هر سفر خارجی به ملزوماتی نیاز دارد که ویزا و پاسپورت یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. احتمالاً همه ما واژه‌هایی مثل پاسپورت، گذرنامه و ویزا را شنیده‌ایم. اما شاید به طوردقیق با تفاوت این واژه‌ها و کاربرد آن‌ها آشنا نباشیم. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم این مطلب را به تفاوت ویزا و پاسپورت اختصاص دهیم.

تفاوت ویزا و پاسپورت در چیست؟

پاسپورت یا گذرنامه سندی است که اطلاعات شخصی در آن درج می‌شود. تابعیت شخص را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند این فرد به چه کشوری تعلق دارد. 

پاسپورت مجوز خروج از کشور است و توسط دولت‌ها به منظور سفر اتباع‌شان به خارج از مرزها صادر می‌شود. در حقیقت، یک شناسنامه بین‌المللی است که تمام کشورهای جهان آن را به رسمیت می‌شناسند. 

یک صفحه مشخصات در هر پاسپورت وجود دارد. بالا سمت چپ این صفحه یک شماره هشت رقمی به فارسی و اعدادی به انگلیسی نوشته شده است. این اعداد شماره گذرنامه و کد کشور را نشان می‌دهند. 

در قسمت پایینی این صفحه اطلاعاتی مثل کد ملی و نام و نام خانوادگی ثبت شده است. در پایین‌ترین قسمت هم تاریخ انقضای پاسپورت قابل مشاهده است. 

بیشتر بخوانید: پروسه دریافت اقامت و پاسپورت ترکیه

آشنایی با انواع رنگ های پارسپورت

در کشورهای مختلف رنگ پاسپورت‌ها با یکدیگر متفاوت است.

به طور کلی، چهار رنگ پاسپورت در سراسر دنیا وجود دارد که عبارتند از:

  • زرشکی: رنگ اغلب پاسپورت‌ها زرشکی است. برای پاسپورت‌های ایرانی هم از همین رنگ استفاده شده است.
  • آبی: بعد از زرشکی دومین رنگ پرطرفدار برای گذرنامه‌ها است. این رنگ در برخی از کشورها بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان نماد صلح انتخاب شده است.
  • مشکی: رنگ گذرنامه‌های کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای اروپایی مثل نیوزیلند و انگلستان مشکی است.
  • سبز: نشان‌دهنده پیش‌زمینه مذهبی برخی از کشورها است. از جمله عربستان را می‌توان نام برد که رنگ سبز را برای پاسپورت‌هایش انتخاب کرده است.

آشنایی با انواع رنگ های پارسپورت

انواع پاسپورت

معمولاً سه نوع پاسپورت یا گذرنامه وجود دارد. گذرنامه‌ های عادی برای افرادی صادر می‌شود که می‌خواهند به قصد گردشگری، تجارت یا تحصیل از کشور خود خارج شوند. نوع دوم گذرنامه ‌های دیپلماتیک هستند که به سیاستمداران و مقامات عالی رتبه تعلق دارند. نوع دیگری از گذرنامه تحت عنوان گذرنامه خدمت وجود دارد که در زمان سفرهای کاری به کارمندان داده می‌شوند. 

کاربرد ویزا 

ویزا یا روادید یک سند کاغذی یا الکترونیکی است که به شما این اجازه را می‌دهد در مدت زمان معینی در یک کشور خارجی حضور داشته باشید. با این وجود، دریافت ویزا امکان ورود شما را به کشور مورد نظر تضمین نمی‌کند. زیرا افسران کنترل آن کشور می‌توانند از ورود شما جلوگیری کنند.

در اینجا یک تفاوت ویزا و پاسپورت مشخص می‌شود. پاسپورت سندی است که تعلق داشتن شما را به یک کشور خاص و همچنین اجازه خروج شما را از آن کشور نشان می‌دهد. اما روادید نشان‌دهنده اجازه ورود شما به یک کشور خارجی و اقامت در آنجا برای یک مدت محدود است.

انواع ویزا

  • ویزای توریستی: این روادید برای افرادی صادر می‌شود که می‌‌خواهند به قصد گردشگری وارد یک کشور خارجی شوند. ارسال دعوت نامه از سوی یکی از افراد فامیل یا حتی یکی از دوستان‌تان که در کشور مقصد اقامت دارد به صدور راحت‌تر ویزای توریستی کمک می‌کند.
  • ویزای تجاری: هدف متقاضیان این نوع روادید انجام امور تجاری در یک کشور خارجی است. برای دریافت ویزای تجاری باید یک دعوت نامه که از طرف یک شرکت معتبر در کشور مربوطه صادر شده، ارائه دهید.
  • ویزای نمایشگاهی: نوع خاصی از ویزا است که به منظور بازدید از نمایشگاه‌های یک کشور خارجی صادر می‌شود.
  • ویزای تحصیلی: این ویزا برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشورشان را دارند، صادر می‌شود. دریافت روادید تحصیلی برای کشورهایی که از نظر علمی در سطح بالایی قرار دارند، دشوار است. برای اینکه موفق به دریافت ویزای این کشورها شوید باید رزومه تحصیلی بسیاری قوی داشته باشید.

انواع ویزاانواع ویزا - ویزا تحصیلی

مراحل دریافت پاسپورت

در بررسی تفاوت ویزا و پاسپورت باید به محل صدور آن‌ها هم اشاره کرد. برای دریافت گذرنامه باید به پلیس 10+ در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز را ارائه کرده و هزینه صدور پاسپورت را بپردازید. بعد از مدتی گذرنامه شما توسط اداره پست به آدرسی که در فرم درخواست صدور گذرنامه ثبت کرده‌اید، ارسال می‌شود.

ارائه مدارک زیر برای گرفتن پاسپورت ضروری است:

  • شش قطعه عکس 6 در 4
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • کارت پایان خدمت (برای آقایان)
  • اجازه همسر (برای خانم‌های متاهل)

بیشتر بخوانید: چه کشورهایی خدمات خرید فرانچایز ارائه می‌دهند؟

مراحل دریافت ویزا

برای دریافت ویزا باید به سفارت کشور مورد نظر خود مراجعه کنید. از سفارت مربوطه وقت گرفته و در تاریخ مقرر همراه با مدارک مورد نیاز در آنجا حاضر شوید. 

بعد از پرداخت هزینه که معمولاً به صورت دلاری انجام می‌شود منتظر صدور روادید بمانید. در مقایسه با پاسپورت زمان انتظار برای صدور ویزا طولانی‌تر است.

در هنگام مراجعه به سفارت کشورهای خارجی باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • شش قطعه عکس 6 در 4 با پس‌زمینه سفید
  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • تمام گذرنامه‌های قبلی و همچنین گذرنامه فعلی که از تاریخ اعتبار آن حداقل سه ماه باقی مانده باشد
  • مدارک شغلی یا دانشجویی
  • مدارک ازدواج
  • مدرک بانکی معتبر که نشان دهنده تمکن مالی شما برای سفر به کشور مورد نظر است