درباره نویسنده: root

کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری.

نام تعداد زیادی از مراکز آموزشی کانادا در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان دیده می‌شود. این موضوع باعث شده سالانه بیش از 200 هزار دانشجوی بین‌المللی با هدف تحصیل وارد این کشور شوند.

یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویان غیرکانادایی، نحوه تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل است. به همین دلیل، این مقاله را به کار در هنگام تحصیل در کانادا اختصاص داده‌ایم.

ضرورت کار ضمن تحصیل در کانادا

برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید مدارک مربوط به تمکن مالی را به سفارت این کشور ارائه دهید. این مدارک نشان می‌‌دهند که شما می‌توانید هزینه‌ زندگی دانشجویی در کانادا را بپردازید. با این حال، در این کشور شهریه اغلب رشته‌های تحصیلی بالا است.

به همین دلیل، بیشتر دانشجویان ترجیح می‌دهند همزمان با تحصیل، کار کنند. با درآمد حاصل از کار دانشجویی می‌توان بخشی از شهریه و هزینه‌های روزمره را پرداخت کرد. از طرف دیگر، کار کردن تجارب زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

دانشجویان بین‌المللی که به صورت تمام وقت در یکی از دانشگا‌ه‌های کانادا مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند کار دانشجویی انجام دهند. کار دانشجویی در کانادا پاره وقت است. به طوریکه، دانشجو می‌تواند در هفته حداکثر تا 20 ساعت از وقت خود را به کار کردن اختصاص دهد.  

انواع کار دانشجویی در کانادا

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا به رشته، مقطع تحصیلی و شهر محل تحصیل بستگی دارد. به طور کلی، هزینه‌ تحصیل در کانادا در مقایسه با بسیاری از کشورها از جمله آمریکا منطقی‌تر است. بنابراین، دانشجویان غیرکانادایی می‌توانند به راحتی تحصیل و کار را در کنار هم انجام دهند.

بیشتر بخوانید: خرید ملک در ترکیه چه شرایطی دارد؟

در  کانادا، درآمد به صورت ساعتی یا سالانه محاسبه می‌شود. محاسبه سالانه درآمد، مخصوص کارهای تمام وقت و بلند مدت است. در این کشور، بین حداقل حقوق کار دانشجویی و سایر مشاغل تفاوتی وجود ندارد. حقوق کارمندان معمولا به صورت دو هفته یکبار و از طریق حساب بانکی پرداخت می‌شود. بنابراین، داشتن یک حساب بانکی برای شروع کار ضروری است.

برای کار کردن در یک کشور خارجی به مجوز کار نیاز است. اما دانشجویان غیرکانادایی که دارای مجوز تحصیل هستند، می‌توانند بدون داشتن این مجوز به کار دانشجویی مشغول شوند.

دو نوع کار دانشجویی در کانادا وجود دارد:

  • داخل دانشگاه (On Campus)
  • خارج دانشگاه (Off Campus)

کار دانشجویی داخل دانشگاه:

به فعالیت‌هایی که در محوطه دانشگاه انجام می‌شوند، کار On Campus گفته می‌شود. به عبارت دیگر، در این نوع کارها، دانشگاه نقش کارفرما را ایفا می‌کند.

فرصت‌های کاری داخل دانشگاه شامل کار در کتابخانه، مرکز ورزشی، دفتر ثبت نام و … می‌شود. همچنین ممکن است کسب و کارهای خصوصی موجود در فضای دانشگاه از جمله کافی شاپ، رستوران و … را هم در برگیرد. دانشجویان برای اطلاع از این نوع فرصت‌های شغلی باید به وبسایت یا تابلو اعلانات دانشگاه مراجعه کنند.

افرادی که خواهان کار دانشجویی در داخل دانشگاه هستند باید تمام شرایط زیر را داشته باشند:

  • دارای مجوز معتبر تحصیلی باشند
  • دانشجوی تمام وقت باشند
  • دارای شماره بیمه اجتماعی (SIN) باشند

شماره بیمه اجتماعی یا Social Insurance Number یک شماره 9 رقمی است. برای دریافت SIN باید به یکی از دفاتر Service Canada Office در نزدیکی دانشگاه مراجعه کنید. شماره SIN به صورت رایگان و با ارائه پاسپورت و مجوز تحصیل در اختیار شما قرار می‌گیرد. وقتی اعتبار مجوز تحصیل به پایان رسید، این شماره هم منقضی می‌شود.

کار دانشجویی خارج از دانشگاه:

به فعالیت‌هایی که خارج از محیط دانشگاه انجام می‌شوند، کار Off Campus گفته می‌شود.

دانشجویانی که شرایط زیر را دارا باشند می‌توانند به کارهای Off Campus بپردازند:

  • دارای مجوز معتبر تحصیلی باشند
  • به صورت تمام وقت در دانشگاه ثبت نام کرده باشند
  • شماره بیمه اجتماعی (SIN) داشته باشند
  • مدت تحصیل حداقل 6 ماه طول بکشد و در انتها فرد مدرک معتبر دریافت کند

دانشجویان انتقالی یا مهمان، افرادی که در دوره‌های آموزشی فاقد مدرک یا دوره یادگیری ESL/FSL زبان انگلیسی یا فرانسوی ثبت نام کرده‌اند، شرایط لازم برای کار را ندارند.

افراد مشمول کار می‌توانند در طی سال تحصیلی حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند. در ایام تعطیلات از جمله تعطیلات تابستانی، امکان کار به صورت تمام وقت وجود دارد. با این حال، در رشته‌های سنگین مثل پزشکی توصیه می‌شود میزان کار به حداکثر 12 ساعت در هفته محدود شود.

بیشتر بخوانید: برای سرمایه گذاری در کانادا چه اقداماتی باید انجام شود؟

کار دانشجویی خارج از دانشگاه در کانادا

درآمد کار دانشجویی در کانادا

یک دانشجو فرصت محدودی برای کار کردن دارد. به همین دلیل، حقوق او به صورت ساعتی محاسبه می‌شود که به طور متوسط 10 دلار در ساعت است. در بخش زیر می‌توانید رایج‌ترین مشاغل دانشجویی و میزان درآمد آن‌ها را مشاهده کنید. البته به این نکته توجه کنید که میزان درآمد بین شهرهای مختلف کانادا، متفاوت است. از سوی دیگر، اگر کار دانشجویی با رشته تحصیلی شما مرتبط باشد، درآمد بیشتری کسب می‌کنید:

  • کتابدار: 25 دلار در ساعت
  • مترجم آموزشی: 13 دلار در ساعت
  • دستیار فروش: 12 دلار در ساعت
  • کار در کافه یا رستوران: 13 دلار در ساعت
  • مسئول دفتر شرکت: 13 تا 15 دلار در ساعت
  • نجات غریق: 12 دلار در ساعت

درباره این نویسنده: root

کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری.