سیستم مالیاتی ترکیه

سیستم مالیاتی ترکیه

سیستم مالیاتی ترکیه شبیه به سیستم‌های اتحادیه اروپا است. قانون رویه‌های مالیاتی، قانون مالیات شرکتی قدیمی و قانون مالیات بر درآمد فردی از آلمان و مالیات بر ارزش افزوده از بلژیک می‌آید. مالیات مصرف ویژه نیز با توجه به سیستم‌های اتحادیه اروپا آماده شد.

1. مالیات بر درآمد در ترکیه

1. 1. قانون مالیات بر درآمد برای افراد

سیستم مالیات بر درآمد ترکیه متشکل از دو مالیات اصلی است که مالیات بر درآمد فردی و مالیات بر شرکت‌ها هستند. 

افراد در معرض مالیات بر درآمد قرار دارند. قانون مالیات بر درآمد شماره 193 در سال 1960 در پارلمان تصویب شده است. لایحه جدید مالیات بر درآمد توسط شورای مالیات ترکیه در حال آماده شدن است، که در آن Deger توسط رئیس‌جمهور، آقای فاتح دارال (‏معاون شورا) و آقای ابراهیم ازدمیر (عضو شورا) ارائه شد. انتظار می‌رود که قانون جدید مالیات بر درآمد (‏ITC)‏ در سال ۲۰۱۰ یا ۲۰۱۱ تصویب شود.

در ITC ترکیه، معیارهای مالیاتی اقامت و ملیت هستند. با توجه به معیار اقامت، فردی که محل اقامتی در ترکیه دارد، مسئول پرداخت مالیات برای درآمد جهانی خود (‏مسئولیت نامحدود) ‏است. هر فردی که بیش از شش ماه در سال تقویمی در ترکیه بماند به عنوان ساکن ترکیه در نظر گرفته می‌شود. با این حال، خارجیانی که به مدت شش ماه یا بیشتر برای شغل یا کسب‌وکار خاصی یا اهداف خاصی که در ITC مشخص شده‌اند در ترکیه می‌مانند به عنوان ساکنان تلقی نمی‌شوند و بنابراین، مسئولیت مالیاتی نامحدود برای آن‌ها اعمال نمی‌شود.

علاوه بر معیار اقامت، در یک دامنه محدود، معیار ملیت نیز صرف‌نظر از وضعیت اقامت اعمال می‌شود، شهروندان ترکی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و برای دولت کار می‌کنند، یک موسسه دولتی یا شرکتی که رئیس آن در ترکیه است، به عنوان مالیات دهندگان نامحدود در نظر گرفته می‌شوند. بر این اساس، آن‌ها مشمول مالیات بر درآمدهای جهانیشان قرار دارند. غیر ساکنان تنها مسئول پرداخت مالیات بر درآمد حاصل از منابع ترکیه هستند (‏مسئولیت محدود)‏. برای اهداف مالیاتی، تعیین اینکه درآمد در چه شرایطی در ترکیه حاصل می‌شود، بسیار مهم است. مفاد ماده ۷ قانون مالیات بر درآمد به این موضوع می‌پردازد. براساس ITC ترکیه، مالیات بر درآمد از طریق تعرفه در ماده ۱۰۳ تعیین می‌شود.

ترکیه بیش از ۷۴ توافقنامه مالیاتی دوجانبه امضا کرده ‌است. اگر یک توافقنامه‌ی مالیاتی قابل‌اجرا نیاز به نرخ مالیات کمتر یا معافیت برای هر فرد داشته باشد، توافقنامه های مالیاتی اعمال خواهند شد.

برای مثال، توافقنامه‌های مالیاتی آلمان – ترکیه نیازمند ۱۰ درصد نرخ مالیات برای پرداخت حق کپی به کشور مبدا است. بنابراین یکی از ساکنان آلمان که حق کپی را از یک شرکت ترک دریافت می‌کند به جای ۲۰ درصد با ۱۰ درصد مالیات ماهانه مواجه است.

بیشتر بخوانید: هزینه ها و مزایای خرید ملک در استانبول

1. 2. قانون مالیات بر درآمد ترکیه برای شرکت‌ها

مالیات شرکت ترکیه بر درآمد شرکت‌ها اعمال می‌شود. تعداد ۵۵۲۰ قانون مالیات شرکتی (‏CTC)‏ در سال ۲۰۰۶ تصویب شد. CTC در هماهنگی با OECD و سیستم مالیاتی کشورهای اتحادیه اروپا تهیه شد. CTC جدید شامل چندین ماده اصلاحی و جدید مانند:

  • قیمت‌گذاری حمل و نقل
  • سرمایه‌گذاری سنگین
  • شرکت‌های خارجی کنترل‌شده (‏قوانین CFC)
  • مقررات پناهگاه ضد‌مالیات (‏تاکنون این مقررات به دلیل فقدان تصمیم کابینه قابل‌اجرا نبوده‌اند)
  • تخصیص هزینه
  • معافیت مشارکت برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های وابسته خارجی
  • معافیت سود سرمایه فروش مشارکتی و املاک

نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها برای دوره‌های مالیاتی ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ۲۲ درصد افزایش ‌یافته است؛ با این حال، شورای وزیران مجاز به کاهش نرخ ۲۲ درصدی به نرخ ۲۰ درصدی است. مالیات پیشرفته در CTC در دسترس است و نرخ مالیات پیشرفته برای شرکت‌های سهامی ۲۲% است. توزیع سود برای سهامداران شرکتی منفرد و خارجی، منوط به مالیات (‏درآمد) ‏سود سهام است. نرخ سود سهام 15% است. براساس سیستم مالیاتی ترکیه، حداکثر بار مالیاتی بر درآمد، ۳۳% از درآمدهای شرکت‌ها است.

سیستم VAT (مالیات بر ارزش افزوده) ترکیه

2. سیستم VAT (مالیات بر ارزش افزوده) ترکیه

  • معافیت صادرات
  • نفت و سرمایه‌گذاری انجام ‌شده تحت یک گواهی مشوق سرمایه‌گذاری
  • حمل و نقل ترانزیت
  • معافیت دیپلماتیک
  • معافیت اجتماعی
  • معافیت‌های دیگر (به عنوان مثال فروش طلا و جواهر).

سیستم VAT ترکیه سه نرخ مالیاتی متفاوت دارد که عبارتند از:

  • نرخ استاندارد 18%
  • نرخ تخفیفی فوق‌العاده‌ی 1% برای تحویل و خدمات (‏برای مثال، برخی محصولات کشاورزی مانند پنبه خام، فندق و غیره)،
  • نرخ تخفیفی 8% برای تحویل و خدمات (‏برای مثال برخی محصولات غذایی، کتاب و غیره).

نرخ تخفیفی فوق‌العاده‌ی 8% برای امنیت مالیات و دلایل اجتماعی استفاده می‌شود. نرخ‌های تخفیفی نیز برای دلایل اجتماعی استفاده می‌شوند.

3. مالیات‌های دیگر

ترکیه مالیات‌های متعددی دارد که عبارتند از مالیات بر مصرف ویژه، مالیات تمبر، عوارض گمرکی، مالیات بر ارث و هدیه، مالیات بر خرید ملک در ترکیه و مستغلات، مالیات بر وسایل نقلیه موتوری.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *