خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه، رویای همه است. ترکیه با غنای طبیعی و فرهنگی، شبکه حمل و نقل توسعه یافته، موقعیت ژئوپلیتیکی، شبکه حمل و نقل توسعه یافته، گردشگری، تجارت و سرگرمی همواره کشوری بوده است که توجه سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کرده است. ترکیه با اقتصاد قوی، باثبات و رو به رشد خود، همواره فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران ارائه کرده است و همچنان بر افزایش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها و حفظ آن تلاش می‌کند.

خرید ملک در ترکیه قوانین خاصی دارد. در صورتیکه قصد خرید خانه در ترکیه دارید، باید قوانین مربوط به خرید ملک برای اتباع خارجی را بدانید. زیرا برطبق قانون جدید کشور ترکیه برخی از کشورها اجازه خرید ملک در ترکیه را ندارند. ایرانیان می‌توانند در ترکیه خرید و فروش ملک را انجام دهند. سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی در شهرهای ترکیه مانند استانبول، آلانیا انجام می‌شود. ارزان بودن ملک نسبت به ایران یکی از دلایل موفقیت ساخت و ساز در ترکیه است. در صورتیکه می‌خواهید در ترکیه ملک بخرید، با قیمت مناسب در استانبول، آنتالیا و آلانیا آپارتمان بخرید. در این مقاله به موضوعات ذیل در مورد خرید ملک ترکیه پرداخته شده است:

  • مراحل خرید ملک در ترکیه
  • فرآیند خرید ملک در کشور ترکیه
  • مدارک مورد نیازانتقال سند در ترکیه
  • وکالتنامه در خرید ملک ترکیه
  • قوانین خرید خانه و ملک در ترکیه و اخذ اقامت
  • خرید خانه در ترکیه و گرفتن اقامت
  • خرید ملک در کدام شهرهای ترکیه افزایش تقاضا دارد؟
  • درخواست وام برای خرید خانه در ترکیه
  • مراحل درخواست وام بانکی جهت خرید ملک ترکیه
  • نحوه بازپرداخت وام بانکی خرید ملک ترکیه

خرید ملک در ترکیه

مزایای خرید ملک در ترکیه

اجازه اقامت

اجازه اقامت به خارجی‌هایی که ملکی در ترکیه خریداری کرده اند، به راحتی داده می‎شود. شما می‌توانید با خرید ملک اقامت ۳ ساله برای خود و خانواده خود دریافت کنید. این اجازه اقامت به تمام اعضای خانواده از جمله همسر / شوهر و فرزندان زیر ۱۸ سال داده می‌شود.

امکانات رفاهی

بخش املاک و مستغلات و ساخت و ساز در ترکیه در سال‌های اخیر بسیار خوب توسعه یافته است و گزینه‌های ملکی بسیار لوکس و مدرن را به خریداران خود ارائه می‌دهد. در حالی که بیشتر خانه‌های تازه ساخته دارای فناوری هوشمند هستند، تقریباً همه آنها دارای امکانات مجلل مانند استخر، اسپا و سالن بدنسازی هستند.

هزینه کم

هزینه زندگی در ترکیه بسیار ارزان‌تر از کشورهای اتحادیه اروپا یا ایالات متحده است. ترکیه یک کشور کشاورزی است. دسترسی به میوه‌ها و سبزیجات تازه در چهار فصل سال امکان پذیر است. به همین دلیل هزینه‌های غذا در کشور ترکیه بسیار پایین است. اتباع خارجی با توجه به نرخ ارز می‌توانند زندگی راحتی در کشور ترکیه داشته باشند.

مراحل خرید ملک در ترکیه

برای خرید ملک در ترکیه باید حساب بانکی در ترکیه افتتاح کنید. زیرا برای نقل و انتقال پول به حساب بانکی نیاز دارید. 

در ابتدا بودجه و شهری که می‌خواهید خانه بخرید را مشخص کنید. 

