هر ساله میلیون‌ها نفر با دریافت ویزای غیر مهاجرتی به کانادا سفر می‌کنند. ویزای غیر مهاجرتی کانادا برای افرادی صادر می‌شود که در خارج از کانادا زندگی کرده و می‌خواهند به طور موقت به این کشور سفر کنند. معمولا این نوع ویزا برای گردشگران، تاجران، دانشجویان یا کارگران متخصص صادر می‌شود. افراد دارای ویزای غیر مهاجرتی می‌توانند تا زمانی که ویزای آن‌ها اعتبار دارد، در کانادا بمانند. 

انواع ویزای کانادا

ویزای کانادا یک مهر روی پاسپورت است که از طریق آن می‌توانید به صورت قانونی وارد این کشور شوید. دریافت ویزای کانادا به شما اجازه را می‌دهد که به طور موقت یا دائمی در این کشور سکونت داشته باشید. 

اتباع بعضی کشورها برای سفر به کانادا به ویزا نیاز ندارند. اگر شما عضو این کشورها نباشید، باید حتما برای دریافت ویزا اقدام کنید. حدود 148 کشور وجود دارد که اتباع آن‌ها برای تفریح، تحصیل، کار یا زندگی در کانادا به ویزا نیاز دارند.

از آنجاکه افراد به دلایل مختلف به این کشور سفر می‌کنند، انواع مختلف ویزا وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • ویزای غیر مهاجرتی کانادا: این نوع روادید که جز ویزاهای موقت طبقه‌بندی می‌شود برای مدت زمان محدود صادر می‌شود. با استفاده از این روادید شما می‌توانید با هدف تفریح، تحصیل، کار یا دیدار خانواده به طور موقت در این کشور اقامت داشته باشید.
  • ویزای مهاجرتی کانادا: با استفاده از این روادید می‌توانید به طور دائم در کانادا زندگی کرده و شهروندی این کشور را دریافت ‌کنید.

آشنایی با ویزای غیر مهاجرتی کانادا

اعتبار ویزاهای غیر مهاجرتی معمولا 6 ماه است. این نوع ویزاها ممکن است یک بار ورود یا چند بار ورود باشند. ویزاهای یک بار ورود به فرد اجازه می‌دهند که یک بار وارد کانادا شده و بعد از پایان اعتبار ویزا این کشور را ترک کند. اما اگر ویزا چند بار ورود باشد، می‌توان تا زمانی که ویزا اعتبار دارد چند بار وارد کانادا شده و به طور موقت در این کشور سکونت داشت.

آشنایی با ویزای غیر مهاجرتی کانادا

چند نوع ویزای غیر مهاجرتی یا موقت وجود دارد که عبارتند از:

ویزای توریستی:

همان طور که از نام آن مشخص است به منظور گردشگری و اقامت کوتاه مدت در کانادا صادر می‌شود. میزان اعتبار این ویزا حداکثر 6 ماه است و بعد از اتمام این مدت فرد باید به کشور خود بازگردد. این روادید که به آن ویزای سینگل هم گفته می‌شود از نوع یک بار ورود است و پس از خروج از کانادا باطل می‌شود. شما با داشتن این نوع ویزا فقط می‌توانید در کانادا اقامت داشته باشید. به عبارت دیگر، اجازه ندارید در این کشور به کار یا تحصیل بپردازید.

سوپر ویزا:

این نوع روادید که به ویزای مولتی یا 5 ساله هم معروف است، محبوب‌ترین ویزای غیر مهاجرتی کانادا است. ویزای مولتی کانادا 10 سال اعتبار دارد. بنابراین، فرد دارنده آن می‌تواند به دفعات وارد این کشور شده و از آن خارج شود. این روادید برای افرادی مناسب است که می‌خواهند به طور مداوم به کشور کانادا رفت و آمد داشته باشند. البته داشتن این روادید به شما اجازه کار یا تحصیل در کانادا را نمی‌دهد.

متاسفانه اعتبار سوپر ویزا برای اتباع ایرانی 5 سال است. چون پاسپورت ایران 5 سال معتبر است و ویزای مولتی به پاسپورت الصاق می‌شود، وقتی پاسپورت منقضی می‌شود اعتبار ویزا هم از بین می‌رود. به همین دلیل، در ایران به سوپر ویزا، ویزای 5 ساله کانادا گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: جهت کسب اطلاعات درمورد نحوه دریافت پاسپورت ترکیه، روی لینک کلیک کنید.

ویزای تحصیلی:

برای تحصیل در مدارس یا دانشگاه‌های کانادا باید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید. این روادید تنها ویزای غیر مهاجرتی کانادا است که به شما اجازه تحصیل در این کشور را می‌دهد. شما در حین تحصیل در کانادا اجازه دارید که کار کرده و بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تامین کنید. از طرف دیگر، می‌توانید همسر و خانواده خود را به کانادا ببرید.

دریافت ویزای تحصیلی در کشور کانادا

ویزای کار موقت:

اگر هدف شما از اقامت موقت در کانادا اشتغال به کار است، باید به دنبال دریافت ویزای کار موقت باشید. اخذ ویزای کار به پیشنهاد شغلی یا جاب آفر از سوی یک کارفرمای کانادایی نیاز دارد. مدت اعتبار این ویزا به نوع کار شما بستگی داشته و حداکثر تا چهار سال قابل تمدید است. بنابراین، بعد از اینکه اعتبار ویزا به پایان رسید باید به کشور خود بازگردید.

ویزای کار در تعطیلات:

جوانانی که تمایل دارند در ایام تعطیلات به بازدید از کانادا و کار در این کشور مشغول شوند، به این نوع روادید نیاز دارند. ویزای کار در تعطیلات به صورت تصادفی صادر می‌شود. یعنی از بین متقاضیانی که برای دریافت این روادید ثبت نام کرده‌اند، عده‌ای به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند.

برای دریافت این روادید که یک سال اعتبار دارد باید کشور شما برای تبادل نیروی جوان توافقنامه کاری داشته باشد. همچنین می‌توانید از طریق تماس با نهادهای معتبر مثل SWAP Working Holidays و Stepwest برای دریافت این ویزا اقدام کنید.

سایر ویزاهای غیر مهاجرتی کانادا
  • ویزای تجاری: مختص مدیرانی است که قصد دارند به منظور شرکت در کنفرانس یا امضای قرارداد به کانادا سفر کنند. این ویزا که با اهداف تجاری صادر می‌شود معمولا کمتر از 6 ماه اعتبار دارد.
  • ویزای رسمی یا دیپلماتیک: برای مقامات رسمی کشورهای خارجی صادر می‌شود.
  • ویزای زایمان: به افراد بارداری داده می‌شود که تمام معیارهای اقامت موقت کانادا را دارا بوده و می‌خواهند در این کشور زایمان کنند.
  • ویزای اهدای اعضا: مختص افرادی است که قصد دارند عضو خود را به یکی از شهروندان کانادا اهدا کنند.

اینوسپات از جمله سایت‌های معتبری است که با داشتن سال‌ها تجربه می‌تواند به شما برای انجام کارهای مختلف در کشورهای گوناگون دنیا کمک کند. برای مثال اگر قصد خرید خانه در کانادا، خرید ملک در ترکیه، خرید آپارتمان در استانبول و … یا قصد سرمایه گذاری و یا هر کار دیگری را دارید، تنها کافیست با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.