در خصوص محل کار و شرح وظایف به طور کامل به توافق برسید.

بعد از گذشت یک سال از قرارداد کاری و تمایل کارفرما به ادامه کار، اجازه کار در ترکیه برای ۳ سال دیگر قابل تمدید است. تمدید ویزای کاری باید ۱۵ روز قبل از اتمام مدت ویزا انجام شود و بعد از ۳ سال مجدد می‌توان آن را تمدید کرد.

لازم به ذکر است که متقاضی نمی‌تواند هم‌زمان دو نوع ویزای اقامت در ترکیه داشته باشد؛ بنابراین اگر ویزای تحصیلی یا توریستی داشته باشید، ویزای کاری به شما اعطا نخواهد شد.

وضعیت دستمزد در ترکیه

به طور معمول، دستمزد کارمندان در ترکیه یک بار در وسط سال با توجه به نرخ تورم مورد بازنگری قرار می‌گیرد و در صورت افزایش تورم دستمزدها نیز افزایش می‌یابد. بر همین اساس تورم زندگی کارمندان و کارگران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. تصمیم‌گیری در خصوص دستمزدها با نظر نمایندگان سندیکاهای کارگری و کارمندی انجام می‌شود.

وضعیت برخی از دستمزدها برای اتباع خارجی ترکیه به شرح زیر است:

  • حداقل دستمزد اتباع خارجی دارای اجازه کار، در حوزه گردشگری و تشریفات حدود ۲۵۵۸ لیر است.
  • حداقل دستمزد اتباع خارجی دارای اجازه کار در زمینه بازاریابی و فروشندگی خدود ۳۸۳۷ لیر است.
  • حداقل دستمزد برای اتباع خارجی دارای اجازه کار در امور خاص مانند پزشکی یا تدریس حدود ۷۶۷۴ لیر است.
  • حداقل دستمزد برای اتباع خارجی دارای اجازه کار در ترکیه در امور مهندسی و معماری حدود ۱۰ هزار لیر است.

بهتر است قبل از شروع به کار از میزان حداقل و حداکثر دستمزدها در حوزه تخصصی خود اطلاعات کسب کنید و حتما با کارفرما در مورد حقوق و مزایا به توافق برسید. حقوق کارکنان در اغلب موارد در پایان ۳۰ روز کاری به  لیر ترکیه و یا در شرکت‌های بین‌المللی به دلار یا یورو پرداخت می‌شود.

ساعات کاری در ترکیه

روزهای کاری ترکیه دوشنبه تا جمعه است و شروع ساعت کاری در ترکیه ۸.۳۰ صبح است. کارمندان باید حدود ۴۵ ساعت در هفته کار کنند و می‌توانند در طول سال ۱۴ روز مرخصی با حقوق داشته باشند. البته ساعت کار و میزان مرخصی با توجه به سابقه کاری و مقام افراد متغیر و متفاوت است.

مالیات بر درآمد در ترکیه

در ترکیه به دستمزد کارمندان مالیات بر درآمد تعلق می‌گیرد. نرخ مالیات با توجه به نوع کار و میزان درآمد افراد از ۱۵ تا ۴۰ درصد متغیر است. مالیات به طور مستقیم از حقوق ماهانه کارمندان کسر می‌شود.

باز کردن حساب بانکی در ترکیه

بدون شک برای کار در ترکیه و دریافت حقوق به حساب بانکی نیاز دارید. برای باز کردن یک حساب باید شماره مالیاتی اخذ کنید. در همین راستا لازم است با قرارداد کاری و پاسپورت ترکیه خود به اداره مالیات مراجعه نمایید تا در نهایت با شماره مالیاتی در بانک‌های ترکیه حساب بانکی ارزی باز کنید. بدون این حساب نمی‌توانید در ترکیه کار و زندگی کنید زیرا بدون دریافت کردیت‌ کارت با مشکلات مالی مواجه خواهید شد.

شرایط کار در استانبول

شرایط کار در استانبول

شما به عنوان یک فرد خارجی در صورت یافتن شغل مناسب و شرایط مورد نظر کارفرما، می‌توانید در هر یک از شهرهای ترکیه مشغول به کار شوید. استانبول یکی از شهرهایی است که یافتن شغل در آن نسبتا ساده‌تر از سایر شهرها است؛ زیرا بسیاری شرکت‌های بین‌المللی در این شهر قرار دارند. البته هزینه زندگی  و خرید آپارتمان در استانبول نیز در استانبول بالاتر از شهرهای دیگر است و شما باید برای پیدا کردن یک شغل با درآمد مناسب در این شهر، باید با زبان ترکی آشنا باشید و تخصص و تجربه کافی داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت اجازه کار در ترکیه

برای اخذ اجازه کار در ترکیه به مدارک زیر نیاز است:

  • پیشنهاد کاری از سوی یک شرکت ثبت شده در ترکیه
  • برگه درخواست الکترونیکی
  • اطلاعات کارفرما مانند کد رمز دولتی و آدرس ایمیل
  • دفترچه اقامت
  • برگه اقامت و اصل پاسپورت
  • کد ملی صادر شده توسط اداره امنیت ترکیه
  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم

علاوه بر این مدارک، در صورت نیاز به دریافت ویزای همراه، باید مدارک زیر را نیز ارائه کنید:

  • اصل و کپی پاسپورت، شناسنامه و سند ازدواج
  • پرداخت ۷۲ لیر برای کارت اقامت بزرگسالان و ۳۶ لیر برای کارت اقامت افراد زیر ۱۸ سال
  • اخذ شماره مالیاتی برای اعضای خانواده
  • گواهی عدم سوپیشنیه
  • اثبات تمکن مالی برای همراهی اعضای خانواده

مشکلات و معایب کار در ترکیه

ترکیه بر خلاف گذشته، در سال‌های اخیر به دلیل تنش‌های سیاسی با بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول مواجه بوده است. در پی کاهش ارزش لیر، افزایش نرخ بیکاری و سایر مشکلات اقتصادی، ترکیه با رکورد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. علاوه بر این ترکیه با کمبود برخی از شاخه‌های صنایع و عدم وجود کار برای برخی از مشاغل نیز روبرو است؛ در نتیجه برخی از افراد ممکن است نتوانند در ترکیه یک کار مناسب و مرتبط با تخصص خود پیدا کنند.

معرفی سایت‌های کار در ترکیه

امروزه به لطف رشد تکنولوژی و فناوری‌های نوین، بسیاری از کارجویان از طریق سایت‌های کاریابی، شغل خود را پیدا می‌کنند. برای کار در ترکیه می‌توانید از سایت‌های معتبری که آگهی‌های موسسات و شرکت‌های ترکیه را منتشر می‌کنند، استفاده کنید. در ادامه به چند سایت کاریابی اشاره می‌کنیم:

  1. https://tr.indeed.com
  2. https://www.eleman.net
  3. https://www.sahibinden.com
  4. https://www.kariyer.net
  5. https://www.antalyahomes.com.tr
  6. https://shiftdelete.net
  7. https://www.isbul.net
  8. http://www.un.org.tr
  9. https://www.yenibiris.com
  10. https://esube.iskur.gov.tr
  11. http://blog.unisbul.com
  12. https://www.yenibiris.com/

جمع ‎بندی

در این مطلب با شرایط کار در ترکیه و مقررات مربوط به آن شنا شدیم. برای پیدا کردن کار و دریافت ویزای کاری ترکیه باید به زبان ترکی مسلط باشید؛ طبیعی است که آشنایی با یک زبان خارجی مانند انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی نیز می‌تواند فرآیند استخدام را تسهیل و تسریع کند.

[kkstarratings]


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *