راه اندازی کسب و کار در فرانسه

راه اندازی کسب و کار در اسپانیا

شروع کسب و کار در اسپانیا برای مهاجران می تواند فرصت های زیادی را برای آنها ایجاد کند. در این مقاله متوجه میشوید که چه نوع ساختار شغلی برای شما مناسب است و چگونه شروع به کار کنید. افتتاح یک کسب و کار جدید در یک کشور خارجی می تواند در کنار جذابیت آن میتوانید پیشنهاد استرس زایی باشد. با این حال، توجه به قوانین و پیامدهای مهم راه اندازی یک کسب و کار در اسپانیا می تواند به شما کمک کند با خیال راحت کاری را شروع کنید و شانس موفقیتتان را افزایش دهید.

این راهنمای مفید، هر اطلاعاتی که لازم است درباره شروع یک کسب و کار در اسپانیا بدانید دربردارد. این راهنما شامل اطلاعاتی درباره فرهنگ شغلی، انواع اصلی کسب و کار، و مهترین نکات بیمه و مالیات است.

فرهنگ تجارت در اسپانیا

فرهنگ تجارت اسپانیایی ممکن است به شکل قابل توجهی با فرهنگ کشور شما متفاوت باشد. برای مثال یک رویکرد آرامتر، می تواند باعث عقب انداختن زمان تحویل کار و طولانی شدن جلسات تا عصر شود. با این اوصاف، تصور اسپانیا به عنوان کشوری دارای فرهنگ تجارت قدیمی و سنتی کاملاً درست نیست.

مثالی برای این مطلب، استراحت هاست که که به هیچ وجه در کسب و کارهای اسپانیا وجود ندارد. اگرچه هنوز ناهارهای طولانی برقرار است. علاوه بر این، برخی شرکتها از فرهنگ تصمیم گیری سلسله مراتبی دور شده اند. دولت اسپانیا نیز با صدور فرمانی برای کاهش شکاف دستمزد جنسیتی حدودا 14 درصدی اعمال فشار می کند.

با این که ممکن است گاهی سازگاری با اقدامات شغلی در اسپانیا زمان بر باشد، نیازی به تعویق انداختنش نیست. در نظر سنجی پیمایش شغلی بانک جهانی در سال 2018، اسپانیا در بین 190 کشور در جایگاه 28 اُم قرار گرفت، به این معنا که کسب و کار در آنجا به شکل قابل توجهی ساده تر از اکثر کشورهای همسایه اسپانیاست.

بیشتر بخوانید: قیمت خرید ملک در اسپانیا

چه کسانی می توانند در اسپانیا کسب و کاری راه اندازی کنند؟

راه اندازی کسب و کار در اسپانیا، همواره به فرآیند پیچیده ای نیاز ندارد. با این حال براساس نوع شرکتی که راه اندازی می کنید، ممکن است این مسیر تا حدی طولانی و تشریفاتی باشد.

 شهروندان اتحادیه اروپا که تحت عنوان معامله گر یا شریک انحصاری ورود می کنند، می توانند از این حلقه های مورد نیاز با پرشی نسبتاً سریع عبور کنند. با این حال، برای مهاجران خارج از اتحادیه اروپا این فرآیند تاحدی متفاوت است؛ این افراد برای مهاجرت به اسپانیا و راه اندازی کسب و کار به مجوز کار نیاز دارند.

با وجود طیف وسیعی از ساختارهای شغلی مختلف در دسترس، راه اندازی یک شرکت محدود، می تواند هم هزینه بر و هم زمان بر باشد. دلیل این امر تا حدی می تواند استناد دولت اسپانیا به حداقل ملزومات مالی برای افرادی باشد که به دنبال شراکت در اسپانیا هستند.

ساختارهای حقوقی مشاغل در اسپانیا

قوانین و مقررات مربوط به شروع کسب و کار در اسپانیا به شدت به حوزه برنامه های شما وابسته است. انواع اصلی ساختارهای کسب و کار به شرح زیر است:

کارگران خود اشتغال در اسپانیا

کارگران خود اشتغال در اسپانیا، عموماً با عنوان خودمختار (autonomous) شناخته می شوند و باید کسب و کار خود را در اداره مالیات اسپانیا و سازمان امنیت اجتماعی اسپانیا ثبت کنند.

اکثر افراد خود اشتغال، باید مالیات بر درآمد VAT (IVA) خود را به صورت فصلی، و همچنین مالیات بر درآمد سالانه شان (I.R.P.F) را ارائه کنند. سایر اظهارنامه ها به صورت فصلی و سالانه، بر اساس شرایط شما، قابل اعمال است.

