پرتغال، یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جهان است. هر ساله افراد زیادی با اهداف مختلف به این کشور اروپایی سفر می‌کنند. افرادی که عضو اتحادیه اروپا نیستند باید برای ورود به این کشور ویزای پرتغال را دریافت کنند. اگر شما هم تصمیم دارید برای درخواست ویزای پرتغال اقدام کنید، با ما همراه باشید تا با انواع ویزای این کشور و مدارک لازم برای اخذ آن‌ها آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : مزایای خرید ملک در ترکیه

آشنایی با کشور پرتغال

پرتغال در جنوب غربی قاره اروپا واقع شده است. این کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا است و با کشور اسپانیا مرز مشترک دارد. نوع حکومت پرتغال جمهوری است و این کشور توسط رئیس جمهور و نخست وزیر اداره می‌شود. پایتخت پرتغال شهر لیسبون، زبان رسمی آن پرتغالی و واحد پول آن یورو است. این کشور حدود ده میلیون نفر جمعیت دارد که بیشتر آن‌ها مسیحی هستند.

پرتغال، آب و هوای مناسبی دارد و زمین‌های آن برای کشاورزی بسیار مناسب هستند. به همین دلیل، محصولات کشاورزی این کشور مثل سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و … به سایر کشورها صادر می‌شوند.

ویزای پرتغال به عنوان عضوی از منطقه شینگن

به طور کلی، ویزاها به دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند. افرادی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند می‌توانند با دریافت ویزای کوتاه مدت 90 روز در این کشور اقامت داشته باشند. پرتغال، یکی از کشورهای عضو منطقه شینگن محسوب می‌شود. بنابراین، فردی که ویزای پرتغال را دریافت کرده می‌تواند به سایر کشورهای عضو شینگن هم سفر کند. ویزاهای مربوط به منطقه شینگن به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

ویزای نوع A:

ویزای ترانزیت که در فرودگاه پرتغال صادر می‌شود به فرد اجازه خروج از فرودگاه را نمی‌دهد. افرادی که می‌خواهند در محدوده فرودگاهی کشورهای عضو شینگن پرواز خود را عوض کنند، از این ویزا استفاده می‌کنند.

ویزای نوع B:

این روادید، نوعی ویزای کوتاه مدت محسوب می‌شود. افرادی که این ویزا را دریافت می‌کنند می‌توانند به مدت پنج روز از کشورهای منطقه شینگن به صورت هوایی یا زمینی به سمت مقصد خود سفر کنند.

ویزای نوع C:

ویزاهای توریستی، پزشکی و ویزیتوری برای دیدار خانواده در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. ویزای نوع C برای اقامت به مدت 90 روز تا یک سال صادر می‌شود. انواع مختلفی از این ویزا وجود دارد که شامل یک بار ورود (Single Entry)، دو بار ورود (Double Entry) و چند بار ورود (Multiple Entry) می‌شود.

ویزای نوع D:

یک نوع روادید بلند مدت است که به دارنده خود اجازه می‌دهد بیش از یک سال در پرتغال حضور داشته باشد.

بیشتر بخوانید : روش های سرمایه گذاری در کانادا

انواع ویزای پرتغال

انواع ویزای پرتغال

ویزای پرتغال انواع مختلفی دارد که با توجه به هدفی که از سفر به این کشور دارید باید برای دریافت یکی از آن‌ها اقدام کنید:

ویزای توریستی:

با دریافت این ویزا این اجازه را پیدا می‌کنید که به مدت محدود به این کشور اروپایی سفر کنید. معمولا ویزای توریستی پرتغال با هدف بازدید از جاذبه‌های گردشگری یا دیدار اقوام و دوستان ساکن این کشور دریافت می‌شود. از جاذبه‌های توریستی این کشور می‌توان به تپه و قلعه اوبیدوس، قلعه افسانه‌ای پنا و برج سنت وینسنت اشاره کرد.

ویزای سرمایه‌گذاری:

اگر می‌خواهید در این کشور اقدام به سرمایه‌گذاری کنید، باید ویزای سرمایه‌گذاری پرتغال را دریافت کنید. این ویزا شرایط اقامت بلند مدت شما را فراهم می‌کند.

ویزای کاری:

افرادی که می‌خواهند در پرتغال مشغول به کار شوند، به دریافت ویزای کاری پرتغال نیاز دارند. ویزای کاری در صورتی برای شما صادر می‌شود که از طرف یک کارفرمای پرتغالی جاب آفر (پیشنهاد شغلی) داشته باشید.

ویزای تحصیلی:

دانشگاه‌های این کشور به دو صورت دولتی و خصوصی اداره می‌شوند. افرادی که می‌خواهند در این کشور ادامه تحصیل دهند باید ویزای تحصیلی پرتغال را دریافت کنند.

ویزای الحاق به خانواده:

یک روادید بلند مدت است که با توجه به مدت اقامت متقاضی اصلی در پرتغال صادر می‌شود. با دریافت این نوع ویزا همسر و فرزندان زیر 18 سال فرد می‌توانند به او بپیوندند.

ویزای درمانی:

این روادید برای افرادی که می‌خواهند در این کشور تحت درمان قرار گیرند، صادر می‌شود. ویزای درمانی پرتغال کوتاه مدت بوده و برای 90 روز اقامت اعتبار دارد. برای اخذ این ویزا فرد باید ثابت کند که در کشور او خدمات پزشکی مربوطه وجود ندارد.

مدارک لازم برای درخواست ویزای پرتغال

با توجه به شرایط ویزای پرتغال باید مدارکی را به سفارت ارائه دهید که معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

  • شناسنامه
  • پاسپورت که باید حداقل 6 ماه اعتبار و دو صفحه خالی داشته باشد
  • دو قطعه عکس
  • گواهی اشتغال به کار که نشان‌دهنده وضعیت شغلی شما است
  • سابقه بیمه تامین اجتماعی در سه ماه اخیر که باید در سربرگ رسمی تامین اجتماعی و با مهر این سازمان ارائه شود
  • سند ملکی
  • گردش سه ماه اخیر حساب که باید با مهر و سربرگ رسمی بانک در اختیار سفارت قرار گیرد
  • بیمه مسافرتی که باید با توجه به مدت سفر شما اعتبار داشته باشد
  • رزرو هتل که مدت اقامت شما را در پرتغال نشان می‌دهد و باید قابل استعلام باشد
  • دعوت‌نامه که از طرف شخص حقیقی یا حقوقی ارسال می‌شود و کمک می‌کند راحت‌تر ویزا بگیرید

تعیین وقت اینترنتی سفارت پرتغال، تحویل مدارک و انگشت‌نگاری توسط شرکت VFS Global انجام می‌شود. این مرکز در تهران، خیابان شهید موسوی، مجتمع تجاری هروی، طبقه چهارم واقع شده است.