این روزها، کانادا به یک قطب مهاجرتی بزرگ و محبوب در دنیا تبدیل شده است. هر ساله افراد زیادی با دریافت ویزاهای تحصیلی یا توریستی به کانادا مهاجرت می‌کنند. در این میان، بعضی از افراد به دنبال مهاجرت دائمی به این کشور هستند. 

برای مهاجرت به کانادا روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از سیستم اسکیل ورکر کانادا و دیگری سرمایه گذاری در کانادا است. این سیستم، یک برنامه مهاجرتی پرمخاطب است که امکان اقامت دائم را برای افراد مهیا می‌کند. اگر می‌خواهید در مورد برنامه اسکیل ورکر کانادا یا طرح نیروی کار ماهر اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با برنامه اسکیل ورکر کانادا

افرادی که در مشاغل مورد نیاز کانادا دارای مهارت هستند، می‌توانند در قالب این برنامه به این کشور مهاجرت کنند. بنابراین، اگر در یک فیلد تخصصی دارای مهارت و تجربه هستید، شانس زیادی برای مهاجرت به کانادا دارید. اسکیل ورکر کانادا دارای انواع مختلفی است که شما می‌توانید با توجه به شرایط خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

  • برنامه اسکیل ورکر فدرال (FSWP): این برنامه مخصوص افرادی است که می‌خواهند در استانی به جز کبک ساکن شوند.
  • برنامه اسکیل ورکر کبک (QSWP): برای مهاجرت کاری به کبک کانادا می‌توان از طریق برنامه مخصوص این استان اقدام کرد.
  • برنامه نامزدی استانی (PNP): بسیاری از استان‌های این کشور دارای برنامه اسکیل ورکر مخصوص به خود هستند. افرادی که از طریق برنامه‌های استانی برای مهاجرت اقدام می‌کنند معمولا در مقایسه با سایر برنامه‌ها سریع‌تر به نتیجه می‌رسند.

برنامه اسکیل ورکر فدرال کانادا

این برنامه برای افرادی که در حرفه خود دارای مهارت و تجربه هستند و امتیازات لازم را کسب کرده‌اند، طراحی شده است. هزینه اسکیل ورکر کانادا برای متقاضی اصلی 550 دلار جهت رسیدگی به درخواست و 490 دلار برای دریافت اقامت است. 

برای شرکت در برنامه اسکیل ورکر فدرال باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ایجاد پروفایل در سایت ثبت نام اسکیل ورکر کانادا: اولین قدم برای دریافت اقامت دائم کانادا، ثبت نام آنلاین در سیستم اکسپرس انتری (Express Entry) است. بعد از ثبت نام، باید یک درخواست EOI جهت ابراز تمایل برای زندگی و کار در این کشور ارسال کنید. در این مرحله، باید رزومه کاری، مدارک زبان و اطلاعات تحصیلی خود را ثبت کنید.
  • بررسی امتیازات متقاضیان: با توجه به اطلاعات ثبت شده، امتیازی برای هر متقاضی در نظر گرفته می‌شود. امتیازدهی در قالب سیستم جامع رتبه‌بندری اکسپرس انتری (CRS) انجام می‌شود. به کمک این سیستم متقاضیان واجد شرایط مشخص می‌شوند.
  • ارسال دعوت‌نامه برای افراد واجد شرایط: این دعوت‌نامه‌ها که ITA نامیده می‌شوند توسط دولت کانادا برای افرادی که امتیاز بیشتری کسب کرده‌اند، ارسال می‌شوند. بعد از ارسال دعوت‌نامه، 60 روز فرصت دارید تا فرم درخواست را تکمیل کرده و همراه سایر مدارک خواسته شده ارسال کنید.

برنامه اسکیل ورکر فدرال کانادا

بیشتر بخوانید: خرید کسب و کار در کشورهای دیگر چگونه است؟

شرایط لازم برای مهاجرت از طریق اسکیل ورکر فدرال کانادا

حداکثر امتیاز این سیستم 100 و حداقل امتیازی که شخص باید به دست آورد 67 است. در این روش رتبه‌بندی عوامل زیر نقش دارند:

  • سن: افراد 18 تا 35 سال بالاترین امتیاز یعنی 12 را کسب می‌کنند. به افراد بالای 35 سال با توجه به سن متقاضی امتیازات دیگری تعلق می‌گیرد. همچنین برای افراد بالای 47 سال هیچ امتیازی در نظر گرفته نمی‌شود.
  • تحصیلات: کمترین امتیاز به دیپلم و بیشترین امتیاز به مدرک دکترا تعلق دارد. افراد دارای دیپلم امتیاز پنج و افراد دارای دکترا امتیاز 25 را به دست می‎‌آورند.
  • سابقه کار: شغل متقاضی باید در لیست مشاغل اسکیل ورکر کانادا آورده شده باشد. علاو بر این، متقاضی مهاجرت باید حداقل یک سال سابقه کار در حوزه تخصصی مورد نظر را داشته باشد.