معامله گران انحصاری و شراکت در اسپانیا

ارزان ترین راه برای راه اندازی یک کسب و کار در اسپانیا، تاسیس یک شرکت غیرشراکتی است. شما می توانید این کار را به صورت یک معامله گر یا تاجر انحصاری (فرد حقوقی) یا به صورت شراکتی (تیم حقوقی) انجام دهید. به این ترتیب، هیچ گونه نیازی به حداقل سرمایه گذاری وجود ندارد و در زمان تاسیس شرکت محدود نیازی به انجام تشریفات لازمه ندارید.
شما به عنوان صاحب یک کسب و کار، مسئولیت اظهارنامه های مالیاتی شخصی خود را برعهده خواهید داشت. هیچ گونه تفاوت قانونی بین دارایی های شغلی و دارایی های شخصی شما وجود نخواهد داشت. بنابراین اگر کسب و کار شما زیان داشته باشد، شخصاً مسئول آن خواهید بود.
معامله گران و شراکت های انحصاری، برای کسب و کارهای کوچکتری که گردش مالی سالانه زیادی ندارند، یا کارکنان زیادی استخدام نمی کنند، مناسب تر هستند. اگر شما به تنهایی کسب و کاری را در اسپانیا راه اندازی کنید، تنها گزینه شما راه اندازی با عنوان یک فریلسنر خواهد بود.
اگر چند نفر به صورت شراکتی، کسب و کاری را راه اندازی کنند و قصد داشته باشند، میزان مسئولیت شخصی خود را محدود کنند و به کسب و کارشان، ساختار رسمی تر بدهند، می توانند به جای شراکت عمومی، یک شرکت محدود (مشارکت محدود) تأسیس کنند.

بیشتر بخوانید: مزایای گلدن ویزای اسپانیا

شرکت های با مسئولیت محدود در اسپانیا

چند نوع ساختار شرکت محدود در اسپانیا وجود دارد. اما رایج ترین نوع، شرکت های با مسئولیت محدود یا S.L است. شراکت برای حافظت از مالک دربرابر مسئولیت شخصی در زمان ورشکستگی، اهمیت زیادی دارد، اما این نوع ساختار، مشمول مالیات های بیشتر، حسابداری و تعهدات تجاری است.

یک S.L باید مالیات بر درآمد سالانه شرکت اسپانیایی و حسابرسی قانونی خود را ارائه دهد. مالک باید مالیات بر ارزش افزوده (IVA) خود را ارسال کرده و چندین اظهارنامه دوره ای دیگر نیز معمولاً اعمال می شود.

چگونه به عنوان یک مهاجر در اسپانیا یک کسب و کار راه اندازی کنیم؟

چگونه به عنوان یک مهاجر در اسپانیا یک کسب و کار راه اندازی کنیم؟

اگر بخواهید در اسپانیا یک شرکت با مسئولیت محدود راه اندازی کنید، مسیر مشخصی را باید دنبال کنید. این فرآیند به صورت زیر است:

  • از داشتن شماره شناسایی مالیاتی فرد خارجی (NIE) اطمینان حاصل کنید.
  • نام شرکت را در ثبت تجاری (Mercantile Registry) ( مرکز ثبت تجاری یا RMC) ثبت کنید.
  • شماره شناسایی مالیاتی شرکت را بگیرید (CIF)
  • یک حساب بانکی تجاری باز کنید.
  • اساسنامه تأسیس شرکت را امضا کنید.
  • شرکت را ثبت کنید.
  • در تأمین اجتماعی ثبت نام کنید.

چگونه ویزای شغلی اسپانیا را بگیریم؟

مهاجران غیر اتحادیه اروپا به اسپانیا برای شروع یک کسب و کار به مجوز کار معتبر نیاز خواهند داشت. برای دریافت مجوز کار، باید به سفارت اسپانیا در کشور خود مراجعه کنید.

پیش از هر کاری، باید مدارکی ارائه دهید که سرمایه کافی برای سرمایه گذاری در کسب و کار خود و پشتیبانی از خود در طول زندگیتان در اسپانیا، در اختیار دارید. علاوه بر این ممکن است از شما خواسته شود یک طرح شغلی و اثباتی برای مهارت و تجربه تان ارائه کنید. دولت اسپانیا می تواند از شما بخواهد مدارکی درباره چگونگی ایجاد شغل برای کارگران اسپانیایی در شرکتتان ارائه کنید.

مجوز کار باید هر سال تمدید شود اما در عوض می توانید پس از 5 سال برای دریافت اقامت در اسپانیا اقدام کنید. به این ترتیب، نیاز به مجوز شغلی در آینده برداشته می شود.

مجوزها و تأییدیه ها

پیش از راه اندازی یک کسب و کار در اسپانیا، همه خارجی های مقیم و غیر مقیم که در اسپانیا حساب مالی دارند، باید شماره شناسایی مالیاتی خارجی داشته باشند (NIE).

