یونان، کشوری در جنوب شبه جزیره بالکان است که از سال 1981 میلادی عضو  اتحادیه اروپا شده است. زبان رسمی این کشور یونانی و واحد پول آن یورو است. یونان به دلیل داشتن مکان‌های تاریخی چند هزار ساله و جاذبه‌های گردشگری متنوع یکی از محبوب‌ترین مناطق توریستی اروپا است. یونان، یک کشور توسعه یافته است که افراد زیادی تمایل به دریافت گلدن ویزای یونان و اقامت آن دارند. روش‌های مختلفی برای دستیابی به این هدف وجود دارد که یکی از آن‌ها اخذ اقامت یونان از طریق تمکن مالی است. در این روش، متقاضی باید ثابت کند که می‌تواند هزینه‌های مربوط به زندگی خود و خانواده‌اش را در طی اقامت در این کشور تامین کند.

چگونگی دریافت اقامت یونان از طریق تمکن مالی

ویزای خود حمایتی یا تمکن مالی، یکی از روش‌های اخذ اقامت یونان است که به آنFinancial Independent Person  یا FIP گفته می‌شود. این روش، یکی از بهترین راه‌ها برای اقامت در اروپا است که پروسه آن کمتر از چهار ماه طول می‌کشد. به همین دلیل، بسیاری از اتباع کشورهای در حال توسعه از این روش برای دستیابی به یک زندگی توام با رفاه و آرامش استفاده می‌کنند. افرادی که از این طریق اقامت یونان را دریافت می‌کنند، اجازه استخدام در این کشور را ندارند. اما می‌توانند کسب و کار خود را داشته باشند. 

برای دریافت این نوع اقامت باید ابتدا برای ویزای بلند مدت D یونان اقدام کنید. در صورتیکه تمکن مالی شما اثبات شود، اجازه اقامت دو ساله برای شما صادر می‌شود که می‌توانید هر سه سال یکبار آن را تمدید کنید. این روش به خرید ملک در یونان،  سرمایه‌گذاری و رعایت شرط حضور نیاز ندارد. با این حال، برای دریافت اقامت دائم یونان باید حداقل پنج سال در این کشور زندگی کنید. بعد از هفت سال اقامت هم می‌توانید پاسپورت یونان را دریافت کنید. این کشور تابعیت مضاعف را به رسمیت می‌شناسد. بنابراین، از این نظر مشکلی نخواهید داشت.

چگونگی دریافت اقامت یونان از طریق تمکن مالی

مزایای دریافت ویزای تمکن مالی یونان

تمکن مالی یونان یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای ورود به حوزه شینگن است.

سایر مواردی که باعث شده اقامت این کشور برای بسیاری از افراد جذاب باشد، عبارتند از:

  • زندگی در یک کشور مدرن و عضو اتحادیه اروپا
  • عدم نیاز به رعایت شرط حضور برای اخذ اقامت
  • امکان دریافت تابعیت مضاعف
  • اعتبار بالای پاسپورت یونان در بین کشورهای مختلف جهان
  • امکان سفر به کلیه کشورهای حوزه شینگن
  • نداشتن محدودیت سنی
  • معاف بودن از پرداخت سالیانه مالیات بر درآمد
  • بهره‌مند شدن از بیمه‌های درمانی بین‌المللی
  • عدم نیاز به ارائه مدرک مبنی بر تسلط به زبان انگلیسی یا یونانی
  • امکان افتتاح حساب در بانک‌های یونان و برخورداری از مزایای اتصال به تجارت جهانی
  • نداشتن رویکردهای نژادپرستانه
  • برخورداری از آب و هوای معتدل اقیانوسی

شرایط لازم برای دریافت اقامت یونان از طریق تمکن مالی

برای دریافت اقامت یونان از طریق تمکن مالی باید میزان درآمد ماهانه شما در ایران حداقل 2 هزار یورو باشد. این مبلغ به ازای همسر 20 درصد و به ازای هر فرزند زیر 18 سال 15 درصد افزایش پیدا می‌کند. 

شهروندان کشورهای جهان سوم که از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار دارند می‌توانند برای دریافت اقامت یونان اقدام کنند. در صورتیکه این افراد منابع کافی برای پوشش هزینه‌های خود را داشته باشند، برای اخذ اقامت یونان واجد شرایط هستند. تنها پیش نیاز مهم برای مهاجرت از این طریق اثبات درآمد ماهانه مشخص از هر طریقی به جز اشتغال است. به عبارت دیگر، درآمد شما باید از منابعی مثل سود سپرده بانکی، حقوق بازنشستگی، اجاره ملک، سود سهام و … حاصل شود. 

اگر در بانک از سپرده قابل قبولی برخوردار هستید، می‌توانید مدارک مربوط به آن را به جای درآمد ماهانه ارائه کنید. چون اقامت شما دو ساله است باید برای 24 ماه پول کافی در اختیار داشته باشید. بنابراین، باید به ازای هر ماه 2 هزار یورو در حساب بانکی خود سپرده‌گذاری کنید. در صورتیکه همسر و فرزندان‌تان شما را همراهی می‌کنند این میزان افزایش می‌یابد.

برای اینکه بتوانید اقامت یونان را از طریق خود حمایتی دریافت کنید باید علاوه بر تمکن مالی ماهانه، حساب بانکی هم داشته باشید. بدین منظور 24 هزار یورو برای خود و 6 هزار یورو به ازای هر عضو خانواده به حسابی که در یکی از بانک‌های یونان افتتاح کرده‌اید، واریز کنید. سپس به منظور دریافت ویزا باید یک گردش حساب سه ماه به سفارت این کشور ارائه دهید. همچنین باید مدارک مربوط به قرارداد بیمه که کل هزینه‌های شما را در طی اقامت پوشش می‌دهد، نشان دهید. 

بیشتر بخوانید: پاسپورت ترکیه را چگونه می‌توان دریافت کرد؟

اقدامات لازم بعد از ورود به یونان

بعد از ورود به یونان به اداره اتباع مهاجران مراجعه کرده و درخواست صدور کارت اقامت دهید. برای اخذ اقامت یونان از طریق تمکن مالی فقط باید 14 روز در سال در این کشور زندگی کنید. به عبارت دیگر، به منظور حفظ اقامت یونان نیاز نیست در این کشور حضور دائمی داشته باشید.

این نوع  اقامت در اغلب کشورها برای تسهیل زندگی در دوران بازنشستگی پیش‌بینی شده است. به همین دلیل، دریافت‌کنندگان آن نمی‌توانند در کشور مقصد به کار مشغول شوند. اما امکان سرمایه‌گذاری و کسب درآمد یورویی در این روش مهاجرتی وجود دارد.