بر این اساس امتیازهای زیر به افراد تعلق می‌گیرد:

  • یک سال سابقه کاری: 5 امتیاز
  • دو تا سه سال سابقه کاری: 11 امتیاز
  • چهار تا پنج سال سابقه کاری: 13 امتیاز
  • حداقل 6 سال سابقه کاری: 15 امتیاز
  • مهارت زبان: متقاضیان شرکت در برنامه اسکیل ورکر کانادا باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط باشند. تسلط افراد بر اساس نمره آزمون مهارت زبان کانادا (CLB) سنجیده می‌شود. علاوه بر این آزمون، می‌توان با ارائه مدرک آیلتس امتیاز مربوط به این مرحله را به دست آورد.
  • پیشنهاد کاری (جاب آفر): اگر متقاضی در حال حاضر در کانادا مشغول به کار باشد یا از سوی کارفرمای کانادایی پیشنهاد کاری داشته باشد، 10 امتیاز کسب می‌کند.
  • معیار تطبیق‌پذیری: اگر متقاضی یا همسر او دارای سابقه کار یا تحصیل در کانادا باشند، امتیاز فرد افزایش پیدا می‌کند. در صورتیکه، بستگان متقاضی یا همسر او در کانادا ساکن باشند، پنج امتیاز به امتیازات فرد اضافه می‌شود. از سایر مواردی که می‌تواند باعث افزایش امتیازات شود می‌توان به مهارت زبان همسر متقاضی اشاره کرد.

شرایط لازم برای مهاجرت از طریق اسکیل ورکر فدرال کانادا

برنامه اسکیل ورکر کبک

برنامه این استان برای جذب نیروی کار ماهر با سایر استان‌های کانادا متفاوت است. برای مهاجرت از طریق این برنامه به داشتن پیشنهاد شغلی نیاز نیست. علاوه بر این، برای این برنامه مهاجرتی لیست مشاغل مورد نیاز تعریف نشده است. فرآیند مهاجرت کاری به استان کبک خارج از سیستم اکسپرس انتری بوده و شامل مراحل زیر است:

  • ایجاد پروفایل در پرتال Arrima: در استان کبک، سیستم Arrima جایگزین اکسپرس انتری شده است. به همین دلیل، متقاضیان مهاجرت به این استان باید از طریق این پرتال تمایل خود را برای کار در کبک اعلام کنند.
  • ‌ارسال درخواست از طریق پرتال Mon Projet: بعد از بررسی پروفایل متقاضیان، تعدادی از آن‌ها برای انجام مرحله بعد دعوت می‌شوند. در پرتال Mon Projet، متقاضیان درخواست خود را برای گواهی انتخابی کبک (CSQ) تکمیل کرده و هزینه آن را به صورت آنلاین پرداخت می‌کنند. همچنین از این طریق می‌توانند وضعیت درخواست خود را پیگیری کنند.
  • ارائه درخواست اقامت دائم: افرادی که CSQ را دریافت می‌کنند، برای اقامت دائم این کشور واجد شرایط هستند. در این مرحله، دولت کانادا وضعیت فرد را از نظر سابقه کیفری و جنبه‌های پزشکی بررسی می‌کند.

برنامه نامزدی استانی

کانادا دارای 10 استان است که هر کدام از آن‌ها به جز کبک، برنامه اسکیل ورکر خاص خود را دارند. البته در مورد اقامت دائم، استان‌ها تصمیم گیرنده نیستند. به عبارت دیگر، در این مورد فقط دولت فدرال کانادا تصمیم‌گیری می‌کند. 

در هر یک از استان‌ها، چند نوع برنامه نامزدی وجود دارد. اما تقریبا تمام استان‌ها یکی از برنامه‌های نامزدی نیروی کار خود را به سیستم اکسپرس انتری اختصاص داده‌اند. برای شرکت در برنامه نامزدی استانی از طریق اکسپرس انتری باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ایجاد پروفایل در اکسپرس انتری: در این مرحله، باید گزینه نامزدی و انتخاب (Nomination and Selection) را انتخاب کنید تا نامزدی شما تحت برنامه استانی تائید شود.
  • تائید نامزدی: با استان مورد نظر خود به طور مستقیم ارتباط برقرار کرده و شماره پروفایل اکسپرس انتری و کد اعتبارسنجی شخص جویای کار را در اختیار آن‌ها قرار دهید. استان مورد نظر با توجه به این اطلاعات نامزدی شما را تائید می‌کند.
  • دریافت دعوت‌نامه: برای افراد واجد شرایط دعوت‌نامه ارسال می‌شود. بعد از دریافت دعوت‌نامه 60 روز فرصت دارید تا درخواست خود را برای اقامت دائم کانادا ارسال کنید.

برای دریافت اطلاعات درمورد برنامه‌های مهاجرتی خود به هر کشور و همچنین نحوه خرید ملک در ترکیه می‌توانید با کارشناسان اینوسپات در تماس باشید.