در صورتیکه قصد خرید ملک را در ترکیه دارید، از مشاوره و وکالت وکیل متخصص املاک در ترکیه بهره مند شوید. 

قبل از خرید ملک یا آپارتمان در ترکیه کلیه استعلامات درمورد ارزش واقعی ملک و مالیات ملک را انجام دهید. 

بهتر است ملک‌هایی را خریداری کنید که دارای سند اول و پایان کار باشد. 

بعد از اینکه سند مالکیت ملک به اسم شخص شد، امور مربوط به اخذ اقامت را می‌توان شروع نمود.

بیشتر بخوانید:قیمت خرید آپارتمان در استانبول در سال 2022

فرآیند خرید ملک در ترکیه

برای خرید خانه در ترکیه، خریدار باید تابعیت کشورهای مجاز خرید املاک را دراین کشور داشته باشد. شخص باید درخواست مبنی بر اقدامات مقدماتی انتقال سند ماکیت را در سازمان ثبت اسناد و املاک ترکیه انجام دهد.

مدارک مورد نیاز انتقال سند در ترکیه

مدارک لازم برای انتقال سند در ترکیه شامل موارد ذیل است:

  • سند ملک خریداری شده با تاییدیه سازمان ثبت اسناد
  • اصل و کپی برگ پایان کارملک
  • رسید تسویه حساب عوارض شهرداری
  • ارائه بیمه نامه در مورد زلزله ملک خریداری شده
  • یک قطعه عکس 4*6 فروشنده
  • دو قطعه عکس 4*6 خریدار
  • دو قطعه عکس 4*6 خریدار
  • اصل پاسپورت مالک با ترجمه رسمی خریدار به ترکی
  • حضور شاهد دونفر با مترجم رسمی
  • حضور مالک و وکیل با وکالت نامه رسمی

خرید خانه در ترکیه

نکات مهم برای خرید ملک در ترکیه

چه قصد مهاجرت و چه سرمایه گذاری داشته باشید، ترکیه می‌تواند یک فرصت طلایی باشد. اخیراً پروژه‌های توسعه و بازسازی مسکن رونق گرفته است که می‌تواند منجر به افزایش سهام مسکن در بازار شود. در چند سال گذشته، تقاضا برای املاک ترکیه توسط خریداران خارجی افزایش یافته است.

  • برای خرید ملک در ترکیه لازم نیست شهروند یا مقیم ترکیه باشید.
  • شهروندان خارجی اجازه ندارند، بیش از ۳۰ هکتار ملک در ترکیه خریداری کنند.
  • در مناطق ممنوعه نظامی خرید یا اجاره ملک امکانپذیر نیست.
  • به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، دولت ترکیه برای محافظت از خریداران و جلوگیری از کلاهبرداری در حوزه املاک و مستغلات، کنترل‌ها را تشدید کرده است.
  • مکان مناسب برای خرید ملک بستگی به چیزی دارد که به دنبال آن هستید، مراکز خرید، مراکز تفریحی، ساحل یا فضاهای دیگر.

قوانین خرید خانه و ملک در ترکیه و اخذ اقامت

در صورتیکه خریداربه زبان ترکی و انگلیسی تسلط داشته باشد، می‌تواند قوانین خرید و فروش ملک در ترکیه را در سایت وزارت امور خارجه ترکیه مطالعه کند. 

برطبق ماده 35 قانون املاک و اراضی ترکیه، کلیه اتباع خارجی به غیر از کشورهایی که اجازه خرید و فروش ملک در ترکیه راندارند، می‌توانند در ترکیه ملک خریداری کنند. لیست کشورهای ممنوع در خرید ملک در ترکیه درسایت سازمان ثبت و نقشه برداری اراضی ترکیه درج شده است. اگر شخص ملکی در ترکیه خریداری کند و ساخت و ساز انجام دهد، باید در دوسال ساخت پروژه را شروع کند.

یکی از موارد اخذ اقامت ترکیه خرید ملک در ترکیه است. خرید ملک برای اقامت بلند مدت در این کشور الزامی است. 