NIE برای هر گونه تراکنش مالی در اسپانیا، مثل تاسیس یک شرکت، نیاز است. اگر تبعه اسپانیا باشید، به جای NIE یک NIF خواهید داشت. درخواست NIE را می توان در دفتر پردازش شهروندان خارجی (اداره امور خارجیان) در ایستگاه پلیس ملی اسپانیا (کمیسری) انجام دهید.

ثبت کسب و کار در اسپانیا

نخستین گام برای راه اندازی یک شرکت با مسئولیت محدود، دریافت گواهی تأیید برای نام شرکتی که می خواهید از آن استفاده کنید است که قبلاً انتخاب نشده باشد. این گواهی، گواهی تطبیق بی نام خوانده می شود و در اداره ثبت شرکت ها (RMC) در دسترس است. شما خودتان می توانید از طریق وبسایت RMC این کار را انجام دهید. در این مرحله حدود سه روز زمان می برد تا پاسخ را از RMC با پیک دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: محبوب ترین مشاغل در اسپانیا برای شهروندان بین المللی

باز کردن حساب بانکی تجاری در اسپانیا

پس از به دست آوردن کد مالیاتی و گواهی تطبیقی بی نام برای کسب و کار با مسئولیت محدودتان، باید در یک بانک اسپانیایی یک حساب تجاری باز کرده و 3000 یورور سپرده گذاری کنید. این رقم، حداقل میزان سرمایه مجاز برای راه اندازی شرکت با مسئولیت محدود است.

مدارک پرداختی را می توانید در قالب یک گواهی بانکی دریافت کنید که باید به یک سردفتر یا وکیل ارائه کنید که نشان دهنده اقدام برای تأسیس شرکت است.

سند اساسنامه

برای تاسیس شرکت شما باید برای سند اساسنامه شرکت خود اقدام انجام دهید. این سند، یک سند رسمی است که جزییات اصلی شرکت (نام، آدرس، مشخصات مدیران، اعضای هیئت مدیره، سهامداران و …) در آن بیان می شود.

امضای سند اساسنامه خود را می توانید در دفتر اسناد رسمی محلی انجام دهید. نزدیک ترین دفتر در منطقه تان را می توانید در وبسایت www.notariado.org بیابید. این مرحله بسته به دفتر اسناد، بین یک تا سه روز زمان نیاز دارد.

شما باید اسناد اصلی و کپی آنها را به دفتر اسناد ارائه دهید:

  1. فرم مالیاتی 036
  2. گواهی اداره ثبت تجاری
  3. NIE تان
  4. مدارکی حاکی از وجود وجه نقد در حساب بانکی تان.

ثبت سند اساسنامه

سپس شما باید برای ثبت سند اساسنامه با اصل این سند که از دفتر اسناد رسمی گرفته شده، به سازمان امور مالیاتی دولت محلی مراجعه کنید. مهر شده این سند، گواهی این رویداد خواهد بود. این مرحله نباید بیشتر از دو ساعت طول بکشد. فراموش نکنید اصل اسناد و کپی اساسنامه و NIE خود را همراه داشته باشید.

سپس باید سند مهرشده را به RMC ببرید که در آنجا ثبت شرکت های مسئولیت محدود اسپانیایی ثبت می شود. 15 روز طول می کشد که سند شما ثبت و اصل مدارک به شما بازگردانده شود.

در نهایت، پس از تکمیل فرآیند ثبت باید برای دریافت شماره شناسایی مالیاتی دائمی شرکت (CIF)به اداره مالیات برگردید.

شرکت های تازه تأسیس باید برای درخواست شماره شناسایی مالیاتی، تشریح فعالیت های شغلی، و افشار سایر جزییات شغلی، از فرم 036 استفاده کنند. فراموش نکنید اصل و کپی مدارک اساسنامه و NIE را به همراه داشته باشید.

باز کردن حساب بانکی تجاری در اسپانیا

همانطور که گفته شد، شرکت شما به یک شماره مالیاتی نیاز دارد. برای دریافت این شماره، باید فرم مالیاتی 036 را تکمیل کنید؛ این کار را می توانید هم به صورت آنلاین و هم به صورت نسخه چاپی که به اداره ی مالیات محلی تحویل داده می شود، انجام دهید.

اگر درخواست خود را شخصاً به اداره مالیات محلی ارائه می کنید، اصل و کپی NIE را به همراه داشته باشید (شماره شناسایی افراد خارجی).

هنگام راه اندازی یک کسب و کار در اسپانیا، برای ثبت نام در تأمین اجتماعی، باید سند اساسنامه، NIE، CIF و فرم TA0521 (که می توانید از اداره تأمین اجتماعی منطقه تان بگیرید) با خود داشته باشید.

[kkstarratings]


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *