آشنایی با انواع مالیات در آمریکا

آشنایی با انواع مالیات در آمریکا

 

به پولی که مردم و موسسات به منظور مشارکت در هزینه‌های اداره کشور می‌پردازند، مالیات گفته می‌شود. پرداخت مالیات در آمریکا در دو سطح فدرال و ایالتی انجام می‌شود. قوانین و نحوه دریافت مالیات‌های فدرال و ایالتی با هم تفاوت دارد. هر ایالت می‌تواند سیستم مالیاتی مخصوص به خود را داشته باشد که دولت فدرال حق دخالت در امور آن را ندارد.

هدف از دریافت مالیات، کسب درآمد برای دولت‌های محلی، توزیع ثروت بین طبقات مختلف جامعه و مهار تورم است. آمارها نشان می‌دهد که در آمریکا مالیات بر درآمد شخصی و مالیات حقوق بگیران (مالیاتی که کارفرما با توجه به حقوق کارمندان به دولت می‌پردازد) بیشترین بخش مالیات را تشکیل می‌دهد.

افرادی که در هر حال برنامه‌ریزی برای مهاجرت به این کشور هستند، باید درک درستی از سیستم مالیاتی در آمریکا داشته باشند. با توجه به اینکه همه افراد ساکن در آمریکا موظف به پرداخت مالیات هستند، این مقاله را به قوانین مالیاتی این کشور اختصاص داده‌ایم.

بیشتر بخوانید : مزایای سرمایه گذاری در آمریکا چیست؟

چند نوع مالیات در آمریکا وجود دارد؟

در آمریکا انواع مختلفی از مالیات از شهروندان گرفته می‌شود. بعضی از آن‌ها مثل مالیات بر ارزش افزوده به صورت روزانه پرداخت می‌شوند؛ اما بعضی دیگر مثل مالیات بر املاک باید به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت شوند:

انواع مالیات در آمریکا

مالیات بر درآمد در آمریکا

مالیات بر درآمد در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا وجود دارد. این نوع مالیات همان‌طور که از نام آن مشخص است با توجه به درآمد افراد دریافت می‌شود. بنابراین، افرادی که درآمد بیشتری دارند، مالیات بیشتری هم می‌پردازند. قوانین مالیات بر درآمد توسط دولت فدرال آمریکا مشخص می‌شود؛ اما میزان آن بین ایالت‌های مختلف این کشور متفاوت است.
مالیات بر سود سرمایه، نوعی مالیات بر درآمد است که شامل روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری از جمله سود سهام و سپرده‌های بانکی می‌شود. این نوع مالیات یکی از بخش‌های مهم مالیات در آمریکا را تشکیل می‌دهد. میزان مالیات بر سود سرمایه با توجه به قوانین مالیاتی ایالت مورد نظر مشخص می‌شود. علاوه بر این، میزان درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری و مدت زمان سرمایه‌گذاری هم روی نرخ این نوع مالیات تاثیر دارد. معمولا مالیات سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت مشابه مالیات بر درآمد و سود ثانویه درازمدت با نرخ پایین‌تر محاسبه می‌شود.
مالیات حقوق بگیران هم یکی از زیر مجموعه‌های مالیات بر درآمد است. معمولا مالیات حقوق بگیران توسط کارفرماها پرداخت می‌شود. البته در بعضی موارد خود کارکنان مستقیما این نوع مالیات را می‌پردازند. در مواردی که مالیات توسط کارفرما پرداخت می‌شود، او بخشی از حقوق کارکنان خود را به این کار اختصاص می‌دهد.
مالیات حقوق بگیران برای دولت فدرال مهم است و در صورت دیرکرد مشمول 2 تا 10 درصد جریمه می‌شود. چون درآمد حاصله از آن صرف بازماندگان افراد فوت شده در حین کار، بیکاری و … می‌شود.

مالیات املاک در آمریکا

مالیات بر املاک و مستغلات نوع خاصی از مالیات در آمریکا است که با توجه به ارزش ملک محاسبه می‌شود. نرخ مالیات توسط دولت محلی مشخص می‌شود؛ اما مالک می‌تواند به نرخ تعیین شده اعتراض کند. در هر صورت افراد موظف به پرداخت این نوع مالیات هستند. اگر شخص نسبت به پرداخت مالیات املاک اقدام نکند، برای فروش یا اجاره ملک خود با مشکل روبرو می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر فروش

مالیات بر ارزش افزوده در آمریکا بر اساس ارزش کالاها دریافت می‌شود. تفاوت این نوع مالیات با مالیات بر فروش این است که مالیات بر ارزش افزوده در تمام مراحل تولید و عرضه محاسبه می‌شود؛ اما مالیات بر فروش در زمان خرید کالا پرداخت می‌شود.
در بعضی ایالت‌ها مثل مونتانا و اورگان مالیات بر فروش در اختیار شهرداری‌ها و نهادهای محلی است. در این ایالت‌ها درآمد حاصله از این نوع مالیات صرف امکانات شهری می‌شود.

مالیات بر مصرف کالاهای لوکس یا مضر

کالاهای لوکس که به طبقات خاصی از جامعه تعلق دارند یا کالاهایی مثل سیگار که برای سلامتی مضر هستند، مشمول این نوع مالیات می‌‎‍شوند. مالیات بر مصرف کالاهای لوکس یا مضر نوعی مالیات غیرمستقیم است که باید توسط فروشنده پرداخت شود. اما معمولا فروشنده‌ها این هزینه را به قیمت کالا افزوده و آن را از خریداران دریافت می‌کنند.
نرخ مالیات بر کالاهای لوکس یا مضر به عوامل زیادی مثل میزان مصرف و میزان مضر بودن بستگی دارد. این نوع مالیات هم منبع درآمد دولت‌ها است و هم می‌تواند در کاهش مصرف این نوع کالاها نقش موثری داشته باشد. علاوه بر سیگار، در بسیاری از ایالت‌های آمریکا مشروبات الکلی، قمار، اماکن تفریحی و ماشین‌های لوکس هم زیر مجموعه این نوع مالیات قرار می‌گیرند.

       بیشتر بخوانید : راه های رسیدن به کانادا از طریق سرمایه گذاری در کانادا

نحوه محاسبه مالیات در آمریکا چگونه است؟

عوامل زیادی مثل نوع مالیات، قوانین ایالتی و میزان درآمد افراد در نحوه محاسبه مالیات در امریکا دخیل هستند. نرخ مالیات توسط اداره مالیات ایالت‌ها و اداره مالیات مرکزی تعیین می‌شود.

برای پرداخت مالیات باید فرم اظهارنامه مالیاتی تکمیل شود. افراد باید این فرم را صادقانه پر کنند و گزارش مالی دقیقی ارائه دهند. این موضوع به خصوص برای مهاجران از اهمیت زیادی برخوردار است. چون اگر عدم صداقت فرد ثابت شود، امکان اخراج از آمریکا وجود دارد.

کلام پایانی

مالیات در آمریکا در تامین هزینه‌های اجتماعی و ارتقای امکانات رفاهی نقش دارد. به همین دلیل، پرداخت مالیات هم برای دولت فدرال و هم برای دولت‌های ایالتی بسیار مهم است. انواع مختلفی از مالیات شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات املاک در این کشور وجود دارد. عدم پرداخت مالیات عواقب سنگینی برای فرد به دنبال دارد و در مورد مهاجران می‌تواند به اخراج از آمریکا منتهی شود.

[kkstarratings]


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *