بعد از مهاجرت چه مشکلات و چالشهایی وجود دارد

مشکلات و چالش های بعد از مهاجرت

مهاجرت یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که در طول زندگی گرفته می‌شود. معمولاً هم قبل از مهاجرت و هم بعد از آن چالش‌های زیادی پیش روی افراد قرار می‌گیرد. مشکلات و چالش‌ های بعد از مهاجرت ممکن است بین افراد مختلف، متفات باشند. با این حال، بعضی از آن‌ها بین تمام مهاجران مشترک هستند که در اینجا به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مهم‌ترین مشکلات و چالش های بعد از مهاجرت کدامند؟

یادگیری زبان

زبان یکی از مهم‌ترین مشکلات بعد از مهاجرت است. توانایی برقراری ارتباط بر تمام زمینه‌هایی که باید با دیگران تعامل داشته باشید، تاثیرگذار است. از یافتن شغل تا تحصیل کردن و از پیدا کردن یک آدرس تا خرید غذا، همگی به یادگیری زبان نیاز ‌دارند. 

هر کشوری را که برای مهاجرت انتخاب می‌کنید باید حداقل یکی از زبان‌های رسمی آن را یاد بگیرید. اگر شما انواع مهارت‌ها را داشته باشید ولی قادر به ارتباط برقرار کردن با دیگران نباشید، نمی‌توانید در کشور مقصد کار کنید یا ادامه تحصیل دهید. 

در بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر سازمان‌های محلی برای مهاجران دوره‌های آموزشی زبان برگزار می‌کنند. شرکت در این دوره‌ها می‌تواند به حل مشکل زبان کمک کند. از طرف دیگر، در این کشورها تعداد زیادی مهاجر وجود دارد که در سال‌های گذشته به آن کشور وارد شده‌اند و می‌توانند تجربه‌های خود را در اختیار تازه واردان قرار دهند.

بیشتر بخوانید: شرایط سرمایه گذاری در آمریکا چیست؟

پیدا کردن شغل 

مانع مهم بعدی که بسیاری از مهاجران هنگام شروع زندگی در یک کشور جدید با آن روبرو می‌شوند، یافتن شغل مناسب است. برای اینکه بتوانید در یک کشور خارجی مشغول به کار شوید به رزومه مناسب، تجربه کاری، مدرک تحصیلی و دانستن زبان آن کشور نیاز دارید. 

یکی از مشکلاتی که بعضی اوقات در روند استخدام رخ می‌دهد، تائید نشدن مدرک تحصیلی است به عبارت دیگر، ممکن است کشوری که به آن مهاجرت کرده‌اید مدرک تحصیلی شما را به رسمیت نشناسد. به همین دلیل، توصیه می‌شود قبل از مهاجرت در مورد شرایط پیدا کردن شغل در کشور مورد نظر خود کاملاً تحقیق کنید.

بیشتر بخوانید: چه کشورهایی در آن‌ها خدمات خرید فرانچایز ارائه می‌شود؟

پیدا کردن شغل بعد از مهاجرت

پیدا کردن مسکن مناسب

یکی از مهم‌ترین چالش های بعد از مهاجرت که متاسفانه ممکن است مورد غفلت قرار گیرد، مسکن است. افرادی که وارد یک کشور جدید می‌شوند اطلاعاتی در مورد محله‌ها و فرهنگ ساکنین آن‌ها ندارند. معمولاً این افراد در بدو ورود برای یافتن مسکن فقط به قیمت و بودجه خود توجه می‌کنند. از طرف دیگر، نداشتن اطلاعات کافی در مورد نرخ خرید یا  اجاره مسکن گاهی اوقات تازه واردان را در معرض سوء استفاده دیگران قرار می‌‌دهد.

برای اینکه مشکلات مرتبط با یافتن مسکن را به حداقل برسانید باید قبل از مهاجرت تا جایی که مقدور است تحقیق کنید. در این تحقیقات باید تمام جوانب، از انتخاب محل سکونت گرفته تا نرخ خرید یا اجاره، را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: مشاوره خرید ملک در یونان با کارشناسان اینوسپات

دسترسی به خدمات مختلف

کشورهای مختلف ‌از نظر نوع خدماتی که ارائه می‌دهند و کیفیت این خدمات با هم تفاوت دارند. آگاهی از نحوه دسترسی به انواع خدمات یکی از مهم‌ترین چالش ‌های بعد از مهاجرت است.

