استانبول به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوان یکی از توریستی‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود. و یا افراد بسیاری برای تحصیل، کار و یا خرید آپارتمان در استانبول وارد این کشور میشوند. سالانه گردشگران زیادی از طریق فرودگاه های استانبول وارد این شهر می‌شوند. اگرچه امکان سفر به صورت زمینی هم فراهم است، اما به دلیل راحتی استفاده از هواپیما بیشتر افراد از مسیر هوایی به ترکیه سفر می‎کنند.

سیستم حمل و نقل هوایی در استانبول با حجم بالایی از ترافیک روبرو است. برای حل این مشکل فرودگاه‌های مختلفی در این شهر ساخته شده‌اند که جز مدرن‌ترین و بهترین فرودگاه‌های جهان قرار می‌گیرند. رشد گردشگری در استانبول باعث شده که صنعت حمل و نقل هوایی این شهر به طور چشمگیری پیشرفت کند. چنانچه قصد خرید بلیط هواپیما به مقصد استانبول را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی فرودگاه های استانبول

این شهر 3 فرودگاه مجهز و مدرن دارد که عبارتند از:

فرودگاه آتاتورک

فرودگاه آتاتورک، اولین فرودگاه مسافربری استانبول است که این روزها به دلیل کمبود فضا به هواپیماهای باری و جت‌های خصوصی اختصاص داده شده است. این فرودگاه در 24 کیلومتری میدان تقسیم و در بخش اروپایی شهر قرار دارد.
فرودگاه آتاتورک که در منطقه باکرکوی ساخته شده زمانی پررفت و آمدترین فرودگاه ترکیه محسوب می‌شده است. این فرودگاه وسیع که در سال 1924 میلادی افتتاح شده دارای دو ترمینال مسافربری است. یکی از این ترمینال‌ها به پروازهای داخلی و دیگری به پروازهای خارجی اختصاص دارد.

فرودگاه آتاتورک

مسیر دسترسی

فرودگاه آتاتورک استانبول از طریق مترو، اتوبوس و تاکسی به سایر نقاط شهر دسترسی دارد. خوشبختانه تعداد ایستگاه‌های متروی استانبول به قدری زیاد است که به راحتی نقاط مختلف شهر را پوشش می‌دهد. بنابراین، می‌توانید با استفاده از مترو به راحتی به مقصد برسید. استفاده از اتوبوس به افرادی توصیه می‌شود که چمدان و بار زیادی ندارند. هزینه این وسیله حمل و نقل عمومی با مترو تفاوت زیادی ندارد، اما در مقایسه با تاکسی ارزان‌تر است.

سیستم حمل و نقل هوایی در استانبول با حجم بالایی از ترافیک روبرو است. برای حل این مشکل فرودگاه‌های مختلفی در این شهر ساخته شده‌اند که جز مدرن‌ترین و بهترین فرودگاه‌های جهان قرار می‌گیرند. رشد گردشگری در استابول باعث شده که صنعت حمل و نقل هوایی این شهر به طور چشمگیری پیشرفت کند. چنانچه قصد خرید بلیط هواپیما به مقصد استانبول را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : مراحل دریافت پاسپورت ترکیه در چند قدم

فرودگاه صبیحه گوکچن

این فرودگاه در جنوب استانبول و در فاصله 45 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. صبیحه گوکچن، یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه های استانبول است که در بخش آسیایی شهر ساخته شده است. دلیل ساخت این مکان ظرفیت کم پروازهای داخلی و خارجی در فرودگاه آتاتورک بود. در سال 2015 صبیحه گوکچن لقب سومین فرودگاه پرتردد جهان را به خود اختصاص داد.

فرودگاه صبیحه گوکچن

مسیر دسترسی

موقعیت صبیحه گوکچن به صورتی است که در مقایسه با فرودگاه آتاتورک برای دسترسی به آن باید هزینه‌ بیشتری پرداخت شود. در حال حاضر، با استفاده از مترو امکان دسترسی به این فرودگاه وجود ندارد. اما گفته می‌شود که به زودی خط 4 مترو به صبیحه گوکچن می‌رسد.

اتوبوس، یکی از به صرفه‌ترین روش‌های حمل و نقل محسوب می‌شود. اتوبوس‌های صبیحه گوکچنن زیر نظر شهرداری هستند و مسافران را به نقاط مختلف شهر می‌رسانند. اتوبوس‌ها از ساعت 4 صبح تا 1 بامداد فعالیت کرده و هر 30 دقیقه یکبار مسافران را جابجا می‌کنند. با این حال، اتوبوس برای افرادی که به صورت خانوادگی سفر می‌کنند یا بار زیادی دارند، مناسب نیست. این افراد بهتر است برای رفت و آمد از تاکسی استفاده کنند.

فرودگاه جدید استانبول

یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌ های استانبول است که به دلیل وجود امکانات و تجهیزات پیشرفته توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب کرده است. نام فرودگاه جدید استانبول به انگلیسی Istanbul Airport است که با تصمیم اردوغان انتخاب شده است. البته چون شرکت IGA سازنده این فرودگاه است به آن IGA Airport هم گفته می‌شود.
این فرودگاه در سال 2018 و در نود و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه کار خود را با تعداد محدودی پرواز شروع کرد. تخمین زده می‌شود که این فرودگاه تازه تاسیس در زمان تکمیل خود بتواند سالانه میزبان 200 میلیون مسافر باشد.
Istanbul Airport در بخش اروپایی شهر و در نزدیکی دریای سیاه واقع شده است. فاصله فرودگاه جدید استانبول با میدان تقسیم حدود 35 کیلومتر و نزدیک‌ترین جاده اصلی به آن جاده D020 است.
Istanbul Airport دارای معماری زیبایی است که با فرهنگ و سمبل‌های ترکیه مطابقت دارد. این فرودگاه به دلیل استفاده از طرح و نقش‌های ترک و اسلامی در برج مراقبت در سال 2016 برنده جایزه بین‌المللی معماری شد. برای طراحی این برج از گل لاله که گل ملی ترکیه است، الهام گرفته شده است.

مسیر دسترسی

همانند سایر فرودگاه های استانبول روش‌های مختلفی برای دسترسی به این فرودگاه وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • اتوبوس: روزانه حدود 150 دستگاه اتوبوس مسیر بین فرودگاه و نواحی اروپایی و آسیایی شهر را طی می‌کنند. شما برای استفاده از این اتوبوس‌های باید به طبقه منفی دو فرودگاه مراجعه کنید. قیمت بلیط اتوبوس با توجه به مسافت 12 تا 30 لیر و مدت زمان سفر 30 تا 90 دقیقه است. استفاده از اتوبوس برای کودکان زیر 5 سال رایگان است.
  • تاکسی: تاکسی راحت‌ترین و در عین حال یکی از گران‌ترین وسایل حمل و نقل محسوب می‌شود. با توجه به فاصله زیاد فرودگاه با مناطق مهم استانبول برای استفاده از این وسیله باید هزینه زیادی بپردازید. کرایه تاکسی تا میدان تقسیم حداقل 105 لیر و تا محله سلطان احمد حداقل 150 لیر است. کرایه با استفاده از تاکسی‌متر محاسبه می‌شود.
  • سرویس شاتل اختصاصی: این سرویس جایگزین مناسبی برای تاکسی یا اتوبوس به شمار می‌رود. شما می‌توانید با استفاده از اتومبیل‌های کوچک با ظرفیت 3 نفر یا ون و مینی‌بوس با ظرفیت 19 نفر به راحتی به هتل خود بروید.

بیشتر بخوانید : روش های سرمایه گذاری در انگلیس

[kkstarratings]