اگر شخص اقامت یکساله را دریافت نماید، بعد از 5 سال اقامت می‌تواند برای اخذ اقامت دایم در ترکیه اقدام کند. در صورتیکه شخص مبلغ 250 هزاردلار ملک و مستغلات خریداری نماید، می‌توانند اقامت ترکیه را اخذ کنند.در صورتیکه برای 5 سال در ترکیه به طور متوالی زندگی کنید، می‌توانید تقاضای تابعیت این کشور را داشته باشید. 

اشخاصی که در ترکیه ملک می‌خرند، اجازه اقامت این کشور را دریافت می‌کنند.همچنین خانواده این اشخاص می‌توانند اجازه اقامت دریافت نمایند. در صورتیکه شخص اقامت را اخذ کند، فرزندان وی می‌توانند در ترکیه تحصیل کنند. اشخاصی که دارای اقامت هستند، به راحتی می‌توانند در ترکیه شغل پیدا کنند.

اخذ شهروندی با خرید خانه در ترکیه

تمامی خارجیانی که دارای اموال غیر منقول در ترکیه هستند واجد شرایط درخواست اقامت در ترکیه هستند. در جلسه هیئت دولت ترکیه مقرر شد، ارزش املاکی که برای درخواست شهروندی ترکیه خریداری می‌شوند از ۲۵۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزار دلار افزایش یابد. طبق برنامه شهروندی برای خرید خانه در ترکیه، اتباع خارجی می‌توانند در هر نقطه از ترکیه به جز مناطق نظامی، ملک خریداری کنند. این سرمایه گذاری کمک می‌کند تا خود فرد و خانواده‌‌اش، بتوانند بلافاصله شهروند ترکیه شوند. در واقع خرید ملک در ترکیه به شما امکان سرمایه گذاری سودآور را در کنار اخذ شهروندی ترکیه می‌دهد.

وکالتنامه در خرید ملک در ترکیه

برای اعطای وکالت نامه باید مواردی در نظر گرفته شود. اگر خریدار یا فروشنده در خارج از ترکیه باشند، اعطای وکالت نامه باید درسفارت ترکیه در کشور مبدا ثبت شود.اگر کشوری که وکالت‌نامه را صادر می‌کند عضو معاهده لاهه باشد، نیاز به صدور نامه رسمی نیست. ایران عضو معاهده لاهه نیست. در نتیجه برای اخذ وکالت‌نامه باید نامه صادر شود. وکالت‌نامه و مدارک مورد نیاز با ترجمه رسمی باید توسط وزارت امور خارجه و سفارت ترکیه تایید شود.

بیشتر بخوانید: مراحل اخذ پاسپورت ترکیه در کوتاهترین زمان

مزایای خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در کدام شهرهای ترکیه افزایش تقاضا دارد؟

ترکیه کشوری خوش آب و هوا است. مکان خرید املاک در شهرهای ترکیه برطبق هدف اتباع خارجی در خرید ملک متغیر است.در سال های گذشته خرید ملک در شهرهای آنتالیا، ازمیر، کوش،آداسی، آلانیا و استانبول افزایش یافته است. شهرهای ترکیه طرفداران زیادی دارد. بیشتر اتباع خارجی برای بازنشستگی ترجیح می‌دهند درمنطقه کاراد ملک خریداری نمایند.

رشد قیمت ملک در ترکیه چگونه است؟

قیمت ملک در ترکیه رو به افزایش است و در شهر استانبول این افزایش بسیار چشمگیرتر است. از جمله دلایل رشد قیمت ملک می‌توان به افزایش هزینه‌های ساخت و ساز و نبود تعادل بین عرضه و تقاضا اشاره کرد.

قیمت خرید ملک در ترکیه به پول ایران

نام شهر میانگین قیمت به ازای هر متر مربع
استانبول 4432 لیر (متری 15 میلیون تومان به پول ایران)
ازمیر 3569 لیر (متری 11 میلیون  تومان به  پول ایران)
آنتالیا 4100 لیر (متری 12 میلیون تومان به پول ایران)
آنکارا 2900 لیر (9متری  میلیون تومان به پول ایران)
بدروم 3200 لیر (متری 9 میلیون تومان به پول ایران)
دنیزلی 1500 لیر (متری 6 میلیون تومان به پول ایران)

آیا امکان خرید ملک در ترکیه به صورت اقساطی وجود دارد؟

اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، دو گزینه برای پرداخت وجود دارد، به صورت نقدی یا اقساطی. خرید اقساطی یکی از مجموعه تسهیلاتی است که دولت ترکیه به تمامی خارجی‌هایی که قصد خرید خانه در ترکیه را دارند، ارائه می‌کند. منظور از پرداخت اقساطی، پرداخت بهای ملک در چند مرحله است که باید بین فروشنده و خریدار توافق حاصل شود. لازم به ذکر است که برای خرید اقساطی ملک باید قسمتی از ارزش ملک بین ۳۵ تا ۵۰ درصد ارزش کل ملک، پرداخت شود.

  • مدت زمان پرداخت اقساط با توجه به شرکت سازنده متفاوت است. فروشنده می‌تواند تعیین کند که کل مبلغ باید ظرف 12، 24، 36 یا 48 ماه پرداخت شود. این شما هستید که متناسب با بودجه خود باید زمان باز پرداخت را قبول کنید.
  • خریدار تا پس از پرداخت کامل اقساط، سند مالکیت را دریافت نمی‌کند و پس از آخرین پرداخت، مراحل انتقال مالکیت آغاز می‌شود.
  • کلیه پرداخت‌هایی که برای ملک انجام می‌شود، باید با فیش بانکی باشد.

چه کسانی واجد شرایط برای خرید ملک و مستغلات در ترکیه هستند؟

ترکیه یک مقصد محبوب برای خریداران املاک و مستغلات است. تقریباً افراد از همه ملیت‌ها می‌توانند در ترکیه ملک بخرند. قبل از سال ۲۰۱۲، مردم بیش از ۴۰ کشور نمی‌توانستند ملک بخرند. اما امروزه، پس از اصلاحات انجام شده توسط دولت ترکیه، از سال ۲۰۱۲ تقریباً همه ملیت‌ها به جز پنج کشور سوریه، کره شمالی، قبرس جنوبی، ارمنستان و کوبا می‌توانند در ترکیه ملک بخرند. برخی از افراد برای اهداف گذراندن تعطیلات در ترکیه ملک می‌خرند، در حالی که بسیاری از افراد از فرصت‌های سرمایه گذاری سودآور استفاده می‌کنند و عده‌‌ای دیگر برای مهاجرت اقدام به خرید ملک می‌کنند. علاوه بر این، برخی از خریداران به دلیل ویژگی‌های عالی این کشور و نرخ بازگشت سرمایه خوب، بیش از یک ملک در ترکیه خریداری کردند. ایرانی‌ها در فهرست ملیت‌هایی که بیشترین خرید ملک را در ترکیه دارند، رتبه اول را دارند. پس از ایران، عراق، روسیه افغانستان و یمن قرار دارند.

درخواست وام برای خرید آپارتمان در ترکیه

برای خرید ملک ترکیه می‌توانید از وام بانکی استفاده کنید.اعطای وام برای خرید ملک و خانه دارای شرایطی است. زیرا سیاست ترکیه در دادن وام بانکی به اتباع خارجی متفاوت است. میزان اعطای وام به مواردی مانند گردش مالی، نوع کسب و کار، میزان حقوق دریافتی شخص خریدار ملک، ارزش ملک خریداری شده بستگی دارد. 

بانک به میزان 75 درصد ارزش ملک تسهیلات اعطا می‌کند. بازپرداخت وام بانکی خرید ملک متفاوت است و در بعضی موارد مدت زمان بازپرداخت تسهیلات حداکثر 10 سال است. همچنین یکی از شرایط خرید خانه در ترکیه این است که سن خریدار 25 الی 70 سال باشد تا بتواند از وام بانکی استفاده کند.

