اشخاص با انگیزه‌های مختلف و اغلب به منظور بهبود وضعیت زندگی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. بنابراین، باید حتما قبل از مهاجرت وضعیت اقتصادی کشور مقصد را به دقت بررسی کنند. هر چقدر وضعیت اقتصادی یک کشور مناسب‌تر باشد، امکانات بهتری برای زندگی و اشتغال در اختیار ساکنان آن قرار می‌گیرد. 

کانادا، یکی از کشورهایی است که سالانه میزبان صدها هزار مهاجر است. برخورداری از سیستم آموزشی قوی و مجهز، ثبات سیاسی و اجتماعی، درآمد سرانه بالا و وضعیت اقتصادی کانادا سبب شده بسیاری از مردم به این کشور مهاجرت کنند. 

معرفی کشور کانادا

کشور پهناور کانادا در شمالی‌ترین بخش قاره آمریکا قرار دارد. این کشور از سمت جنوب با آمریکا که تنها همسایه آن است، مرز مشترک دارد. 

کانا‌دا از 10 استان تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها قوانین مخصوص به خود را دارند. به عبارت دیگر، دولت فدرال کانادا اجازه قانون‌گذاری مستقل را به هر استان داده است.

جمعیت کانادا در مقایسه با وسعت آن بسیار کم است. به طوریکه در هر کیلومتر مربع از خاک این کشور حدود چهار نفر زندگی می‌کنند. بیشتر جمعیت کانادا در شهرهای جنوبی و نزدیک مرز آمریکا ساکن هستند. استان‌های کبک، انتاریو و بریتیش کلمبیا حدود دو سوم جمعیت این کشور را در خود جای داده‌اند.

ویژگی‌های مربوط به وضعیت اقتصادی کانادا

کانادا، یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان است که خرید خانه در کانادا نیز به سادگی تنها با دریافت مشاوره صحیح امکان‌پذیر است.

مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصادی این کشور عبارتند از:

از نظر کیفیت زندگی در رتبه دوم قرار دارد.

برای تعیین کیفیت زندگی عواملی مثل امید به زندگی، دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی، مسکن و آزادی‌های اجتماعی بررسی می‌شود. نظرسنجی‌های رسمی نشان می‌دهد که کانادا دومین کشور جهان از نظر کیفیت بالای زندگی است.

در این نظرسنجی‌ها، رتبه اول به کشور فنلاند در قاره اروپا تعلق دارد. علاوه بر فنلاند و کانادا، شهروندان ساکن استرالیا، سوئیس، انگلستان و سوئد نیز از کیفیت زندگی مناسبی برخوردار هستند. کیفیت خوب زندگی و وضعیت اقتصادی کانادا، این کشور را در کانون توجه مهاجران قرار داده است.

کانادا از نظر کیفیت زندگی در رتبه دوم قرار دارد

75 درصد صادرات کانادا به کشور آمریکا تعلق دارد.

کشور آمریکا که در مرزهای جنوبی کانادا واقع شده، بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور است.  تبادلات تجاری بین این دو کشور سود زیادی را نصیب هر دوی آن‌ها می‌کند. 

میزان صادرات کانادا به آمریکا حدود 338 میلیون دلار در سال است. کانادا، محصولات و تولیدات خود را به سایر کشورهای جهان از جمله انگلستان و چین هم صادر می‌کند. ارزش صادرات این کشور به چین و انگلستان به ترتیب حدود 21 و 12 میلیون دلار در سال است.

بیشتر بخوانید: شرایط سرمایه گذاری در آمریکا چیست؟

دارای منابع طبیعی فراوان است.

بسیاری از مناطق کانادا دارای آب و هوای سرد هستند. با این حال، این کشور یکی از غنی‌ترین مناطق جهان از نظر منابع طبیعی محسوب می‌شود. کانادا از نظر منابع نفت و گاز در رتبه سوم دنیا قرار دارد. در این کشور تعداد زیادی معادن سنگ نمک، زغال سنگ و اورانیوم وجود دارد. این منابع بخش مهمی از اقتصاد کانادا را تشکیل می‌دهند.

دارای ذخایر فراوان نفت است.

گفته می‌شود که احتمالا میزان ذخایر نفت این کشور از خاورمیانه بیشتر است. از نفت برای تولید بسیاری از محصولات استفاده می‌شود. به همین دلیل، ذخایر نفتی نقش پررنگی در اقتصاد کشورها دارند. کشور کانادا نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از افراد بعد از مهاجرت به کانادا در صنایع مربوط به نفت مشغول به کار می‌شوند.

میزان درآمد سالانه کانادا از غذاهای دریایی حدود چهار میلیون دلار است.

کانادا به دلیل موقعیت جغرافیایی خود یکی از طولانی‌ترین خطوط ساحلی جهان را دارد. طول خطوط ساحلی این کشور در مقایسه با روسیه پنج برابر و در مقایسه با استرالیا 10 برابر بیشتر است. این ویژگی باعث شده که غذاهای دریایی در اقتصاد کانادا جایگاه مهمی را کسب کنند. به طوریکه این کشور از نظر صدور غذاهای دریایی در جایگاه ششم قرار دارد.

درآمد کانادا از غذا دریایی چهار میلیون دلار است

هزینه‌های پزشکی در کانادا در مقایسه با آمریکا کمتر است.

شهروندان کانادا از نظر پرداخت هزینه‌های پزشکی با مشکلات کمتری روبرو می‌شوند. چون درصد بالایی از این هزینه‌ها توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود. مهاجرانی که موفق به دریافت شهروندی کانادا می‌شوند تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند. این موضوع یکی از مهم‌‌ترین مزایای مهاجرت به کانادا است.

دو زبانه بودن برای اقتصاد کانادا هزینه‌بر است.

حدود 80 درصد ساکنان کانادا انگلیسی زبان و مابقی فرانسوی زبان هستند. بیشتر فرانسوی زبانان این کشور در استان کبک زندگی می‌کنند. دو زبانه بودن سالانه بیش از 2 میلیون دلار برای این کشور هزینه دارد.

تسلط به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی برای مهاجران یک مزیت محسوب می‌شود. چون موقعیت‌های شغلی بهتری در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

قیمت کالاها در کانادا در مقایسه با آمریکا بیشتر است.

در کانادا در مقایسه با آمریکا باید برای خرید اجناس مختلف هزینه بیشتری پرداخت شود. این اختلاف قیمت در بعضی موارد جزئی است. اما گاهی اوقات، ممکن است قابل توجه باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلایل مختلفی در این زمینه نقش دارند. به عنوان مثال، شهروندان کانادایی حاضر هستند برای این کالاها هزینه بیشتری بپردازند. بنابراین، افرادی که کانادا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند باید به این نکته مهم توجه کنند.