شما به عنوان شخصی که در یک کشور جدید ساکن شده‌اید به انواع خدمات بهداشتی و درمانی، اجتماعی، حقوقی و … نیاز دارید. بنابراین، باید اطلاعات کافی در زمینه خدماتی که در آن کشور به شما ارائه می‌شود و نحوه دسترسی به آن‌ها داشته  باشید.

استفاده از امکانات حمل و نقل

افراد مهاجر از دو جنبه با مشکلات مرتبط با حمل و نقل روبرو می‌شوند. اول اینکه ممکن است گواهینامه رانندگی آن‌ها در کشور مقصد مورد تائید نباشد. در نتیجه این افراد باید هزینه‌ای را برای به تائید رساندن گواهینامه یا دریافت گواهینامه جدید متقبل شوند. دومین مشکل این افراد نداشتن اطلاعات کافی در مورد موقعیت جغرافیایی راه‌ها و همچنین روش‌های حمل و نقل است..

در حال حاضر در بسیاری از کشورها گواهینامه بین‌المللی صادر می‌شود که دریافت آن می‌تواند به کاهش مشکلات شما در هنگام ورود به کشور مقصد کمک کند.

استفاده از امکانات حمل و نقل پس از مهاجرت به کشوری دیگر

تفاوت‌های فرهنگی

تفاوت‌های فرهنگی ممکن است در نگاه اول مهم به نظر نرسند. اما تاثیر زیادی روی روحیه افراد دارند. تفاوت‌ در نحوه رانندگی، معاشرت و ارتباطات می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی فرد مهاجر را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، عدم آگاهی شما در مورد حساسیت‌های قومی و دینی در بخش‌های مختلف یک کشور ممکن است توهین قلمداد و به اعتراض و برخورد غیرطبیعی دیگران با شما منجر شود.

اضطراب و ترس

معمولاً بیشتر انسان‌ها خواهان حفظ ثبات در جنبه‌های مختلف زندگی هستند. به همین دلیل، تغییر شرایط زندگی موجب هیجان، اضطراب و ترس می‌شود. شخصی که به یک کشور جدید مهاجرت می‌کند با فهرستی از ناشناخته‌ها روبرو می‌شود که برای آشنایی با آن‌ها به زمان زیادی نیاز دارد.

احساس غربت و تنهایی

یکی از مهم‌ترین مشکلات بعد از مهاجرت از دست دادن حمایت خانواده و دوستان است. هر چقدر محیطی که در آن زندگی می‌کنید سنتی‌تر باشد این چالش برای شما جدی‌تر خواهد بود. به طور کلی، کشورهای شرقی خانواده محور و کشورهای غربی فرد محور هستند. به همین دلیل، معمولاً صمیمیتی که در جوامع شرقی بین افراد وجود دارد در جوامع غربی مشاهده نمی‌شود.

احساس دوری از خانواده و حس غربت و تنهایی گاهی اوقات به قدری شدید است که از نظر روحی آسیب‌های زیادی به فرد وارد می‌کند. اگرچه این حس برای همیشه در قلب شما وجود دارد اما به تدریج و با گذشت زمان کمرنگ می‌شود.

مشکلات مرتبط با کودکان

تمام مهاجران کم و بیش با چالش‌های مختلف روبرو می‌شوند. اما اگر همراه با فرزندان خود مهاجرت می‌کنید سختی های مهاجرت برای شما دو چندان خواهد شد.

از یک طرف، کودکان‌ با محل زندگی فعلی خود پیوندهای احساسی و عاطفی قوی دارند. بنابراین، دور شدن از این پیوندها ممکن است از نظر روحی و روانی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر، کودکان پس از مهاجرت سریع‌تر در فرهنگ کشور مقصد غوطه‌ور می‌شوند و ممکن است هنجارهایی در آن‌ها شکل بگیرد که با هنجارهای والدین متفاوت است. در این شرایط کمک گرفتن از روانشناس یا بهره‌گیری از تجربیات سایر مهاجران می‌تواند مفید باشد.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *