همانطور که می‌دانیم پزشکی یکی از رشته‌های ارزشمند و پرطرفدار در سطح جهان است. معمولا دانشجویان کشورهای در حال توسعه، به دنبال تحصیل این رشته در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور هستند. چون پزشکی یکی از رشته‌های پرهزینه می‌باشد، برای همین منطقی است که دانشجویان به دنبال ارزان‌ترین کشور برای تحصیل در رشته پزشکی باشند. همچنین این کشورها جزء ارزان‌ترین کشورها برای داروسازی نیز هستند.

ما در این مقاله فهرستی از ارزانترین کشورها در رشته پزشکی را در قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکا به صورت مقایسه‌ای بیان کرده‌ایم. امیدواریم که این مقاله برای بالا بردن آگاهی شما در این زمینه مفید واقع شود.

بررسی وضعیت تحصیل در کشورهای اروپایی

تحصیل در رشته پزشکی در کشورهای اروپایی نسبت به آمریکا، کانادا و دیگر کشورهای دنیا مزایای بیشتری را دارد. گرچه تحصیل پزشکی در کشورهای آمریکا، کانادا و انگلستان نیز بسیار خوب است، ولی اروپا دارای بهترین مدارس پزشکی و عرضه کننده بهترین پزشکان برجسته جهان است. همچنین تحصیل در رشته پزشکی در ایالات متحده و کانادا نسبت به دیگر کشورها می‌تواند استرس‌زا و خسته کننده باشد.

برای تحصیل رایگان پزشکی در خارج از کشور در اولویت اول آلمان قرار دارد و پس از آن می توان از کشورهای دیگر مثل ایتالیا، بلژیک، اوکراین، لهستان، سوئد، مجارستان به عنوان ارزان بودن تحصیل و نه رایگان، نام برد. در ادامه به بررسی این کشورها و دیگر کشورها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در انگلیس

کشورهای مناسب برای تحصیل در رشته پزشکی

تحصیل پزشکی در مجارستان و بلغارستان چگونه است؟

 مجارستان یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویان ایرانی در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است. تحصیل در این رشته‌ها در مدت 6 سال است و هزینه‌های آن تقریبا پایین است. هزینه‌ها معمولا بین 16000 دلار تا 18900 دلار در سال است. هزینه‌های مسکن هم تقریبا پایین است و هزینه‌های کلی نسبت به کشورهای اروپایی ارزانتر است. بهترین دانشگاه‌ها در رشته پزشکی  دبرسن و سگد هستند.

دانشگاه‌های کشور بلغارستان در رشته پزشکی یکی از پرطرفدارترین دانشگاه‌ها در بین دانشجویان در اروپا و دیگر کشورها است. دانشگاه‌های این کشور سالانه هزاران دانشجو در رشته پزشکی، از سراسر جهان جذب می‌کند. معمولا دانشجویان به دلیل هزینه‌های معقول، انتخاب بین دو زبان بلغاری یا انگلیسی برای تحصیل، آب و هوای خوب و کیفیت مطالعات به این کشور جذب می‌شوند. هزینه تحصیل در این کشور بین 7500 تا 8000 یورو در سال است و برنامه تحصیلی آن 6 ساله است. بهترین دانشگاه‌ها در رشته پزشکی دانشگاه صوفیه و دانشگاه پیلین است. پس یکی از ارزان‌ترین کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی بلغارستان است.

کشور اوکراین و اتریش برای تحصیل پزشکی چگونه است؟

 تحصیل در کشور اوکراین بدون شک یکی از بهترین گزینه‌ها است. دانشجویان سراسر دنیا برای مطالعات در رشته‌های پزشکی به این کشور جذب می‌شوند. اوکراین به دلیل کیفیت مطالعات، هزینه‌های پایین زندگی و تحصیلات یکی از بهترین و ارزان‌ترین کشور برای تحصیل در رشته پزشکی است. 

اتریش نیز یکی از ارزان‌ترین کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی است. هزینه تحصیل در این کشور به طور متوسط حدود 750 یورو در هر ترم است. ولی این کشور برای دانشجویان کشورهای کمتر توسعه یافته تقریبا رایگان است و فقط 50 یورو در هر ترم می‌شود.

تحصیل پزشکی در کشور اوکراین چگونه است؟

تحصیل پزشکی در بلاروس و روسیه چگونه است؟

کشور  بلاروس یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها در اروپا است. آموزش پزشکی در این کشور با استفاده از تکنولوژی‌های روز جهانی است. شاید تکنولوژی‌های‌ این دانشگاه‌ها‌ در مقایسه با دانشگاه‌های آمریکا قابل رقابت نباشند ولی مطمئنا یک مکان با کیفیت و ارزان است و هزینه‌های آن کاملا به صرفه است.

برنامه‌های پزشکی در کشور روسیه بسیار ارزان است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در رشته پزشکی بین 3000 تا 5500 دلار در سال است. در این کشور دانشجویان اجازه دارند حین تحصیل کار کنند و این برای تامین برخی هزینه‌ها مناسب است. پس روسیه نیز یکی از ارزان‌ترین کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی به حساب می آید.

تحصیل در دانشگاه های برتر جمهوری چک و سوئد چگونه است؟

کشور جمهوری چک زیبا نیز یکی از ارزان‌ترین کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی است. این کشور هر ساله دانشجویان بسیاری از کشورهای اسکاندیناوی، عربستان سعودی و ایالات متحده در رشته پزشکی جذب می‌کند. آموزش در این کشور بسیار جامع است و هزینه‌های آن نسبت به اروپای غربی، شمال آمریکا و استرالیا به مراتب کمتر است.

امروزه تحصیل در سوئد برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا رایگان است و برای دانشجویان خارج از این اتحادیه نیز عادلانه است. دانشگاه‌های بین المللی برتر سوئد شامل دانشگاه لند، اوپسالا، کارولینسکا، دانشکده اقتصاد استکهلم و موسسه تکنولوژی سلطنتی است.

تحصیل در دانشگاه های برتر سوئد چگونه است؟

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان چگونه است؟

تحصیل در رشته پزشکی کشور آلمان رایگان است و این یکی از ارزان‌ترین کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی می‌باشد. ولی تحصیل در این کشور به خاطر نیاز به زبان آلمانی کمی سخت‌تر است. البته باید گفت که فقط تعدادی از دانشگاه‌های آلمان، دولت هزینه‌های دانشجویان بومی و بین المللی را پرداخت می‌کند.

تحصیل در رشته پزشکی ایتالیا و بلژیک چگونه است؟

کشور ایتالیا به غیر از توجه به خودروهای فانتزی و مد روز برای تحصیل در رشته‌های پزشکی هم مناسب است. هزینه‌های تحصیل پزشکی در ایتالیا در مقایسه با آلمان یا سوئد بالاتر است ولی نسبت به آمریکا و انگلستان پایین‌تر است. برای تحصیل در این کشور تسلط به زبان ایتالیایی لازم است ولی نسبت به دیگر کشورهای اروپای غربی سخت نمی‌گیرد.

کشور بلژیک معمولا برای تحصیل نادیده گرفته می‌شود. ولی باید گفت بلژیک یک کشور زیبا و هیجان انگیز و مقرون به صرفه برای تحصیل در رشته پزشکی است. در این کشور هزینه‌های زندگی پایین و کیفیت زندگی بسیار بالا است. متوسط هزینه تحصیلات در بلژیک تقریبا 1000 دلار در سال است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های اتریش به چه صورت است؟

بیشتر بخوانید: خرید کسب و کار

بررسی وضعیت تحصیل در کشورهای آسیایی

در بالا تعدادی از ارزانترین کشورهای اروپا برای تحصیل را بیان کردیم. باید گفت تحصیل دندانپزشکی در فرانسه نیز یکی از بهترین تخصص‌ها در این کشور است. ولی تحصیل در این رشته کاملا رقابتی است. چون برای ورود به سال دوم آزمون ورودی گرفته می‌شود و فقط 15 الی 20 درصد پذیرفته می‌شوند. حال در ادامه تعدادی از کشورهای آسیایی را بررسی خواهیم کرد.

بررسی وضعیت تحصیل در کشورهای آسیایی

تحصیل در رشته پزشکی در هندوستان به چه صورت است؟

کشور هندوستان نیز یکی از ارزانترین کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی می‌باشد. این کشور با داشتن تنوع دانشگاه‌ها و پایین بودن هزینه‌ها یک گزینه خوب برای ایرانی‌ها است. فقط باید توجه داشت که دانشگاه‌های پزشکی این کشور تمامی شهریه دانشگاه را به طور یک جا از دانشجو دریافت می‌کنند.

رشته پزشکی در کشور مالزی به چه صورت است؟

این کشور به خاطر ساختار فرهنگی و مذهبی بسیار با روحیات ایرانی‌ها سازگار است. همچنین به خاطر هزینه‌های زندگی پایین بسیار مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته است. دانشجویان زیادی برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به این کشور می‌روند. ولی اخیرا وزارت بهداشت ایران مدارک برخی دانشگاه‌های این کشور را به صورت مشروط می‌پذیرد.

تحصیل پزشکی در چین چگونه است؟

هزینه‌های تحصیل در چین نسبت به آمریکا و اروپا ارزانتر است. همچنین جذب دانشجو در این کشور بهتر و راحت‌تر از کشورهای دیگر است. به همین دلیل تحصیل در چین طرفداران زیادی دارد.

تحصیل در فیلیپین به چه صورت است؟

فیلیپین نیز یکی از ارزان‌ترین کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی است. دانشجویان ایرانی زیادی برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به این کشور می‌روند ولی مانند هند و مالزی بعضی دانشگاه‌های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و مدارک آن‌ها به صورت مشروط مورد پذیرش هستند.

تحصیل ارزان پزشکی در ترکیه به چه صورت است؟

این کشور به دلیل فرهنگ مشابه، مسافت نزدیک و هزینه‌های پایین یکی از بهترین کشورها برای تحصیل ایرانی‌ها است همچنین هزینه‌های تحصیل در این کشور نسبت به اروپا خیلی کمتر است.

شاید برخی دانشجویان به دنبال ارزانترین کشور برای تحصیل در رشته دندانپزشکی هستند ولی برخی نیز به دنبال دانشگاه و کشوری که از لحاظ علمی در سطح بالاتری می‌باشد، هستند. باید گفت تحصیل دندانپزشکی در ترکیه برای دانشجویان کم هزینه و مقرون به صرفه است و با داشتن شان اجتماعی بالا طرفداران زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: خرید ملک در ترکیه

تحصیل ارزان پزشکی در ترکیه به چه صورت است؟

در آخر باید بگوییم انتخاب یک کشور به عنوان ارزان‌ترین کشور برای تحصیل در رشته پزشکی کمی دشوار است. زیرا پزشکی با جان و سلامت مردم در ارتباط است. بنابراین نمی‌توان صرفا به خاطر ارزان بودن یک کشور، آن را انتخاب کرد. بلکه انتخاب یک کشور برای تحصیل به وضعیت مادی، تحصیلی و همچنین علایق شما بستگی دارد. امیدوارم این مقاله تا حدودی شما را در این زمینه راهنمایی کرده باشد.