ترکیه دروازه بین اروپا (جنوب شرقی) و آسیا (غربی)، که بخش کوچکی از این کشور، در اروپا و بقیه بخش ها در آسیا در نظر گرفته می شود.

ترکیه، که برای چای شیرین، کباب های معروف و مقصد مقرون به صرفه برای سفر معروف است، کشوری محبوب برای بازدید همه نوع مسافری محسوب می شود.

از خیابان های شلوغ استانبول تا خرابه های رومی در آنتالیا، از جشنواره ی بالن های هوای داغ در کاپادوکیه تا قلعه بودروم در بودروم، و البته …. سواحل خنک فراوان، این کشور، میزبان هر چیز جذاب برای همه است.

پیش از آنکه عکس یا فیلم های زندگی ساحلی خود از کشف خرابه ها را به اشتراک بگذارید بدانید که رومینگ بین الملل ممکن است گران باشد. رومینگ در ترکیه می تواند سفر نسبتاً مقرون به صرفه ی شما را ناگهان گران تر کند. اگر به کشور ترکیه مسافرت کرده اید و یا قصد زندگی و خرید ملک در ترکیه و سرمایه گذاری در این کشور را دارید و مداوم در حال رفت و آمد هستید، پس شما به یک سیم کارت نیاز دارید.

خوشبختانه، می توانید سیمکارت ترکیش Turkish SIM تهیه کنید و از نرخ های محلی لذت ببرید. بهترین قسمتش اینجاست که ترکیه یکی از پایین ترین نرخ داده های تلفن همراه را در خاورمیانه و سراسر جهان دارد.

شما می توانید یک سیم کارت ترکیه ای را با حداقل سی لیر (50/3 دلار) از شرکت های ترک سل Turkcell، ودافون Vodafone و تورک تلکام Turk Telekom بگیرید. با این حال، پرداخت چنین مبلغی برای یک توریست یا مسافر چالش برانگیز خواهد بود- شما می توانید سیمکارت ترکیش Turkish SIM را حدود 200 لیر (30/23 دلار) شارژ کنید (مگر این که یکی از افراد محلی بتواند با شما بهتر معامله کند).

حتی اگر مجبور باشید برای سیمکارت خود حق بیمه گردشگری پرداخت کنید، همچنان می توانید از نرخ پایین داده های تلفن همراه لذت ببرید. می توانید یک گیگا بایت داده معتبر هفت روزه را تنها با 7 لیر (80/0 دلار) بگیرید. معامله رومینگ ارزان تر از این وجود ندارد!

اپراتورهای تلفن همراه ترکیه عاشق ارائه گزینه های مختلف هستند- به شدت. همه ی این اپراتورها حدود 90 بسته پیش پرداختی مختلف دارند، بسته های پس پراختی که دیگر بماند. پس موقع تلاش برای پیدا کردن بهترین طرح برای خود، راه های زیادی باید طی کنید.

آیا می توانید در ترکیه سیم کارت بخرید؟

هر کسی که در ترکیه زندگی می کند یا از آنجا بازدید می کند، می تواند بدون هیچ محدودیتی از فروشگاه ها و موبایل فروشی ها یک سیم کارت ترکیش از ترکسل، ترکی ودافون و ترک تلکام خریداری کند.

باید قوانین ثبت سیم کارت را رعایت کنید.

علاوه بر این، به تلفنی نیاز دارید که از فرکانس های مورد استفاده در این کشور پشتیبانی کند (ترجیحاً همه فرکانس ها برای داشتن بهترین تجربه در ترکیه).

علاوه بر این باید یک دستگاه بدون سیم کارت داشته باشید.

بیشتر بخوانید: مزایا و هزینه های خرید ملک در یونان

سیم کارت های ترکیه را از کجا باید خرید؟

سیمکارت های ترکیش را می توانید در فروشگاه های اصلی ترکسل، ودافون ترکی و ترک تلکام خریداری کنید. این سیمکارت ها را می توانید از فروشگاه های دیگری مثل کیوسک ها، مینی مارکت ها و فروشگاه های الکترونیک تهیه کنید. امکان خرید سیمکارت در فرودگاه های بین المللی مثل فرودگاه استانبول هم وجود دارد.

می توانید در فرودگاه های بین المللی زیر سیمکارت بخرید:

  • آدانا- فرودگاه آدانا شکیرپاشا (آدانا هاوالیمانی)
  • آنکارا- فرودگاه اسنبوگا آنکارا- آنکارا (آنکارا اسنبوگا هاوالیمانی)
  • آنتالیا- فرودگاه آنتالیا (آنتالیا هاوالیمانی)
  • دالامان- فرودگاه دالامان (دالامان هاوالیمانی)
  • استانبول- فرودگاه استانبول (استانبول هاوالیمانی)
  • استانبول- فرودگاه بین المللی سبیحا گوچن استانبول (استانبول سبیحا گوچن اولوس لاراراس هاوالیمانی)
  • ازمیر- فرودگاه عدنان مندرس ازمیر ( ازمیر عدنان مندرس هاوالیمانی)
  • میلاس و بودروم- فرودگاه میلاس- بودروم (میلاس- بودروم هاوالیمانی)

بهترین سیم کارت ترکیه

باید در فرودگاه ها سیم کارت های ترکیه را بخرید؟

برای سیم کارت های ترکیه می توانید انتظار مبالغ زیر را داشته باشید:

  • ترکسل: بین 34 تا 200 لیر
  • ودافون ترکی: بین 40 تا 200 لیر
  • ترک تلکام: حدود 200 لیر

به شدت توصیه می شود سیمکارت را از فروشگاه های رسمی اپراتورهای تلفن همراه خریداری کنید.

فروشندگان واسطه ای، اغلب خیلی بیشتر از قیمت رسمی سیمکارت از شما دریافت می کنند.

با این حال، هر شعبه ی ترکسل، ودافون ترکی و ترک تلکام هم می تواند (برای خارجی ها) قیمت خود را تعیین کند.

در اکثر موارد، اپراتورهای تلفن همراه، سیمکارتی با یک طرح (گران) به شما می فروشند. این گزینه ها اغلب ارزان تر از آن چیزی است که فروشنده به شما می فروشد (حدود 400 لیر- 47 دلار).

اپراتورهای زیر سیم کارت های ترکیه را برای توریست ها دارند:

  • ترکسل: 169 لیر
  • ودافون ترکی: 40 لیر (به جز هزینه ی سیمکارت جدید) 

بیشتر بخوانید: حداقل مبلغ برای خرید خانه در کانادا چقدر است؟

آیا می توانید از تلفن همراه خود در ترکیه استفاده کنید؟

ترکیه در ارتباطات سیار از فناوری GSM استفاده می کند. تلفن های CDMA در ترکیه کار نمی کند. اگر دستگاه تلفن همراه شما اسلات سیم کارت (پورت مخصوص قرار دادن سیمکارت) دارد از GSMA پشتیبانی می کند (امروزه 99 درصد تلفن های همراه از GSM پشتیبانی می کنند).

در ترکیه از فرکانس های اروپایی سنتی استفاده می شود که اغلب در ناحیه های 1 و 3 ITU (آفریقا، آسیا (مثل خاورمیانه)، اروپا و اقیانوسیه) استفاده می شوند.

آمریکایی ها (شمالی، مرکزی و آمریکای جنوبی و منطقه ی کارائیب- منطقه 2 ITU) از فرکانس های امریکایی استفاده می کنند که با فرکانس های اروپایی تفاوت دارد. 

فرکانس ها، شبکه ها و اپراتورهای تلفن همراه در ترکیه

ترکیه سه اپراتور شبکه تلفن همراه دارد:

  • ترکسل
  • ودافون ترکی
  • ترک تلکام

فرکانس های زیر در ترکیه استفاده می شوند:

2G: 1800 مگا هرتز

3G : 900 تا 2100 مگا هرتز

4G/LTE: 800 مگاهرتز (باند 20)، 900 مگاهرتز (باند8)، 1800 مگاهرتز (باند3)، 2100 مگاهرتز (باند1) و 2600 مگاهرتز (باند7)

5G NR در ترکیه

5G NR تجاری هنوز در ترکیه قابل استفاده نیست. با این حال نسخه های آزمایشی 5G NR از سال 2016 اجرا شده است. دولت ترکیه زمان اجرای مزایده ی مجوز 5G را اعلام نکرده است.

سه اپراتور ترکسل، ودافون ترکی و ترک تلکام، آزمون و آزمایش 5G NR را (زنده) اجرا می کنند. حتی ترکسل در آزمایشی در سال 2019 توانست با سرعت دانلود 283/2 گیگابایت بر ثانیه به رکورد جهانی سرعت دانلود دست یابد.

با این حال این رکورد قبلا شکسته شده بود.

بهترین سیم کارت در ترکیه کدام است؟

اگر می خواهید بهترین سیم کارت ترکیه را بخرید پیشنهاد می کنم به ترکسل بروید که پوشش گسترده و بالاترین سرعت را در این کشور دارد.