مراحل درخواست وام بانکی جهت خرید ملک در ترکیه

  • درخواست دریافت وام به بانک عامل
  • ارزیابی درخواست وام توسط بانک
  • بازدید ناظر بانک از ملک
  • ارزش گذاری ملک به وسیله ناظر بانک

نحوه بازپرداخت وام بانکی خرید ملک در ترکیه

برای بازپرداخت وام معادل 50 درصد حقوق یا درآمد ماهیانه شخص خریدار تعیین می‌شود.مدت بازپرداخت وام در ابتدا مشخص می‌شود. بازپرداخت وام به صورت ارزی نیز قابل انجام است. همچنین از یورو، دلار و پوند نیز به جای لیر می‌توانید استفاده کنید. اگر وام گیرنده از دریافت وام منصرف شود و مبلغ تسهیلات را تسویه نماید، مبلغی به عنوان جریمه باید به بانک پرداخت کند. در صورتیکه تعداد اقساط باقیمانده کمتر از 36 قسط باشد، جریمه ای معادل یک درصد کل مبلغ وام را باید به بانک پرداخت کند. اگر تعداد اقساط باقیمانده بیشتر از 36 قسط باشد، معادل 2 درصد کل مبلغ وام باید جریمه پرداخت شود.

وکیل خرید خانه در ترکیه

هنگام خرید ملک در یک کشور خارجی باید به نکات زیادی توجه کرد. بدون کمک یک متخصص که مقررات و قوانین را به خوبی می‌شناسد، نهایی کردن این روند کمی دشوار است. شما می‌توانید با استخدام یک وکیل ملکی با هزینه نسبتا کم، تمام خطرات را از بین ببرید. بنابراین استخدام وکیل هنگام خرید ملک در یک کشور خارجی که قانون ثبت املاک را نمی‌دانید و نمی‌توانید به زبان محلی آنها صحبت کنید، انتخاب عاقلانه‌ای خواهد بود. خرید ملک در ترکیه نسبت به اکثر کشورها آسان‎تر و زمان‌بر است. استخدام وکیل برای خرید خانه در ترکیه الزامی نیست. علاوه بر این، اگر با یک مشاور املاک حرفه‌‌ای سر و کار دارید، نیازی به وکیل ندارید. با این وجود، استخدام وکیل تضمین می‌کند که ملکی که خریداری می‌کنید از نظر قانونی مناسب است و فرآیند خرید به طور موثر مدیریت می‌شود.

برای خرید ملک در ترکیه ابتدا در بازار تحقیق کنید و یک مشاور املاک محلی معتبر پیدا کنید. هنگامی که ملکی را که می‌خواهید بخرید، پیدا کردید، در مورد قیمت و شرایط خرید با فروشنده مذاکره کنید. شما یک قرارداد خرید امضا می‌کنید و یک سپرده کم جهت رزرو پرداخت می‌کنید. یک وکیل مورد اعتماد و واجد شرایط را برای رسیدگی به جنبه قانونی معامله تعیین کنید. شما باید شناسنامه، گذرنامه و در صورت نیاز اجازه اقامت خود را آماده داشته باشید. وکیل شما، سند مالکیت ملک را بررسی خواهد کرد. سپس مراحل انتقال سند را انجام و شما یکی از ساکنین ترکیه خواهید شد.

کارشناسان اینوسپات تمامی مراحل خرید ملک و خانه در ترکیه را برای شما انجام میدهند.


ارتباط با کارشناسان اینوسپات
ملک، آپارتمان و خانه رویایی خود را در ترکیه خریداری کنید.
021-87700913
اینوسپات

برای مشاهده املاک ترکیه به لینک زیر مراجعه کنید:


ترکیه
38 Properties

[kkstarratings]

سوالات متداول

[wp-faq-schema accordion=1]