ترکیه یکی از کشورهای پیشگامی است که افراد خارجی تمایل به خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت این کشور را دارند. بر اساس داده های موسسه آماری ترکیه، با وجود همه گیری، فروش سالیانه ملک به افراد خارجی به 41.298 واحد در سال 2020 رسیده که این رقم نزدیک به میزان فروش 45.967 واحدی در سال 2019 می باشد.

آب و هوای معتدل ترکیه، زیبایی های طبیعی، محیط سرمایه گذاری جذاب، هزینه های مقرون به صرفه زندگی و فرهنگ مدرن با افراد خارجی روی تصمیم گیری آنها برای خرید خانه تاثیر می گذارد. برخی سوال می کنند که آیا افغانها هم میتوانند در ترکیه ملک بخرند و تا کنون چند ملک خریداری کرده اند؟ در زیر به این سوالات پاسخ میدهیم.

چهارچوب قانونی برای خرید منزل در ترکیه

مبنای قانونی خرید ملک توسط افراد خارجی در ترکیه قانون زمین است. با پیروی از اصلاحیه قانون، که از ماه مه 2012 به اجرا درآمده، عمل معامله به مثل در خرید املاک و مستغلات توسط اشخاص حقیقی خارجی در ترکیه متوقف شده است.

به لطف این قانون، ترکیه برای افراد خارجی تسهیلاتی را برای خرید ملک فراهم کرده که این تسهیلات در مقایسه با سایر کشورهای دنیا بسیار زیادتر است. تا آنجا که تقریباً همه ملیت ها، از جمله مردم افغانستان، در حال حاضر می توانند در ترکیه با کمی بروکراسی املاکی مانند آپارتمان، خانه، ویلا، زمین و واحدهای تجاری را خریداری کنند. از بین 195 کشور دنیا تنها شهروندان کشورهای سوریه، ارمنستان، کره شمالی، کوبا و نیجریه نمیتوانند در ترکیه ملک بخرند.

آیا محدودیت هایی برای افراد خارجی وجود دارد؟

در کنار آزادی های خرید ملک برای افراد خارجی، محدودیت هایی نیز وجود دارد. شهروندان افغانی برای خرید ملک در ترکیه نیاز به اقامت در این کشور ندارند. در عین حال آن دسته از شهروندان افغانی که اقدام به خرید ملک در ترکیه کنند اجازه اقامت در این کشور را داشته و در بازه های زمانی مشخصی باید اقامت خود را تمدید کنند. به علاوه میتوانند برای خانواده های خود نیز مجوز اقامت بگیرند. همچنین فرزندان آنها با مجوز اقامت فعلیشان میتوانند از امکانات تحصیلی برخوردار شوند.

آیا محدودیت هایی برای افراد خارجی وجود دارد؟

بیشتر بخوانید : شرایط و هزینه های خرید ملک در استانبول

 

آیا افغانها در ترکیه ملک میخرند؟

مردم افغان میتوانند بدون هیچ مشکلی در ترکیه ملک بخرند. آنها در سالهای اخیر علاقه زیادی به خرید ملک در ترکیه نشان داده اند. به عنوان مثال آنها در چند سال اخیر در بین 5 کشور برتر خرید ملک در ترکیه قرار دارند.

افغانها در سال 2018 تعداد 2084 خانه، در سال 2019 تعداد 2191 خانه و در سال 2020 تعداد 1921 خانه خریداری کرده اند. در سه ماهه اول 2021 این رقم به 700 واحد رسیده است.

بیشتر افغانیهایی که در ترکیه ملک خریده اند تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند. به علاوه، برخی نیز مجوز اقامت گرفته اند و برخی از آنها به لطف نزدیکی جغرافیایی با این کشور تعطیلات تابستان خود را با هزینه اقامت مقرون به صرفه ای سپری می کنند. 

آیا افغانها میتوانند با خرید ملک تابعیت ترکیه دریافت کنند؟

ترکیه افراد خارجی را تشویق می کند تا با سرمایه گذاری کردن در این کشور تابعیت ترکیه را دریافت کنند. بر اساس قوانین جدید که در روزنامه رسمی به تاریخ 18 سپتامبر 2018 منتشر شده، جمهوری ترکیه تسهیلاتی را برای دریافت تابعیت این کشور بوجود آورده است. حداقل میزان خرید ملک به جهت دریافت تابعیت از یک میلیون دلار به دویست و پنجاه هزار دلار کاهش پیدا کرده است.

در نتیجه، فرصت دریافت تابعیت ترکیه برای افراد خارجی بسیار جذابتر از همتایان دیگر آن در سرتاسر دنیا شده است. بسیاری از افغانی ها به دلیل  انگیزه هایی که در اثر برداشتن محدودیتهای قبلی بوجود آمده، سرمایه گذاری خود را در ترکیه افزایش داده اند.

برای گرفتن تابعیت ترکیه، خرید ملک ساده ترین و سریعترین روش سرمایه گذاری است. برای مثال، هر فرد افغانی که ملکی به حداقل ارزش 250 هزار دلار در ترکیه بخرد در یک دوره سه تا چهار ماهه تابعیت ترکیه را دارد و بلافاصله میتواند از مزایای آن استفاده کند. به علاوه، همسر و فرزندان زیر 18 سال او نیز میتوانند بدون نیاز به سرمایه گذاری بیشتر تابعیت بگیرند.